HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mass Loaded Transmission Line Passive Radiator
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/09 :  15:02:51  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
MLTLPR?

Circomanen kläckte funderigen i någon tråd och även jag har de
funderingarna, nämligen att byta ut porten mot en slavbas i en
MLTL-konstruktion.

Vilka fördelar kan förväntas?
-inga portljud (blåsljud, oönskade resonanser, lådljud)
-lätt att stämma av, bara att ändra konvikten för olika avstämmningar
Fler fördelar?

Nackdelar
-priset ökar
Finns säkert fler?

Funderingar
-blir det lättare dämpa lådan?
Det är krångligt i en konventionell mltl.

Mer info om slavbas (passiv radiator):
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php
http://www.drkrupp.se/hifi/box_passivradiator.html

Den här texten låter lovande:

quote:
This is entirely subjective, but if they are done correctly they create bass that is as tight as a sealed box cabinet with the incredible output levels and sensitivity of a maximum output ported cabinet. When a PR system is tuned very low, the rise in group delay evident at tuning is pushed lower in frequency, no longer affecting the sound. For an example, look at a 3cf enclosure with pair of 15" 1400gram PR's. The tuning is right around 20Hz, and above 35Hz, the group delay of the system is equal to what it would be with the same woofer in a sealed enclosure. Below this frequency, the group delay does not cause any audible effects. This again means that the PR system can sound as "tight" as the sealed enclosure, but with the extra low frequency output. Something important to consider is that most people using passive radiators comment that they do not like regular ported cabinets, but do like the sound of the passive radiators. Passive radiator cabinets really do have a sound of their own.

Drömmer om bra ljud...

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/09 :  15:26:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Detta verkar mycket intressant...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/09 :  15:41:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det borde väl medföra att man måste minska massan av luften som utgör resonansmassan i lådan med samma vikt som slavbaskonen
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/09 :  16:45:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Inte säker på att jag förstår din fråga Mickel-mackel
Men här finns omräkningsformler för omvandling från port -> slavbas:
http://www.drkrupp.se/hifi/box_passivradiator.html

En tyngre slavbaskon medför lägre avstämning tex.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/09 :  20:44:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är inte säker på att förstår den själv.
Eller rättare sagt är jag inte 100 på fysiken.

Men nåja.
Basreflexavstämningen utgörs av en luftmassa i röret, och den fjäderverkan lådans volym utgör.
Och vid avstämningen så kommer detta system med luftfjäder och en vikt (luftmassan i röret) i resonans och motfas och förstärker utstrålningen från elementet.

I en vanlig slavbaslåda ersätter man luftens massa i röret med konens massa i slavbasen.

I en MLTL så skapar man väl både en luftmassa, bestående av hela volymen i lådan och dess tvärsnitt.
Och adderar man då massan från slavbasens kon blir det väl fel?
Så jag undrar om man ska korta ner MLTL-lådan lite, för att erhålla samma massa = samma avstämning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/09 :  22:10:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
I en MLTL så skapar man väl både en luftmassa, bestående av hela volymen i lådan och dess tvärsnitt.
Och adderar man då massan från slavbasens kon blir det väl fel?

I en MLTL får man primärt en kvartsvågsresonans som man stämmer av djupare (mass-laddad) med porten. Det går att massladda en kvartsvågspipa med en slavbas, men jag blir inte riktigt klok på avstämningsförfarandet. Jag tror det enklaste sättet att simma är med Hornresp och att simma slavbas"porten" som en vanlig port med samma tvärsnittsyta som slavbasen och längd så att luftens massa motsvarar slavbasens rörliga massa. Detta är såklart en mycket grov aproximation, men borde ge en bra utgångspunkt. Resten borde bara handla om dämpmatrial i pipan och justera den rörliga massan hos slavbasen.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/10 :  10:37:04  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
På krupps hemsida står det följande för att räkna fram slavbasens vikt:

quote:
I detta fall använde vi en slavbas med en effektiv diameter på 10 tum (grovt räknat för en 12-tums slavbas).

"Rör" diameter = 10 tum.
Rörlängd = 186.1 tum.

"Rör" volym = (PI*R^2)*h
= (3.14 *5^2)*186.1
= 239.3 liter. = 0.2393 m^3

Massa = "Rör" volym * luftens densitet
= 0.2393 * 1.21
= 0.289553 kg
= 290 g

Jag förstår inte var han får rörlängden 186.1 tum ifrån?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/10 :  11:20:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan det vara en slags knepig redovisning av baklängesräkning.

Att slavbasmembranets vikt är 290g, och därifrån är det uträknat en rörlängd.
Men sen har han skrivit om det "från andra hållet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/10 :  12:07:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Knepigt, jag har mailat han.

Fick snabbt svar

Rörlängden får man fram genom att man ändra portarean på basreflexen till slavbasens
area. Därefter får man simulera fram än vettig längd för den arean. Eftersom slavbasens
area är mycket större än en basreflexport blir längden mycket längre. I hans fall hela
186.1 tum.

