HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Placering av absorbenter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/04/26 :  08:34:45  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Har lagt uppgraderingsplanerna gällande elektronik på hyllan så länge, och koncentrerar mig istället på att fixa akustiken för befintliga sakerna i rummet.

Idag ser det ut så här fast med en röd heltäckningsmatta på plats:

http://savarturbo.se/~jw/HW15/11.JPG
http://savarturbo.se/~jw/HW15/12.JPG
http://savarturbo.se/~jw/HW15/13.JPG

Det som är på väg hem nu är 4st hörnabsorbenter 10x60x100cm, 5st 5x60x120cm absorbenter för takets förstareflex samt 2st 5x75x100cm för första reflexer på sidoväggarna.
Har även beställt ett paket med diffusorer från Resonator Stockholm som ska upp på bakre väggen.

Vägg och takabsorbent: http://www.sofsci.com/sv/test_certifiering_ljudabsorbent_hertz
Hörnabsorbenten: http://www.sofsci.com/sv/panel-types/superchunk-corner
Diffusorn: http://www.resonatorstockholm.com/Optiffuser/Optiffuser_Manual.pdf

Men det jag tänkte höra vad ni har att säga om placeringen?

Takhöjden är 220cm, bör man ställa hörnabsorbenterna från golv och 2m rakt upp, eller bör man sätta den ena på golvet och den andra från taket och 1m nedåt och lämna ett 20cm hål i mitten?
Spelar det ingen roll eller är det bästa kanske till och med att sätta den nedre och övre 5cm från golv & tak och lämna 10cm fritt i mitten?

När det gäller första reflexerna i tak. Bör jag koncentrera mig på att sätta absorbenterna så att första reflexen kommer mitt på absorbenterna, eller räcker det om reflexen träffar rätt långt fram på dom och att de går långt bak mot främre väggen istället? Spelar det någon större roll? Dessa hade jag tänkt hänga/montera med 5cm luftspalt från taket.

Tacksam för alla tips & ideér

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/04/26 :  17:47:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hörnabsorbenten skulle jag ha monterat i sina hörn med ett hål emellan (som man sedan kanske fyller med något som ser bra ut) eftersom basen har maxima i hörn.

Takabsorbenter vet jag inte säkert (Petter kan säker fylla på) men magkänslan är att montera dom i frontdelen av taket för att dämpa så många olika reflexer som möjligt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/04/26 :  18:33:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hmmm, jag hade skippat takabsorbenten och diffuserat där istället.
Hjärnan är van med att ljudet reflekteras i taket. Vad jag kan se på
bilderna så hänger draperiet nära väggen, så jag skulle vara försiktig
med att ta in ytterligare högfrekvensdämpning (takabsorbent). Flytta
gärna ut draperiet 10 cm. Då kommer det låta bra mycket homogenare.
Hörnmodulerna skulle jag ställa bakom högtalarna. Där är ljudtrycket
som störst och de kommer då göra störst nytta där. Hål i mitten skulle
jag också satsa på. Du har effektivast absorption i hörnen.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/04/26 :  23:45:21  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Då får jag tycka lite annorlunda då . Som jag skrev på ett annat ställe tror jag mer på att inte ha odämpade ca 20 cm vid ca lyssningshöjd, 1 m upp från golvet. Om hörnabsorbenterna inte ställs diagonalt kortvägg <=> långvägg kommer 10 cm tjock absorbent heller inte vara så värst effektiv under säg 150 Hz. Micke och Petter har helt rätt om högst tryck närmast hörnen men du lär inte få reflexer "mitt i näsan" från golv- eller takhörn som du kan få från väggen bakom högtalaren vid 1 m höjd. Högt ljudtryck direkt bakom högtalarna lär du få = låg hastighet = då funkar resistiva aborbenter som sämst och jag skulle därför inte förvänta mig underverk vid låga frekvenser.

