HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Right-Handed Triode
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/15 :  14:24:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har låtit mig inspireras av Wavebourn som visade en alternativ koppling på GU-50. Med ett EL/PL-509/519 och lite grus indikeras bra prestanda. Klippning runt 12W med triod-karaktäristik och under 1% THD upp till 9-10W. Kanske någon här har testat i den reella världen? Fuling?

Notera att sourceföljare är ett måste, då det handlar om skärmgallerström.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/15 14:29:43

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/03/15 :  18:59:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjo, jag har ställt till med ett par byggen baserade på skärmgallerdrivna PL519 i SE-koppling. Fast när jag tittar verkar det som att du har kopplat ihop styr- och drivgaller? Har sett såna kopplingar också men aldrig testat själv. Ren skärmgallerdrift var i alla fall ganska roligt att lyssna på, har för mig att jag fick ut 10-12W ur ett rör med runt 400V och 2,5k på anoden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/15 :  19:24:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jo, de får olika karaktäristik. Titta på Svetlanas datablad för EL519 så kan man jämföra de båda kopplingarna. Det går bara åt ca 4V för full utstyrning när man kopplar så här.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/03/15 :  19:27:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Uj, rent spontant känns det som att återkopplingen får nåt att bita i om det räcker med 4V för full utstyrning. Har inte kurvorna i huvudet men jag har ett svagt minne av att de såg gräsliga ut. Detsamma gäller iofs Tom Schlangens uppmätta skärmgallerkurvor på röret i fråga. Finns som bekant bara ett sätt att få veta hur det verkligen låter...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000