HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med TH!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/09/02 :  21:56:11  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Nu har jag suttit hela kvällen utan att fatta hur Hornresp funkar, finns nog en anledning till att folk bygger BR så mycket lättare. Kan någon hjälpa mig med en simulering med detta element. Jag vet inte ens om det funkar till TH ???. Jag tänkte i så fall använda dom till låg bas kanske 25-30HZ avstämning behöver inte gå högre än 50HZ men som sagt jag har ingen aning vad man kan göra med detta element.

18103 Aluminium
TS parametrar
QT 0,4
QM 1,06
QE0,64
FS 49Hz
CMS 0,81x10 -3m/N
MD 12,9g
SD 132 cm2
VAS 20L
BL 7,2 N/A
RDC 6 ohm

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/09/03 :  19:26:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
en snabbsimulering gav följande:

ca 50 liter låda..

Ställ den i ett hörn och du har runt 105dB i känslighet.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/09/03 :  20:22:10  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag tackar men jag förstår inte vad jag gör för fel med detta program skall prova att använda din skärmdump och se om jag fattar hur det funkar.

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/03 :  20:29:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kolla här

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82495

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/03 :  21:14:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Jag satt och lekte lite med ditt element i Hornresp och kom på att jag oxå kan posta en tänkbar tappad pipa. Den blir ganska kompakt, men inte samma verkningsgrad (såklart) som Sten-Runes TH. Lite väl slätt passband och å så, men nått att plugga in i Hornresp att leka runt med.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/03 21:16:19
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/09/03 :  21:59:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag vill också vara med och leka. Här är en annan variant (snabbt gjord och utan optimering). Har försökt hålla verkningsgraden uppe i de lägra frakvenserna. Detta på bekostnad av storlek. den är tre gånger så stor som Circlos förslag... Men kanske inte så mycket effektivare att det är värt det...

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/03 :  22:31:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Runestones och FForsmans förslag tycker jag har ett fel.
Stor skillnad mellan S1 och S2.
Så kraftig lutning av första segmentet leder till kraftig snedbelastning av konen vid drift.
Gör mindre skillnad i area tack = mindre vinkel mot elementet.
Det bör inte påverka SPL-kurvan nämnvärt heller.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/09/03 :  22:50:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
-Håller med dig M-m. Det bara blev så i farten. Vi diskuterade tidigare om risken med snedbelastning är reell i våra tillämpningar eller inte. Jag har ingen tydlig uppfattning själv men jag tycker nog att det inte är värt besväret byggnadsmässigt att vinkla S1-2 i alla fall.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2012/09/03 22:53:51
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/09/04 :  16:35:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Circlo: tror du man kan ha så pass till brant lutning i ett vardagsrum?
Jag tror inte man har tillräckligt med rumsförstärkning för att släta ut den ordentligt utan man borde få en/två toppar kvar.

edit: såg nu att det troligtvis inte skulle gå högre än 50Hz.. borde funka utan problem då..

Edited by - RuneStone on 2012/09/04 16:35:36
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/04 :  19:54:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Circlo: tror du man kan ha så pass till brant lutning i ett vardagsrum?

I en "betongbunker"/miljon-projekt-hus så funkar det nog. Den faller av mot 40 Hz som ofta är den mest markanta rumsresonansen i många bostäder (mellan golv och tak). I bostäder med högre i tak eller bara tunna gipsväggar och tak, skulle jag vilja räta ut kurvan lite mer. Lyfta nedre delen av passbandet 2 - 3 dB eller så. Om man har samma nivå vid tex 35 Hz som vid 80 Hz så tycker jag att de oftast låter väl tunga och fysiska.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/09/04 :  20:57:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Om man har samma nivå vid tex 35 Hz som vid 80 Hz så tycker jag att de oftast låter väl tunga och fysiska.

Ja, samma nivå i simulering gör att lågbasen lätt blir lite för påtaglig.
Om man filtrerar ditt horn vid 70Hz ungefär då kan det nog bli bra. kör man det högre tror jag peaken vid 120 blir påfrestande..

Svårt det där att göra en högtalare som låter bra i alla rum.

Gjorde en till snabbsimulering

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/09/05 :  09:16:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Svårt det där att göra en högtalare som låter bra i alla rum.

Det där var dagens sanning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/09/06 :  19:53:36  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag får nog leta en annan lösning behöver mer SPL det funkar rätt ok med dom BR jag har just fått färdigt 2xseas alu 8" per sida. Jag har större problem just nu har blivit med nytt delningsfilter DEQX PDC 2.6 om om det fanns många möjligheter med det anda Drive rack 260 så är det inget mot vilka möjligheter/fällor som öppnar sig nu.

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000