Takbsorbenter vid 1-reflektionen så du undviker en dipp i regionen 200-300 Hz kan vara bra men jag skulle inte ha dom på annat ställe. Möjligen även direkt ovanför lyssningsplats iom att du har klinkergolv. Det kan bli idé att plocka ned gardinerna när dom nya absorbenterna kommer upp men det lär du märka om det känns för dött i diskanten. Om du kan acceptera nedsticket på 21 cm från diffusorer i taket vid 1:a reflexpunkten och låter "kanalerna" vara parallella med kortväggen, kommer dom sprida ljudet bakåt, över huvudet på dig mot bakvägen där det från diffusorerna där, kommer spridas horisontellt tillbaks i rummet. (Om väggdiffusorerna har "kanalerna" placerade vertikalt => kan vara en bra kombination)


Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/04/27 :  05:20:53  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Det får bli så att jag sätter hörnabsorbenterna som de är tänkta, snett över hörnen fast några cm ut så att de blir effektivare. Sen flyttar jag upp den nedre och den övre tar jag ned 10cm så att de möts i mitten.

Jag har som sagt en heltäckningsmatta idag över hela rummet, men ljudet ändå rätt vasst och det finns mycket klappeko framtill i rummet trots absorbering och gardiner idag. Därav mina tankar på en 1:a reflex absorbent i taket.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/05/16 :  00:25:48  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Håller med micke Y om att flytta absorbenterna till hörnen.
Ett par tubetraps är inte alls dumt. (hembygge)
Första reflexen i taket skall dämpas! PUNKT
Likaså den i golvet för dom som sitter längst fram.

Eftersom du har ett flerkanalssystem som står för efterklangen kan du ha stygg dämpning.
Superstygg dämpning är inte lika bra för stereo. Beroende på stereo....



Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/06/07 :  18:45:11  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Hade förbi akustikern, Jens Eklund (Resonator Stockholm) idag som har mätt upp rummet med och utan absorbering, kanalvis osv osv. Hörnabsorbenterna gjorde helt klart av sig och jämnade ut frekvensgången en del över 60Hz och uppåt. Nu ska han "bara" analysera alla mätningarna och se var jag behöver åtgärda som mest och med vad.

Fick efter lite justering av lyssningplats och EQ på en peak på ~48Hz, en mätning som är inom +-5dB (med 24ppo:s upplösning) över basområdet, förrutom en jättepeak vid ~27Hz. Men så långt ned jobbar inte en hörnabsorbent, så för denna puckel får det bli något annat. Det är för lång decaytid där för att bara EQ:a också, drygt 1s. Så den måste det byggas för, för att bekämpa så gott det går. En puckel vid ~257z är ju iof inte hela världen, kan nog tillföra lite skoj till lyssnandet (film) också, men decaytiden vill man ju gärna ta ned lite.

Intressant och man lärde sig mycket! Skoj att se att hörnabsorbenterna gjorde av sig också som man tyckt sig höra efter monteringen.

Som det ser ut så åker troligen draperierna då jag hade lite väl mycket dämpning högre upp i registret nu. Lät som att det skulle absorberas rätt mycket vid sidan högtalarna pga en stark 1:a reflex och kanske även 1:a reflexen i taket, det visar sig bättre sen när han haft tid att analysera allt. Lät som att det behövs en del spaltpaneler också.

Blir en hel del att göra, men det ser jag fram emot :)

Edited by - JonasW on 2012/06/08 14:48:27
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/06/10 :  22:34:04  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Kul. Ryker mattan också, jag antar akustikern kan ha haft synpunkter om den? Släng in några bilder och mätkurvor vartefter. Det lilla jag stött på om Jens Eklund är att han verkar klart seriös och eftersträvar ofärgad återgivning (som inte behöver likställas med "trevligt sound"), verkat ni tycka lika?
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/06/12 :  23:56:54  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Han var sugen på att ta bort mattan, men den måste stanna om jag inte ska frysa ihjäl. Får kompensera det med att ta bort draperierna skulle jag tro och istället sätta absorbenter för mer specifika problemfrekvenser utan att dämpa ihjäl de övre.

Får se mer i slutet av veckan om vad han säger, men något sånt skulle jag tro att det blir.

Vi verkar tycka väldigt likt om mycket vilket underlättar en del! har bara en mätning på subben än så länge (resten finns hos Jens). Den visar frekvensgången före och efter flytt av lyssningsposition på 25cm samt EQ på en punkt som sagt.