Jag provade att simulera lite i hornresp men resultatet såg väldigt illa ut, finns säkert
bättre program för slavbassimulering.

Här finns en annan artikel där de inte är lika lyriska över slavbas:
http://www.greenhydrant.com/~drees/ht/pr-vs-port.php

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2012/05/10 18:03:07
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/11 :  05:28:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Att det ser riktigt illa ut när man simmar i Hornresp, beror på att du får med alla pip-resonanser från den extremt långa porten. Kolla på vart du får grundresonansen med den långa porten, sen tar du ned den till en vanlig port ca 1/3 Sd eller så men med samma resonansfrekvens, dvs korta av den ordenkligt. Slavbasen kommer såklart inte ha några av de oönskade pipresonanserna. Det är bara ett sätt att hitta rätt avstämningsfrekvens. Resten får du nog lyssna och mäta dig till. Det går säkert att simma i Akabak, men det är över min nivå.

Jag hade gjort denna grovinställning i Hornresp, för att sedan bygga en testlåda. Inget slår lite hederligt lyssnande på en prototyp.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/05/11 :  06:43:48  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
HFN&RR skrev om en sådan konstruktion på 80 talet och jag vill minnas att de testade dem också. Med glimten i ögat kallad de konstruktionen för "a flapping tranmission line" ;). Tyvärr så ligger mina HFN&RR magasinerade men någon annan kanske har detta tillgänligt.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/11 :  08:13:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul info

quote:
HFN&RR
Ursäkta min okunskap, vad står det för?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/11 :  09:55:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
På krupps hemsida står det följande för att räkna fram slavbasens vikt:

quote:I detta fall använde vi en slavbas med en effektiv diameter på 10 tum (grovt räknat för en 12-tums slavbas).

"Rör" diameter = 10 tum.
Rörlängd = 186.1 tum.

"Rör" volym = (PI*R^2)*h
= (3.14 *5^2)*186.1
= 239.3 liter. = 0.2393 m^3

Massa = "Rör" volym * luftens densitet
= 0.2393 * 1.21
= 0.289553 kg
= 290 g

Jag förstår inte var han får rörlängden 186.1 tum ifrån?

Och jag förstår inte hur han kasta in 186,1 tum i volymformeln och sen få ett resultat i liter.
Men det skulle kanske stått cm där ...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/11 :  10:11:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag tror du har rätt, det stämmer bättre med det lilla
jag simulerade igår. Men som circlomanen har skrivit är
det nog klokt att ta fram ett ungefärligt recept för att
sedan experimentera med lite olika testlådor.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/11 :  15:24:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men som circlomanen har skrivit är
det nog klokt att....

Allt Circlo skriver är klokt! Det blir klokt, just för att Circlo skrev det! Definitionen av "klokt" är: Circlo skrev det.

Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/11 :  15:51:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det där lät som ett cirkloresonemnag ...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/05/11 :  17:38:49  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Allt Circlo skriver är klokt! Det blir klokt, just för att Circlo skrev det! Definitionen av "klokt" är: Circlo skrev det.

Du går i cirklar..

höhö

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/05/11 :  20:02:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:

So?, Whats new? Tell us something we didnt know.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/05/11 20:03:32
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/11 :  20:39:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:

"jag provade att vara ödmjuk - jag var bäst på det också"

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/11 :  21:35:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En gång trodde jag att jag hade fel, och det var den ända gången jag hade det.

Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/05/11 :  21:41:42  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
HFN&RR aka HighFi News & Record Review, Brittiskt hifi magasin som startade på 50 talet, designen med gul bård är lätt att känna igen. Skitbra 50-60-70 talet sedan kom Ken Kessler och andra vidskepliga fjantar och tog över...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/05/11 :  22:59:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Allt Circlo skriver är klokt!

Tråkigt nog brukar det ta sin tid OCH en hel del internationella påtryckningar innan man börjar tvivla på förtalet om motsattsen :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/05/12 :  00:14:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ken Kessler förde in Mink de Ville i den töntiga "hifi" världen i sin recension av ARC D-76 (Return to Magenta plattan.) Det förlåter allt.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/12 :  07:01:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror att man skall akta sig för alt för tunga slavbasar och för djupa avstämningar i en MLTLPR. Jag tror inte en kort nedstämd kvartsvågsresonans vill sjunga ihop med en tung slavbas med allt för låg resonsfrekvens. Inga Seas L26ROY eller Peerless XLS element helt enkelt. (Även de går, men jag tror att man får ha lååånga pipor till dem.)

Kollar man på en Beyma 12LX60 i en MLTLPR så borde en 120 - 140 cm hög pipa funka bra. Jag hade nog tittat på en 15tummare eller två 12or som slavbasar. En Fs på kanske 35 - 40 hz nånstans.

En högst ovetenskaplig magkänsla, icke underbyggd av Hornrespsimmar eller liknande. Ta det som en grovt tillyxad utgångspunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000