HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 THAM6 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/19 :  11:48:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tack för simuleringarna, allt ifrån 550krs budget basar till lite dyrare proffselement, klart kul, och en stigning på ca 5dB inom passbandet borde nog inte vara något bekymmer i verkligehten, likaså kan jag avslöja för dem av er som undrar, att dippen som förljer precis efter passbandet, vid ca 140Hz, inte är något man direkt märker av när man lyssnar på dem, den finns där nog, men inte riktigt lika dramatisikt som man ser den i simuleringarna.

Simuleringarna är numera, med tillåtelse av upphovsrättsinnehavararenernsnsfsss... upplaggda på min hemsida.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/19 :  16:52:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Nu när jag simmat några element i THAM6 så får jag ännu mer respekt för den konstruktionen och konstruktören. De är allsidiga. De tar fram det bästa ur en massa olika element. Så länge som Vas är under 30 liter och Bl runt 7 - 12, Fs trakterna runt 35 - 70 Hz så passar visst elementet i THAM6.

Du som har lådsimmen klar, hur passar Tangband W6-789E tro?
http://www.europe-audio.com/datasheets%5Ctbs%5Cw6-789e.pdf

Tham6 borde pga sin storlek vara en trevlig liten låda att sätta i bilen, om man har kombi eller halvkombi.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/03/19 16:53:22
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/03/19 :  20:04:06  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
En bekant är i tankarna på att skaffa en subbas till sin bil, en Volvo s40, skulle det på nå't vis gå att ha en th-låda i bagaget å leda in porten i armstödshålet?

Jag försöker att övertyga honom att en 15-tummare i en kass br-låda är bortkastade pengar...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/19 :  21:09:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag försöker att övertyga honom att en 15-tummare i en kass br-låda är bortkastade pengar...

Detta är väl nått jag kan hålla med om. En bra PA-12a i en THAM12 eller BOTH12 typ spöar nog scheisse ur de flesta 15 tummare i br-lådor.

Det borde inte vara nått problem att få i en eller flera THAM6 i bil.
Tror det skulle låta upperligt. Speciellt med 18Sound 6ND430, då man vill ha ett lite större fall nedåt i frekvens för att kompensera för cabingain.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/19 :  21:54:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Du som har lådsimmen klar, hur passar Tangband W6-789E tro

På tok för lågt Bl och stort Vas. Klent magnetsystem. Allt man får är en kraftig peak vid ca 58 Hz. Simmen ser gräslig ut, så jag orkar inte posta den. Tro mig, du vill ändå inte se.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/19 :  22:41:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
OK.
Tack för att du tog dig tid.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/21 :  10:58:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
TH's kräver en del BL tyvärr, en konstruktionsprincip med inbyggt kvalitetsfilter allstså :) skojjar givetvis, det finns ju fler användingsområden.

Edited by - martinsson on 2012/03/21 11:25:08
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/21 :  11:28:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ljudkvalitet brukar öka med kvadraten på Bl och sjunka med högre Qts. Grov tummregel men det funkar ganska bra i många fall. Detta endast då det finns nån tanke bakom elementets konstruktion, dvs inte kanske giltigt för billiga kina-element med dåligt fastsatta magneter, skeva koner och glappande talspolar.(hopplösa fall mao).

J.

Edited by - Circlomanen on 2012/03/21 15:53:47
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/22 :  21:10:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Är det "Silver Flute W17RC38-08 á 550 kr/st" i Martinsson:s låda;
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=A-smaller-sub-proposal,
som gäller.

Eller är det fler "budget" alternativ på gång?

Vad sätter man som övre "brytfrekvens"? (om det nu finns någon
på en sådan sub, jag är lite ovan vid dessa basmonster)

EDIT
Lite strulfix bara.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/03/22 21:12:47
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/22 :  21:46:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det stämmer, den finns även simulerad på sidan (se länk nedan), detta får nog ses som det billigaste alternativet som ser ut att funka riktigt bra, det finns bättre (18-sound, Beyma), men då blir det också lite dyrare, sedan är det lite av en smaksak vad man tycker om också.

