Author |
Topic |
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 20:42:45
|
Beijer är duktiga på att få saker sågat i 90 graders vinklar. Men vill man måla och få det snyggt ställer ändstyckena till det. Med 45 graders fasningar får man snyggare hörn.
Metod 1 Få det tillkapat några cm längre och sedan kapa av med sågen satt på 45 grader
Metod 2 Få det tillkapat 90 grader och sedan fräsa till rätt kanter till 45 grader.
Förslag på vad som funkar för snygga hörn?
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 21:09:40
|
Det beror lite på vad du har för verktyg?
Har du en Festool sänksåg med skena så är såga enkelt och effektivt. Har du en bra överhandsfräs så funkar det med riktigt bra. Jag är inte helt förtjust i cirkelsågar då de är stygga om man skulle göra nått misstag. Man skall inte köra cirkelsåg ensam, då en olycka kan innebära förblödning innan hjälpen hinner komma. Trist att dö för en snygg fog.
Mvh Johannes. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/04/26 : 21:16:24
|
Some photos of my 4345 clones. Det behövs en hörnförbindningsfräs, sidan 32 i Cobolt katalog. Tyvärr så behöver man nog ett fräsbord, och en fräs med 12 mm chuck om man vill ha grövre material än 17 mm.
|
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2012/04/27 : 07:50:25
|
Jag har en Bosch handcirkelsåg, en enkel fräs kan jag köpa. Jag har sett fräsbord på Jula för 500 kr. Ideén är att även om man får jobba mycket för att få till 45 graders vinklar så kan man få tillbaka det när man skall måla lådorna.
Tanken är att en skarv på hörnet syns mindre än skarv som sitter 19mm in på en sida. Blir skarven mindre en knivskarp på hörnet borde man kunna runda av den och få en snygg övergång men med "butt joint" så hamnar skarven så att den inte bara kan rundas av.
Fantastiskt snygga 4345 kloner men min första begränsning är någon som alltid hade 2 i träslöjd och den andra att jag har lite enkla handverktyg :) |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/04/28 : 12:22:49
|
Det svåra är nog att få lådorna att sitta ihop snyggt. Pluggning eller kexning är alternativ till skruva/spackla. Du kan få en väldigt fin kant med en handöverfräs med en kantfräs, kolla Lär dig använda en handöverfräs. Köp inte dom billiga fräsarna på Jula, kullagren håller för en låda och det blir inte särskilt fina snitt.
Jag har en Luna frässats som jag är ganska nöjd med:
. Dom går att köpa på Tools, vet inte vad dom kostar. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/04/28 : 13:48:25
|
more10, Jättefin länk. Den tackar vi för. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2012/05/01 : 17:40:29
|
jag har testat att cirkelsåga (blå bosch) med 45 grader.Använde skena som jag skruvade fast med tvingar. Tyckte det var väldigt svårt att få till det. En gånger vibrerade en tving bort och sabbade en sida. Annan gång hakade dammsugarslangen i. Var mycker som gick snett och det blev många förbannelser och ett par turer till byggvaruhuset för att fixa nya MDF plattor.
Mitt tipps är att om designen tillåter, gör raka kanter, foga på rätt ställen, sedan två trä-sidostycken som täcker fogarna på sidorna. Då blir endast en synlig fog kvar...
|
/filip
|
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2012/05/01 : 17:44:43
|
quote: Du kan få en väldigt fin kant med en handöverfräs med en kantfräs,
Det är inga problem att få en fin kant, problemet är att hur fin du än gör kanten, kommer den fram efter ett tag (om du lackar lådan) |
/filip
|
|
|
|
Topic |
|