HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rush släpper nytt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:49:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.ginza.se/product/Rush/Clockwork-angels-2012/159190/

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/04/29 :  10:33:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag läste Bush ... som i Kate Bush.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/04/29 :  16:08:26  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Hurra!

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2012/04/30 :  08:19:56  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message  Reply
Gött !
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/06/17 :  14:05:32  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Ok vänner, nu har skivan snurrat några vändor (alldeles för få!) och det kan vara på sin plats att åtminstone börja formulera ett omdöme.

När de första tonerna träffar örat börjar jag tänka på färgen 'grå'. Snart lyckas jag emellertid skaka av mig detta första bedrägliga intryck; rätt kulör ska naturligtvis vara 'kopparbrun'. Ljudbilden matchar därmed den ny-viktorianska fantasivärld som albumets litterära koncept målar upp, på ett alldeles utmärkt sätt. Clockwork Angels känns med andra ord lika analog som ett fickur från förra sekelskftet, vilket jag antar är hela poängen.

I ljuset av detta bör min inledande förnimmelse av gråhet främst förstås som ett vittnesmål gällande skivans sällsynta sparsamhet med kompression. Van som man är vid att betrakta omvärlden genom en bakgrundsupplyst och kontrastförstärkt HD-skärm är det kanske inte så konstigt att ens första impuls är att tro att nånting är på tok, när detta filter plockats bort. Men när man kommer på att det är en monokel man tittar igenom, hellre än progressiva glas, börjar man faktiskt uppskatta det man ser.

På samma sätt som nostalgi handlar om att framgångsrikt lägga det förflutna till rätta utifrån dagens moderna begär lyckas Rush skriva om sin egen musikaliska historia med samma snille och smak. Det raka rocknroll öset i 1975 års "Bastille Day" (Caress Of Steel) går exempelvis igen i låtar som "Headlong Flight" samtidigt som den också innehåller den episka refrängdramatik som fick mig att tatuera konvolutkonsten till förra skivans "Working Them Angels" (Snakes & Arrows, 2007) över halva bröstkorgen. (Gällande just detta motiv så gick jag igång på det mycket på grund av dess steampunk-vibbar. Därför gläder det mig såklart att se temat ifråga mer utvecklat på nya alstret).

Jag tror nog aldrig Rush fått till helheten - sammansmältningen av låtmaterial, produktion, bild och lyrik - så här bra. Jag hissnar vid tanken på hur häftig en kommande scenframställning av detta skulle kunna bli.


Jag borde väl också säga något kritiskt, men just nu är det för mycket smekmånadsfas över min perceptionsförmåga. Den bedömningen får helt enkelt bli en framtida uppdatering istället.

(edit: tog bort ett kommatecken)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

Edited by - e-robban on 2012/06/17 17:29:47
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/06/17 :  19:36:25  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Rush är redan bokade till Sweden Rock Festival 2013.
Jag hoppas det blir lika bra som i Globen 2004.
Förhoppningsvis får vi höra lite från nya plattan också.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2012/06/22 :  10:41:12  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Lägger in spotify länk där man lyssna på första spåret. Låter mycket lovande..
http://open.spotify.com/track/7D2iCUBrscXMVB3x6qjbtM

-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2012/06/22 :  10:53:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Den har snurrat några vändor hos mig oxå,och några låtar har "fastnat" b.l.a den första.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/06/22 :  16:30:47  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Inte ett dugg less än. Alltså Rush...ständigt intressanta. Vem mer kan man säga det om?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/06/22 :  18:16:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Finns också på HDTracks i 96/24:
https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD016861765637

Just har dom 10 % "off" om man anger koden 10summer.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/06/22 18:26:57
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2012/07/05 :  09:25:36  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
Måste säga att Rush har tappat gnistan totalt.
Har svårt att urskilja annat än skrän på deras senaste platta.
Vart är de sköna harmonierna och de vackra melodierna?
Tendensen till den här typen av musik som de spelar idag, har funnits ända sedan slutet på 80 talet, men då kunde de i alla fall skapa några bra låtar per platta.
Nu för tiden har jag givit upp hoppet om dem och kan bara konstatera att det var bättre förr...
Tycker t.ex. att grupper som Dream Theater, Seventh Wonder och Circus Maximus är mycket bättre alternativ i samma genre.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8491 Posts

Posted - 2012/07/05 :  10:42:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Måste tyvärr till viss del hålla med dig.
Tack för alternativen dom ska kollas upp.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2012/07/05 :  11:53:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, det kändes mycket 80-tal och lät väldigt platt.
Trodde dock att det var genren i sig som skulle låta så.
Skall lyssna lite mer på Dream Theater, deras senaste finns också på HDTracks i 24/96: https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD016861776565

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2012/07/05 :  22:07:54  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
En skiva som jag varmt kan rekommendera för dem som vill börja lyssna in sig på Dream Theater, är "Black clouds and silver linings" och speciellt då CD 1.
Tröttnar aldrig på låtar som:
1."A Nightmare to Remember" - 16:10
5."The Best of Times" - 13:09
6."The Count of Tuscany" - 19:16

Har du liknande musiksmak som mig har du många goa stunder framför dig.

Kan även varmt rekommendera Circus Maximus senaste skiva som heter "Nine".

För dem som har missat Seventh Wonder. "Mercy falls" är 2008 års bästa skiva i prog metall genren. Tröttnar troligen aldrig på den.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000