Author |
Topic |
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 21:03:39
|
Är det så här två par brända 7189/EL84 ser ut ?
|
Edited by - Thzar on 2012/04/24 22:20:45 |
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 21:24:15
|
schema - se Conviction inlägg neråt i listan.
Voltage doubler 160AC -> 320 AC -> 450 VDC Lite i överkant? Enligt "ritning" ca 390vdc
Om jag googlat rätt så tåler slutrören ca 400-450 v bereonde på typ.
|
Edited by - Thzar on 2011/05/28 23:41:22 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 22:21:14
|
Du får inte 450V då DCR i trafon gör att det kommer att hamna på ung. det uppgivna värdet.
Ang. rören så kollar du katodspänningen mot schemat. Om du hamnar i närheten så är inte rören helkassa. Men eftersom det står Fisher på dem kan vi ana att de har varit med från början.
Jag skulle våga att sätta i EL84 även om 7189 var en spänningståligare variant. Dynaco ST-35 har 370V på anoderna i kombination med ca 10V Uk och det är helt problemfritt. Fishern har 390v OCH 30V Uk. Mao lägre anodspänning.
Jag har faktiskt en likadan med jakarandahölje stående. Fick den nyligen men har inte haft tid/lust/ork att springa igång den.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/05/23 22:30:55 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2691 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 16:38:12
|
Tjenare!
Det där ser ut å vara Mullard EL84/7189.
Det går inte å se på rören om dom är lite slut eller helt slut. I detta fallet kan man bara konstatera att rören är beg.
Som reVintage skrev så måste du mäta på dom för att se om dom går å andvända. Det bästa är att mäta i en rörprovare för att få reda på konditionen.
Jag har själv Mullard EL84 som man knappt ser anoden men som mäter 80-90%.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 17:09:21
|
Visst är det Fisher rör, originalrör. Made in Great Britain. Dom är kanske hela men jag tycker de ser allmänt "sotiga" och brända innuti. Svårt att se på fotot. Rör är helt nytt territorium för mig, så detta får bli läroprojekt innan jag ger mig på ett nybygge.
|
Edited by - Thzar on 2011/05/24 17:10:14 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 18:16:37
|
Thzar, Gjort i England kan innebära Mullard. De tål mycket stryk.
Dra igång den orörd och se vad som händer! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/05/25 22:42:23 |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 19:15:43
|
Vågar man det, inte risk att man smäller både det ena och det andra?
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 20:01:45
|
Fega inte nu Thzar skulle något gå sönder så går det alltid att laga.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 20:42:07
|
Har redan klippt nätsladden och fått hem nya fräsha kondensatorer. Originalkondensatorerna får sitta kvar och de nya får plats innuti chassit. Har observerat i kabelhärvan att det finns många jordningspunkter lite varstans rakt ner i chassit. Kanske kan ta och ordna upp dem lite snyggt enligt Lennartart jordningsguide. |
Edited by - Thzar on 2011/05/24 20:42:38 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 22:14:18
|
Det vore väldigt dumt att ändra jordpunkterna på en välonstruerad förstärkare som är brumfri. Du ska nog acceptera att gossarna på Fisher viste vad dom gjorde. Snygga in te heller upp kabelhärvan. Ändra inte heller "kabelhärvan". |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 22:42:48
|
Då rör jag inte kabelhärvan/jordningpunkterna. Men den ska få nya psu kondensatorer. Sen får vi se.
Om den brummar eller inte. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 08:03:21
|
Om den brummar eller inte.
Kollade och min är S-märkt med en liten lapp från Europa-importören Egil Fischer() ,Zurich! Dessutom försedd med en liten svensk "spec-plåt" på bakkanten.
Synd att de inte har 4-ohms-utgång. Fisher-gossarna har förändrat dragspels-fasvändaren genom att lägga ett 330k mellan katod och B+. Märkligt, måste undersökas.
Slutrören körs med fullt ös, 40mA/st.
Har du en länk till preampen, den jag hittat är knappt läsbar? Jag har en originalmaual till "vanliga" X-100. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/05/25 11:05:21 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 08:56:58
|
Jag har hört mycket gott om just Fisher. Modda den inte!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 09:56:14
|
quote: Modda den inte!!!
Rätt!
Jag skulle inte ens byta kondensatorerna utan att först testa den. Formering gäller, börja på en låg nätspänning och öka till nominell.
Ångrar att jag gjorde mig av med min gamla X-100, bl.a. hade den GZ34 likriktarrör. Men helheten kanske är bättre på den "nya".
