Gjut en pelare av betong som har färdiga uttag för elementen. Allt som sedan behövs är nån kil eller liknande som klämer fast magneterna i urtagen. Det borde ge dig den styvhet som du behöver för att hålla alla elementen stilla. Undervärdera inte krafterna av så mycket magnetmassa, konvikt och acceleration som sker i en konstruktion som denna.
Ehm - är jag helt ute och cyklar när jag påstår att den kraft du får av ett dynamiskt element är från de delar som rör sig. En kraftekvation ger att den resulterande kraften som sedan tar sig ut som impuls kommer av vikten av talspolen och membranet och till viss del upphängningen. Magneten är stilla i relation till kon och talspole. De är helt motverkande. Endast ett sidospår.
Din planerade bakåtsträva - om den fortfarande är aktuell - är säkert inte fel om du får den visuellt ok. Snela lite på Jam 909 för deras lösning. Ta den och gör den bättre.
Angående bakåtsträveriet: Jag bygger med MDF först. Verkar det ok så slutar jag där. Leker också med tanken att eventuellt gör bakåtsträvan lite tyngre mha fastskruvade (och borttagbara) vikter.
Nej, det är de inte, men du har en smart stagad baffel i konernas rörelseriktning.
Finns inget som hindrar att du stagar så i baffeln och sedan hänger in elementen i staget och spänner in dem där. Istället för att skruva dem i baffeln alltså.
Kan inte göra det högre då det i så fall hamnar bakom första elementets nedre del. Luftmotståndet för konen bakåt bör ju vara någorlunda samma som framåt.
Egentligen behövs inte bättre finish än så, tanken är att dessa delar inte skall komma att synas. Men man kan ju alltid klafs på någon resttapet eller varför inte decoupage?
I bakgrunden syns en gammal studsmatteställning som när fjädrarna hade gjort sitt blev till en pergola med armeringsjärn i bågar och ett trädäck i mitten. Lite armeringsmattor mellan stolparna fullbordade.
Med tajtare anpassningar och lim samt lite sandsäckar eller dylikt på bottenplattan kanske detta duger. Eventuellt kan en U-balk baktill ytterligare staga upp.
Angående basstapeln - jag antar att du har en fiffig lösning för stabiliteten. När du får upp elementen där kan tyngdpynkten ligga högt. Annars är det väl bara att montera och prova?
Så magneten/motorn kommer att i bakkant möta denna kolonn på en yta av 15 x 6 cm. Se det ritade urtaget några poster upp. Denna kontaktyta bör vara odämpad, jag vill ha en koppling till kolonnmassan och inte ett system med resonansfrekvens som motor-dämpning-kolonn skulle utgöra.
För att slippa precisionsågning och -filning gör jag dock urtagen i uppåt och nedåt helt raka: de skulle egentligen ha en diameter på 15 cm med extra 0,5 där själva magneterna är.
Här blir det då vibrationsdämpare från Clas O (30-9687) för att dämpa eventuella rullningsrörelser.
Motorn fixeras i sidled med spikband vadderade med dämpkuddar.
Det kritiska i denna konstruktion blir att få bakdelen av motorn att lika dikt an kolonnen, jag vill i detta läge inte limma. Något slags anspänning måste kanske till från motorns framkant bakåt över motorn för fastsättning i kolonnen.