Author |
Topic |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 13:00:08
|
832 och 829 är ju rätt så kuliga rör. De ser balla ut och de går att använda till förstärkare men ... Första abret är den gemensamma katoden. Genom att halvera ett "normalt" katodmotstånd och dubbla en "normal" katodkonding kan man ju köra ändå (i Single End). Det andra abret är de där piggarna (anoderna) som sticker upp. Det är inte osvårt att hitta bra kontakter, men det går ju att lösa med en krokodilklämma (och en stor varningsskylt). Slutligen är det detta med skärmgallren. De är ju också gemensamma men hur ska man tolka detta med den inbyggda kondingen mellan katod och galler? Hur kopplar jag gallren lämpligast?
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/q/QQE04-20.pdf |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7968 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 14:59:37
|
Nu har jag aldrig byggt med röret i fråga men vad jag förstått ska det vara ungefär ekvivalent med två EL84:or i samma bubbla med gemensamma anslutningar för skärmgaller och katod. PP pentod eller PSE triod är det som bjuds, alltså. Har läst att 832 ska vara lite tjuriga på att självsvänga också, vilket iofs kan sägas om de flesta rör med någorlunda branthet om man inte vidtar adekvata åtgärder. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 15:34:46
|
Borde gå att tillverka en toppanodkontakt genom att gama kontakter från en rörsockel löda kabel på och krympslanga hela paketet.
Eller om man känner någon snäll människa med en svarv.
Ett kopparrör med ett sågat kryss i kanske? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 16:09:36
|
Bubbel: Domma däringa socklarna har jag också sett. Har ett par i min Priboj, men spröten på 832 är lite långa; får ta fram bultsaxen. Fuling: Det sägs att 829 är som en dubbel 6L6 och 832 som en dubbel 6V6, så EL84 är väl en bra liknelse. Röret är lite populärt i PP-kopplingar men jag ska köra ETT rör i SE, lite som min 5998-SE. Det finns en del projekt med 829 däremot i olika SE-kopplingar. Bardis: Jag funderade på att koppla skärmgallret på det sättet ändå. Och jag funderar på sådana där DC-kontakter. Finns ju i "rätt" storlek men klarar den värmen? |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 12:44:50
|
Jag har byggt med 832A ifråga och även storebror 829B, det krävs förhållandevis mycket åtgärder för att röret inte skall svänga loss, de är mycket oscillationsvänliga på gott och ont. (gott=radio, ont=audio)
När du väl får lugnat ner röret så är mina erfarenheter att ljudet inte heler är så mycket att stå efter, det blir lätt nervöst och beslöjat. Halvorna är ofta rätt mediokert matchade så någon precision där är inte att vänta för PP, jag har kört även med ett rör per kanal i SE.
Det finns betydligt bättre slutstegsrör att bygga med för audio, dock inte många som ser lika häftiga ut
|
Livet är för kort för mono |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 21:25:44
|
mr Triatic: Korrekt! Jag ska testa det här nu; har fått nya rör av varianten QQE04-20. Ett tips säger att man sätter en drossel på anoden - får testa. Just detta med dubbelrör är ju inte så lite intressant. Jag har textat 5998A (som 6AS7 med störe förstärkning). I Prioboj sitter ett 6R3S som är en dubbeltretrod med "horn". Varje halva har ett Pa på 20W, varför trafon på 5W kan vara lite för liten. Det här röret är heller inte världens bästa men funkar ju emellanåt... Skiter det sig gör jag om med något annat - 6V6 t ex.
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 23:35:21
|
Vackra rör. Det är också viktigt. Prova på så följer vi efter. Har också en låda QQ QQV och vad de kan heta. Slår det mesta visuellt |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/05/06 : 19:58:57
|
Stajo: Precis är det så. En förstärkare kan vara hur bra som helst, men ser den ut som skit, låter den som skit ...
Jag har en idé som jag kan komma att testa efter det här - ett gäng 6SN7 i en SE-koppling. |
|
|
|
Topic |
|