Det enda jag ska göra på min är att låta min snickare snygga till höljet.
Blev sugen på uppsnyggning nu. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/05/25 22:43:18 |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 12:56:11
|
Har sökt lite på forumen och hittat lite om biasströmmen. Folk nämner att den bränner slutrör som ingen annan och att folk vill sänka den men hur gör man det.
Tror jag gjort nån notis i schemat 33r istället för 22r att den avgjorde biasströmmen.
Har ingen möjlighet med en formatering. Blir full patte direkt från väggen. Om ni inte har nått snabbt macyver tips?
|
Edited by - Thzar on 2011/05/25 12:59:53 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 14:03:26
|
Det är 30V från katod till jord. Mao borde du ha ca 355V över rören då det blir spänningsfall i OPTn.
Testa 27ohm. 33ohm närmar sig Klass-B.
Brända slutrör kan bero att Sg är direktkopplade. Lägg 100ohm till varje. Den modden kan våga sig på. Direkt in på rörhållaren och andra änden i luften med kortast möjliga tampar.
Missade din länkade preamp. Men var är ingångssteget?? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/05/25 14:07:51 |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/25 : 14:57:11
|
Det är alles. Vänster om förstegsbilden sitter ingångkontakterna och selectionpotten. Sg, pinne 9 watt?
Aajaj, nu får man smisk av Bernt och reVintage. Gick lös med avklipparen lite och försöker nu pussla ihop en ny psu, inte helt lätt, sen får jag gör nått med de alla sporadiska jordningar.
|
Edited by - Thzar on 2011/05/26 21:21:29 |
|
|
Conviction
Starting Member
13 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2011/05/27 : 21:58:33
|
Hmm, du får ett rynkat ögonbryn från mig med, var rädd om den gamle, byt bara ut det som behövs, PM:a mig annars om det är nåt du behöver. Om du ändrar något så spar det du byter ut ! jag renoverar ofta grejor som folk trott att de vet bättre än konstruktören men det visar sig alltid att så inte är fallet. De var inte dumma i huvet men hade inte samma komponenter som vi har. Respekt för Mr Fisher ! om du vill ha något annat, köp något annat ! När du lyssant på den gamle som den var avsedd kommer du att upptäcka attdet inte hänt mycket på de senaste 60 åren...
|
Lämnat forumet |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/27 : 22:15:03
|
Conviction: Maffigt bildarkiv. Dock skiljer sig sritningarna lite.
....
|
Edited by - Thzar on 2012/04/24 22:24:41 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2011/05/27 : 22:26:37
|
Jag har haft en X-100 på bänken nyligen som var fint renoverad MEN helt enligt orginalschemat och den var i det närmaste knäpptyst i mina 104 dB högtalare. Om börjar dribbla med jordpunkterna så kan det bara gå sämre. Dra igång den och lyssna, brinner den så finns det hjälp, oftast någon konding som levt färdigt. Om du vet att du vet bättre än Mr Fishers så är det bara att köra men annars är det bra att fundera flara gånger och göra EN sak i taget, det här är saker som levt i 50 år så be careful... Brummer den nu ? |
Lämnat forumet |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/27 : 23:26:31
|
.
|
Edited by - Thzar on 2012/04/24 22:25:08 |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2011/05/27 : 23:49:16
|
.
|
Edited by - Thzar on 2012/04/24 22:23:18 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Conviction
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2011/05/28 : 09:41:44
|
Thzar: alright! Schemat i fisherx100ax1003.pdf stämmer dock till 100% med min X-100-A, men det finns säkert små variationer.
Säger f.ö. som de andra här - "renovera" inte mer än vad som är absolut nödvändigt. Min är helt tyst och låter kalas. Antalet jordpunkter är inte intressant.
--Olle |
Edited by - Conviction on 2011/05/28 09:47:25 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/05/28 : 10:21:16
|
Jag ska inte sticka under stol med att man ser hur Fisher-gossarna sparat in på så många ställen som möjligt. Bara en katodavkopplingskonding i hela preampen(EDIT: Fel av mig det är 3300p för frekvenskompensering). Inget katodmotstånd på 2:a steget i RIAAn. Preamp-glöden som kombinerat katodmotstånd och DC-matning. Likriktarröret ersatt med halvledardioder gentemot den tidigare versionen. Men sk-t samma, bara det låter OK. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/05/30 16:23:55 |
|
|
Topic |
|