Author |
Topic  |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 21:39:42
|
Hej. Vet ej om den här sidan varit uppe förut, dock rätt intressant så den kan väl nämnas igen. Hemsidor med samlade pickup tester dräller det väl inte av precis, här finns dessutom okomprimerat material i .wav format att lyssna på för en direkt jämförelse av karaktär på olicka pickuper.
Kan alltid debatteras hur rättvisande detta är, iom att phonosteg och kompians matchning till arm spelar in, men tycker ändå att initiativet är bra.
Han använder sig av Linn LP12 med Ittok arm, för övrigt. Övrig utrustnng finns att läsa om under "System".
http://daveyw.edsstuff.org/vinyl/cartridges/ |
- |
Edited by - coldcut on 2012/03/25 21:39:58 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 14:42:15
|
Det här tycker jag var ett mycket intressant jämförande test. Nu har jag bara jämfört tre olika. Två MM och en MC med slutresultatet som bekräftar mina tidigare försök. Jag ska fortsätta och lyssna på några andra puppor och med bättre högtalare. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 16:05:06
|
Jag undrar om jag inte stötte på den sidan för några år sedan, för den ser onekligen bekant ut. En intressant idé åtminstone, men det är klart att det inte blir helt allmängiltiga jämförelser. Dock så är det ju klart intressant som en del i ett informationssamlande. Oftast får man ju gå tillväga som så att man försöker hitta så många olika källor som möjligt och efter bästa förmåga kompilera någon slags slutsats. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 17:09:48
|
Man får väl utgå ifrån att man använt samma riaa förstärkare och under dom förutsättningarna bör man ju kunna jämföra olika pickuper med varandra. Jag tror att det finns många bra pickuper där ute som inte skiljer sig ljudmässigt allt för mycket. Däremot så kan dom vara olika känsliga för magnetiska och elektriska fält. Spårningsförmåga kan också vara något som skiljer sig. Numera är det också så att utnivån är den samma för de flesta moderna MM-pickuper. Däremot så kan det skilja sig lite mera mellan olika MC-pickuper, men de flesta ligger på ,5mV/5cm/s. Däremot kan det finnas olika variationer för den optimala belastningsimpedansen. Mina försök med MM-puppor har visat att det viktigaste är att man har en rätt inställning av ingångens kapacitans, det mer än impedansen. Sådant kan man ju göra på många av dagens Riaa förstärkare. |
 |
|
soundstage
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2012/06/05 : 21:30:28
|
Helt klart ett ambitiöst arbete att samla ihop så många pickuper till ett test. Flera frågeställningar och intryck dyker upp när jag lyssnar. När jag provade lyssna via hörlurar märkte jag att mm pickuperna generellt sett har mer bakgrundsbrus och något mer hörbart knaster, än mc pickuperna. Ett sätt att få samma utnivå på filerna är att normalisera de till samma nivå i ett ljudredigeringsprogram. Nu är det ganska stor nivåskillnad. Kul att se på hans hemsida vilken hemmagjord skivtvätt han gjort, med roterbar ostbricka från IKEA (kan det vara det?). Fortsätter lyssna och bildar mig uppfattning. |
 |
|
|
Topic  |
|