Delningsfrekvens uppåt vid 120-150Hz 24dB/oct skulle spontant bli mitt förslag, alternativt kan man även köra med ett subsonic filter neråt vid 25Hz eller liknande.

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=A-smaller-sub-proposal

(din länk verkar ha ett komma med i sig:)

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/23 :  08:35:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack Martinsson.

Jag funderar i samma tankar som "Tomas J", men i
mitt fall planeras bygget i höst. Det jag har läst
om just Tham xx är att det är mycket bra "subbar".
Kostruktionen ser "genomtänkt" ut och det tilltalar
mig mycket. Att få en rekangulär låda "konisk" kräver
en del efftertanke.
Nu är det min dotter som ska ha den och hon prioriterar
WAF mycket högt.
Man brukar säga att en damsko ska se liten ut, men innutí
vara stor. Och det är lite så jag ufattar THAM 6.

Hoppas Tomas J vill göra en bildtråd av sitt bygge. Det
skulle vara en höjdare att följa.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2012/03/23 :  10:21:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hallå!
Det har varit lite tyst ifrån mig i tråden, men det är bara för att jag lutar mig bakåt och försöker lära mig av experternas inlägg! :)

Jag gör gärna en bildtråd, lovar dock inga fast planerade datum.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2012/03/27 :  23:42:42  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Jag har kikat på det här bygget hur länge som helst nu, är det kanske dags till slut... En sak jag har funderat över är hur stor inverkan olika magnetstorlekar har. Om man kikar på t.ex. Beyma 6P200Fe och Monacor SPH-165 så simulerar de (väl?) bra, men de har ju hysteriskt stora magneter vad det ser ut som. Är det kanske därför som Circlomannen valde Beyma 6P200Nd istället? Att simulera att magneten tar "stor plats", skulle det motsvaras av att minska S3?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/28 :  07:56:26  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Går det att öka horngångens area där den passerar magneten så det motsvarar på ett ungefär magnetens volym är det givetvis en fördel.
Men det finns många konstruktioner som låter bra även utan att konstruktören brytt sig.
Det beror också på hur stor andel av horngången magneten stjäl.

I detta TH gjorde det nog inte så mycket att strunta i magnetens påverkan.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77631
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/03/29 :  00:04:28  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jag har just köpt mig ett par tvåvägare med 6½ i basen och funderar på ifall det skulle passa med ett par så'na här th som stativ.
Då skulle de ju kunna vara upp till ca 80-90 cm höga, det ger ju möjlighet för längre L1-L4. Kanske dubbla element per th? Ett par THAM6 på stereorider;)
Jag gjorde lite simmar och resultaten vart ju positiva. Men jag är ingen klippa på skönsimm, vet inte om jag fått allt rätt.

Är det nå'n som har lust att leka lite med de här idéerna?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/29 :  08:50:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Magnetstorleken var något som inledningsvis även jag hade funderingar om, tittar man på ritningsunderlaget så ser man att det sista steget i veckningen har en större area, detta är dels för att man ska få plats med lementet, men även för att lägga till den area som magnetsystem och korg skuggar bort.

Kan man välja ett element med mindre magnetsystem och korg så är ju detta gevetvis fördelaktigt, men konstruktionen är tänkt sådan att den även ska göra ett bra jobb med mer normala element, även om det ser lite trångt ut.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/29 :  09:33:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Är det kanske därför som Circlomannen valde Beyma 6P200Nd istället?

