Author |
Topic |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 12:49:49
|
Vilken typ av motstånd är lämpligast i filter? (Filter till högtalare)
Kolytskikt, metallfilm, metalloxid...
Och, hur snäva toleranser behövs egentligen? 5%, 1%...
Och effekttålighet? 1W, 3W, 5W...
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 13:35:35
|
Metall oxid, MOX ska väl vara bäst? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 14:24:17
|
Det beror på vilken högtalare (modell och typ) och vad motståndet ska göra och hur stort det är.
Som ett exempel, ska du ha t.ex. ett motstånd på 22ohm i serie med en 4ohm bashögtalare så bör motståndet vara på nästan samma effekt som förstärkaren kan ge, då den mesta effekten utvecklas över motståndet.
Men för att generalisera lite.
Trådlindade keramiska motstånd i effekter på 2-10W. 5% noggrannhet är för det mesta tillräckligt. Lite bättre eller sämre är också lämpligt beroende på hur kritiskt värde det är. (2-10%)
|
Edited by - Mickel-mackel on 2012/03/29 14:25:09 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 15:31:18
|
quote: Det beror på vilken högtalare (modell och typ) och vad motståndet ska göra och hur stort det är. Som ett exempel, ska du ha t.ex. ett motstånd på 22ohm i serie med en 4ohm bashögtalare så bör motståndet vara på nästan samma effekt som förstärkaren kan ge, då den mesta effekten utvecklas över motståndet.
Hmm, tanken var just ett motstånd i serie med en bashögtalare... Basens impedans är 3,15ohm så jag hade tänkt mig ett bra motstånd på ca. 2-3ohm - dels för att underlätta för slutsteget, dels för att det visst ska behövas när man bygger MLTL.
Just nu kör jag med ett 2ohms metaloxid (1W 5%) som jag hade låg o skräpade, och det fungerar bra - men jag har inte vridit volymen i botten, ännu
Men så var det ju även en generell undran för framtida filterbyggen. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
tomano58
Member
455 Posts |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 16:12:03
|
Jag har 2st oanvända 10W MOX från hifikit, men de är bara på 1,8ohm. De kan du få för fraktkostnaden |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 17:28:41
|
Tänk på att de med chassi är byggda för att sitta på kylflänsar för att uppnå effekttåligheten. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 20:54:54
|
quote: Hmm, tanken var just ett motstånd i serie med en bashögtalare... Basens impedans är 3,15ohm så jag hade tänkt mig ett bra motstånd på ca. 2-3ohm - dels för att underlätta för slutsteget, dels för att det visst ska behövas när man bygger MLTL.
Just nu kör jag med ett 2ohms metaloxid (1W 5%) som jag hade låg o skräpade, och det fungerar bra
Ja då blir det mellan 33% och 50% av effekten på motståndet. Dvs allra lägst ett 10W. Men beroende på högtalarens effekttålighet och tänkt driveffekt kanske ännu grymmare. Eller så några 1-ohmare eller halv-ohmare i serie.
Jag hävdar fortfarande att det duger utmärkt med billigaste typen av trådlindade. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 10:12:42
|
Nu en annan men liknande fråga.
Jag vill sänka impedansen på ett element från 8 till 6 ohm. Ett parallellt kopplat motstånd på 25 ohm borde fixa det.
Måste ett motstånd som kopplas parallellt vara av "högeffektstyp"? eller duger det med ett 0,25W? |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 16:18:26
|
Tjenare!
Varför vill du sänka impedansen Kolla databladet för elementet. 8Ohm's element kan kan ofta vara på 6 Ohm vid dom frekvenser man har tänkt det för. Impedansen varierar med frekvensen.
Förstärkare över lag för hemma bruk funkar lika bra med 8 Ohm som 6 Ohm högtalare. Mobilt pa så kollar man lite mer på olika impedanser så att man inte lastar ner ett slutsteg i onödan.
Jag har lite effekt motstånd 5-17W liggandes. Droppa mig ett pm så kan vi fortsätta bytes-cirkusen
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 18:04:02
|
Tack Imperial.
Anledningen till att jag vill ha 6 ohm är helt enkelt att filtret är konstruerat för det, med 8 ohm blir det lite tokigt. Jag har ett gäng 20ohmare ligger, men jag vet inte om jag vågar använda dessa för de är bara på 0,25W. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 13:11:46
|
Tänk på att du förändrar högtalarens (och systemets) parametrar kraftigt med ett seriemotstånd. Bl.a. höjs q-värdet kraftigt, så det kommer definitivt inte att låta likadant med och utan motstånd. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 13:16:10
|
Tjenare!
Om du ändå har ett gäng motstånd så är det bara att koppla serie å parallelt för att få upp effekt-tåligheten. Kör på låg volym å lyssna med å utan. Delningsfrekvensen kommer att ändras med olika impedans.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 13:20:03
|
Ähh. Så fort jag postat insåg jag att det var parallellt som avsågs. Nåja, det påverkar också lite saker, men inte alls lika allvarligt. Impedanskurvan (över frekvensen) som filtret ser blir annorlunda. När filtret ser 6 ohm (då högtalaren har 8 ohm) men vid frekvens där högtalaren ligger på 16 ohm kommer inte filtret se 12 ohm.
Dina 25ohm bör klara minst 1/4 av den effekt som högtalaren kommer att utsättas för. För 1/4 av strömmen (eller mer) kommer gå genom motståndet. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/05/05 : 20:26:37
|
Alltså, det rör sig om en tillfällig lösning. Jag ska bygga högtalare och kommer till en början att använda mig av ett färdigbyggt passivt filter som är konstruerat för 6 ohmare, senare så kommer jag köra aktiv delning och då kan jag ta bort motstånden.
Och jo, jag vet att impedansen ändras med effekt och frekvens. Men det gäller väl oavsett vilken "tomgångsimpedans" man än har på elementet?
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/05/06 : 08:58:38
|
Ja då dina tillfälliga filter antagligen inte är konstruerade och optimerade för just de elementen och lådan så är det antagligen en rätt akademisk fråga att några impedanskurvor förändras.
Men jag tror du behöver flera eller många watt på det motståndet, ty det kommer elda ganska mycket effekt. Och glöm inte att det även blir väldigt varmt (brandfara). |
|
|
|
Topic |
|