Med kolonnerna liggande så här, inser man att man kunde ha gjort det enklare (och snyggare). Nu är de gjorda i alla fall. Limning och ihopmontering av alla MDF-delar senare kväll eller i morgon bitti. Sen skall elementen monteras.
Testar min baffelidé innan jag monterad elementen.
Det är fem stycken plattor 30 x 180 cm (8 mm MDF takpanel från Byggmax). Baffeln är alltså helt fri från kolonnen. I baffel sågas tre 40 cm i diameter urtag för elementen. Centrum för urtagen är 40, 85 och 130 cm.
Banden skall återfå sina halverade rörisoleringsskålar som diffraktionsutjämnare så att de står kloss intill baffeln.
Bara en halvan av baffeln syns framifrån, den andra halvan går rakt bakåt.
Här finns det viss risk att det inte blir så bra. Tumregeln för OB säger 10xVas i volym bakåt. Med tre element och Vas på närmare 500 liter skulle det innebära 15 kubikmeter! Som bafflarna står ovan är det 154 cm till bakvägg och 50 cm till sidovägg från elementens centrum räknat. Volymen som kolonnen "ser" bakåt är då ungefär 2 kubikmeter. Här gör då 10 cm framflyttning/sidoflyttning stor skillnad.
Första fastsättningsförsöket med ett slags dämptejp i botten (ursäkta oskärpan):
Men det fungerar inte så bra med tejpen, måste också fila en hel innan alla element passar in i urtagen. En mall byggs så att alla urtag passar och samtidigt blir lite jämnare.
Efter filning lägger jag ned det hela och använder konstruktionslim och kilar för att få det hela i våg. Låter plastpåsarna vara kvar, vill ju inte få ned damm i spolgapet.