En jättepuckel på ~25Hz, vi får försöka ta ned den lite men allt går nog inte. Men samtidigt så är det inte hela världen att ha en puckel där om man frågar mig ;). Det är som sagt decaytiden jag vill åt mest att sänka. Resten ser dock fint ut i basregistret med tanke på mätnoggranheten på mic:en och 24ppo upplösning.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/07/14 :  20:00:04  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Mer händer här. H/K 255:an dog så den är ersatt med en Onkyo 818 som har Audessy XT32. XT32 fungerar grymt bra och tog bla bort min 25Hz puckel helt. Högtalarna fick ett helt nytt ljud, till det bättre utan tvekan!

Däremot så kvarstår ju alla andra problem som reflexer, decaytider osv. Så jag har fått en byggbeskrivning av Jens och påbörjade idag bygget. Dagens projekt blev att regla ned första ~3m av rummets tak med 20cm. 30cm hade varit bra enligt Jens, men med 217cm takhöjd så får man kompromissa lite.

Imorgon blir det 3m av sidoväggarna samt 1.1m in på främre väggen från hörnen sett med 30cm utregling. Allt ska sedan fyllas med Isover Piano 95mmx3 och täckas med ett tunnare svart tyg.

Det här är den enkla biten, sen kommer diffusering, panel & perforerade absorbenter också ;).

Kan alltid slänga upp nån bild allt eftersom om det visar sig finnas ett intresse?
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/14 :  20:51:27  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
bilder - JA tack =) helt klart intressant, hur stort är rummet?, att ta ner takhöjden med 20cm från 217cm måste kännas lågt?
inte skall väl sidoväggarna reglas ut 30cm? det ser inte så brett ut på bilden.

för mig är det här riktigt intressant då jag planerar för ett liknande projekt under hösten, har även funderingar på att hyra in jens, eftersom jag tycker han verkar ha en vettig syn på akustik, vill dock mäta o fundera lite själv först, resan är halva målet.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/07/15 :  07:59:28  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Rummet är 345x620x217. Taket tas ju bara ned första 280cm från främre delen av rummet. Det innebär att det blir bara lågt precis framför soffan. Sen så har jag ju kvar 198cm (nedreglat 19cm för 2x95mm ull) och jag är då bara 176cm :). Men självklart kommer det att se lite lågt ut som du säger.

Sidoväggarna ska in 30cm, lika långt bak i rummet som taket, alltså 280cm. Då står frontarna i princip emot utreglingen på sidorna, men det ska inte påverka negativt enligt Jens. Utregling på 30cm i främre hörnen kommer att komma 10-12cm ifrån högtalarnas baksidor.

Detta ska alltså inte vara ett problem enligt Jens och jag har fullt förtroende för honom :)
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/15 :  10:05:11  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
ska bli kul att se hur det ser ut, tänkte själv ta ner innertaket med drygt 10cm till 230cm, men till o med den höjden fick mig att tveka, bara av rent estetiska skäl. vad ska du ha för takbeklädnad?

Om Jens har gjort hela designen är nog avstånden inget problem, blir det bara absorbenter och perforerade paneler runt högtalarna?
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/07/16 :  18:22:22  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
I en källare så är det inte lika kritiskt hur det ser ut rent estetiskt. Man kommer undan med lite mer än i ett vanligt vardagsrum t.ex :). Taket ska täckas in med ett svart tyg.

Det blir mest bredbandsabsorbenter runtom högtalarna, längre bort från högtalarna blir det rätt mycket spalt & perforerade paneler.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2012/07/16 :  20:51:21  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
ska själv flytta stereon till eget rum i källaren, tror dock jag satsar på vanligt nerpendlat undertak till att börja med, men jag kan inte börja bygga förrän typ september, så jag hinner ju ändra mig...

släng gärna upp några bilder om du har ork, alltid roligt att se ett rum ta form, det du utgår från är ju inte direkt illa till att börja med lite svett o akustikmätningar kommer det bli kalas=)
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/10 :  08:33:34  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Har reglat klart alla väggarna nu, någon liten list kvar men i övrigt helt klart. Isoleringen kommer nästa onsdag (12 balar....) och tyget ligger och väntar i källaren.

Snickaren skulle såga ut all MDF och borra de perforerade panelerna på måndag. Så nästa vecka har man det man gör.... :) Misstänker att det kan ta någon/några veckor att montera och måla 10st absorbenter som är drygt 1m x 1m.

Ska försöka fota lite till helgen!
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2012/08/17 :  08:54:27  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Gjorde en medlemstråd istället, la in lite bilder där:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87691
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000