Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 08:31:09
|
Vår gamla trokänare börjar kännas sliten och det är dags att se sig om efter något nyare Man blir dock lite frågande, när (i princip) alla bilar på blocket ligger ca 20-30000Kr över gängse värderingslistor (teknikens värld, kvd etc) Är det lyckosökare på Blocket som provar och hoppas hitta en köpare som inte hittat till dessa värderingslistor? Eller är det så att listorna helt enkelt inte är korrekta? Rätta mig om jag har fel, men är inte värderingslistorna baserade på faktiskt genomförda affärer, dvs marknadspris där köpare och säljare möts? Många säljare blir rent utsagt förnärmade bara man nämner ordet kvd eller värderingslistor.
Hur som, Det är faktiskt ganska lockande att hitta bil på t.ex kvd. Känslan är att de är väldigt öppna med sick mm Priset är ofta relevant i förhållande till värderingslistorna. KVD går i god för att inga restbetalningar finns kvar på bilen etc. Någon som gjort affärer via kvd och har erfarenheter?
Mvh /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/04/21 08:34:46 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 08:43:04
|
KVD är väl det där konkursauktionsstället?
Man ska inte glömma att det blir totalt garantilöst (men det är iofs i princip en privataffär också). Sen ska du kolla noga hur det är med +moms +slagavgift och andra ev avgifter.
Jag tycker det mesta verkar gå för dyrt på kvd. För ett antal år sedan gick det att fynda, men nu är det för många vill fynda. Att det ev ligger lite billigt på en del komplicerade saker, såsom bilar, är att det är svårt att ordentligt undersöka objektet. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 08:45:57
|
Jag har aldrig köpt via KVD, men däremot kollat på deras objekt och fördelen med dem är att allt är dokumenterat, om det tex. saknas en nyckel (kan vara svindyrt att ersätta på en nyare bil), om något inte är testat eller om det finns tendenser till ett oljeläckage (bara för att nämna några få exempel) Köper man privat, blir man sällan upplyst om detta då man som köpare har undersökningsplikt. Värderingslistorna är inte alltid 100, saker kan hinna ändras snabbt sedan den publicerats men att betala "blocket-priser" är att betala för mycket generellt sett. Listorna är värdefulla som referens. Nu är det här mina erfarenheter, baserat på mina senaste bilköp i spannet mellan ca 50-100 Tkr. Har varit och tittat på många risiga "blocket-bilar" som påståtts vara fina men som inte hållit måttet. Lycka till I
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 08:46:18
|
Men visst kan du köpa på kvd, vara bara ordentligt påläst om bilen ifråga, både vad priser bör ligga på och vad man ska leta efter för typfel. Ja egentligen samma sak där som alla andra sätt att köpa. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 08:56:01
|
Jag håller med om att KVD blivit dyrt, förr kunde man fynda men nu är det mycket svårt. Blocket-priserna är däremot i en division för sig, och de säljarna går det sällan att resonera med när det gäller priset, om de ligger helt fel. |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 09:07:40
|
Ja, jag tänker mig att jag likställer ett köp på kvd, med ett köp privat, inte en bilhandlare Jag har ett ganska snävt krav märken/modeller jag är intresserad av, och har ambitionen att hitta en bil att leva med en längre tid Känslan jag får är att kvds besiktningsprotokoll är väldigt öppna med skick, och även små-skvanker. Betydligt mer öppna än vad en privat säljare oftast är, där säljare ofta gör allt som står i dennes makt för att dölja fel och brister.
Bilarna jag tittat på slutar ofta strax under kvds listpris. Köpavgiften på 2500-5000Kr inräknad Skulle jag få motsvarande på blocket måste jag pruta bort ca 30 000Kr först, vilket känns väldigt tungt..
Så syftet med frågan, är igentligen om någon köpt från kvd, och om denne fått det som man förväntat sig utifrån kvds besiktningsprotokoll och beskrivningar /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/04/21 09:10:13 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 12:34:50
|
Jag köpte en bil på KVD för ett antal år sedan. Fungerade mycket bra. Skicket på bilen stämde exakt med beskrivningen. Jag hade till och med svårt att hitta de repor i lacken de hade noterat. När jag skulle byta till vinterhjulen som följde med visade det sig att ett par av gängorna var slut i "hjulfästet". Ringde till KVD och det var inga problem att få det fixat. Åtgärdades utan kostnad för mig av en lokal återförsäljare. Betalningen var också mycket enkel. Hade med mig min bankdosa och loggade in via en lokal kunddator och förde över pengarna direkt. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2012/05/10 : 20:03:52
|
En kamrat har handlat en Saab från KVD. Förutom att priset hamnade på under färdigprutat Blocketpris så var ALLA skavanker listade och som någon redan skrivit så var det faktiskt svårt att hitta alla skavanker de skrivit ner.
Det var dock fortfarande en Saab dessvärre. |
|
|
|
Topic |
|