Det är en trevlig aspekt av elementvalet, men inte orsaken till valet.
Jag tror mer på PA-element då de är byggda för specifika krav. Man kan inte fuska i PA-världen på samma sätt som inom Hifi. En bränd talspole är alltid en bränd talspole. De brukar ha mindre dist, mindre power-kompression, starka koner, mer pålitliga specificationer mm mm.
Att de sedan låter bättre är alltid en trevlig bieffekt av kvalitetsnivån.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2012/03/29 :  10:05:23  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Jo, jag kan tro det. 6P200Fe verkar ju vara i princip samma element som 6P200Nd, fast magneten är väldigt stor (ej neodynium) och priset är nästan hälften.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/29 :  10:57:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
En liten fråga bara......
inledningsvis diskuterades ett buget alternatv,
"Silver Flute W17RC38-08" är det en utpräglag
"PA" högtalare eller renodlad HiFi högtalare?

quote:
.....men konstruktionen är tänkt sådan att den även ska göra ett bra jobb med mer normala element, även om det ser lite trångt ut.

Jo det är detta som gör att man "faller" för konseptet "THAM",
det ser genomtänk ut!
Min granne på tredje vånngen har också en "sub". Men när han och
andra talar om "subben" så är det alltid storleken som ska imponera,
ja förutom att virationerna ska höras ett antal lägenheter bort.

Näää rent ljud i genomtänkt "WAF":igt konsept det är något som
impar....i alla fall på mig.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/29 :  12:16:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
"Silver Flute W17RC38-08" är det en utpräglag
"PA" högtalare eller renodlad HiFi högtalare?

Det är värsta sortens budget hifi högtalare :) nej, skämt åsido, det är en hifihögtalare av det lite billigare slaget, men den gör säkerligen precis som orginalförslaget från Audes ett kalasjobb till en billig penning, för dem som är lite uppmärksamma med ekonomin skulle detta bli min rekomendation.

quote:
Jo det är detta som gör att man "faller" för konseptet "THAM", det ser genomtänk ut!

Tackar, jag hoppas att det möter dina förväntingar ifall du skulle ge dig hän åt det hållet, jag hittade en veckning som verkade göra susen (i THAM15) och sedan har jag liksom byggt vidare på den i syskonen, föga avancerat egentligen.

quote:
Men när han och andra talar om "subben" så är det alltid storleken som ska imponera

Jag resonerar på precis samma sätt, storleken är viktig och ska imponera, att hitta den där punkten där storlek/prestanda förhållandet har sitt maximum är alltid viktigt, inte en kubik centimeter mer än nödvändigt med andra ord :)

Edited by - martinsson on 2012/03/29 12:18:21
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/30 :  10:44:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack Tomas J och Martinsson för Era inlägg.

Det ska göras en "projektmapp - THAM6 Silver Flöjt".

Så fort jag får lite lugn och ro ska jag göra ett "kapschema"
enlit Dina ritningar på Din hemsida.

Finns det några försla på hur filtret ska se ut?
Eller är det bara att köra "HiFiKit":s gratis program för
filter konstruktion?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2012/06/23 :  15:17:43  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tänkte bara meddela att jag har petat ihop ett par budget THAM6 , Silverflöjt edition.

Byggda i 12mm byggplyfa och kontakter ifrån biltema.
Just nu står de och lirar Metallica i källaren i förhoppning att de ska bli lite inspelade och släppa till lite mera.

Dessvärre så har jag bara ett 80 Hz filter att dela mot, så de går inte så högt i frekvens än.

Så fort jag fräst av kanterna och fått på lite färg så ska jag försöka få upp ett litet bildreportage!

Jag undrar precis som kalmar-gubben hur man ska få till ett vettigt filter, eller måste man köra aktiv delning, miniDSP kanske?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2012/06/23 15:19:03
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/06/23 :  16:09:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
eller måste man köra aktiv delning

Ja.

quote:
miniDSP kanske

Det går bra.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/06/23 :  16:12:25  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Kan man använda en sub-stärkare? Där finns ju oftast fas, delning och volym, borde funka tycker jag.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/06/23 :  16:48:27  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Kan man använda en sub-stärkare? Där finns ju oftast fas, delning och volym, borde funka tycker jag.

Går fint, helst ska den delas med 18dB eller gärna mer, beroende på hur lågt du ska dela
och även hur det tappade hornet spelar.

Högre delning och en frekvenskurva som ökar ovanför passbandet kräver brantare delning.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000