HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 8 Classic Albums - Jazz
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2012/05/09 :  11:31:01  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har märkt att Real Gone Jazz (H'ART) har gett ut ett antal 4CD kompilationer med Jazz - alltså serien 8 Classic Albums. Detta är på något vis möjligt för att uphovsrätten har utgått någonstans. Är intresserad av att skaffa billig Jazz - men:

Nu till min fråga : Har någon provlyssnat dessa - och hur är ljudvaliteten ? Jag har misstankar om att billighetsutgåvorna är mediokra - endel talar om mastering direkt från en gammal LP. Ännu värre skulle vara om man kört LP till MP3 och sedan brännt CD från filerna. Skulle vara intressant att se ett spektrogram om tracksen håller 0-22kHz, t.ex. Någon har raporterat usel ljudvalitet och skrap och klick på några tracks.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2012/05/09 :  11:45:23  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
http://www.hart.de/catalogue/label/Real%20Gone%20Jazz/search/8%20classic%20albums.html

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2012/05/24 :  08:33:23  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Har nu provlyssnat några ock kan konstatera att det 'låter' bra, inget dist eller skrap samt att nivån är OK - ingen överdriven kompression. På det hela taget njutbart och ett fynd(gruva). Dock bör man lägga märke till att inspelningarna sträcker sig från 1955 - 1965 och att det blev stereo först ca år 1958 så mono-allergiker kanske inte är helt nöjda. Jag själv har just vant mig vid mono och kan säga att med Jazz så är mono (High fidelity) från sent 50-tal nästan lika njutbart som stereo.

Har ännu inte kört spectrum analyzers eller dylikt och vet inte om jag orkar göra det - är nöjd med att få 8 album för ca 110 kr.(Amazon)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000