HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Corner horns (Nu fler bilder)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/24 :  09:19:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
SC150 har en kontrollerad karaktär och kan nog funka fint. Vill du tajta upp det hela ett snäpp till så kan jag tipsa om detta:
http://www.tubecad.com/2010/03/blog0184.htm och
http://www.tubecad.com/2010/03/blog0183.htm (längst ner)

(Jag startade en tråd om det här på forumet för ett par år sedan men ingen var positiv,
svaren handlade om vilka problem man kunde få och varför det var en dålig ide i största
allmänhet. Jag gjorde det givetvis ändå, det var inga problem alls och ett av de
största lyft i ljudkvalitet jag upplevt någonsin.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/05/24 09:20:57
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/05/24 :  20:23:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
SC150 är ett fullt tänkbart alternativ, även om jag är lite obekväm med 700V anodspänning. Är också ganska sugen på Schade-feedback a #180;la Milletts ingenjörsförstärkare, det är möjligt att resultatet blir någon sorts blandning av dessa två.

Remote sensing feedback, ja. Lustigt nog så lekte jag med tanken en stund just i samband med dessa horn eftersom de verkar tycka om hög dämpningsfaktor. Dock kommer det att bli monoblock med korta högtalarkablar så hur mycket nytta man har av det upplägget vet jag inte, kan vara värt att testa förstås.

De senaste dagarna har jag ägnat åt att kapa upp mängder av 3mm tjock aluminiumplåt, först grovt med tigersåg och sedan finkapat med bandsåg. Resultatet är ett par lådor med minst sagt gott om utrymme för kraftig rörelektronik. Ska försöka fixa någon bild på mästerverken och starta en egen tråd.

Edit: Efter att ha vridit och vänt på en massa argument föll lotten på den här kopplingen: http://www.pmillett.com/DCPP.htm
PP-kopplade pentoder i klass AB, risk att folk tror att jag ramlat och slagit mig men syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg... Det är bara sjäva topologin i länken som jag ämnar knycka, rörbestyckningen med mera kommer att skilja sig markant. E81L på ingången och Pl519 i slutet, uteffekten är ännu en öppen fråga men med 1,9k anodlast och ~440V bör det kunna bli så det räcker.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2012/05/28 23:42:35
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/05/29 :  21:29:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
haha.. den tar vi..

Snart har även du hittat vägen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/05/30 :  00:01:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Under 100Hz kan jag tänka mig vissa kompromisser, typ PP och pentoder... Nåja, jag har läst igenom en lång tråd på diyaudio om Pete Milletts koppling och enligt de som byggt och lyssnat så ska den vara en höjdare trots olinjära rör som arbetar i klass AB. Schadeåterkopplingen är väl nyckeln till framgång antar jag. En viss Tubelab-George pressade upp effekten från ursprngliga 20 till nästan 250W genom att byta utgångsrör & trafos samt höja spänningen till 650V. Jag siktar på att hamna nånstans mellan 50 och 100W med de prylar jag har hemma, fullt tillräckligt för mina ändamål.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/06/25 :  16:56:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu är jag faktiskt lite bitter över att jag inte har en kamera. Efter några veckors plåtslöjd och lödövningar provspelades ena kanalen på vardagsrumsbordet igår. Inte propert monterad i någon låda utan i form av tre olika moduler utplacerade på bordet och ihopkopplade med en mäktig kabelhärva. Preliminärt nöjd med resultatet, med 7,5 ohms last på 8-ohmsutgången mätte jag uteffekten till ca 75W innan klippning. Utan global återkoppling sträcker sig frekvensgången upp till ca. 30kHz, nedåt är det svårt att mäta då min tongenerator ger ifrån sig fula vågformer under ca. 100Hz. Bygget betedde sig stabilt även med 6 och 12dB global återkoppling så den finessen kommer att få vara med när jag slutmonterar.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/26 :  08:35:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Duktig pojke! Synd att kabelhärvan inte förevigades.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/06/26 :  13:12:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det kommer att dyka upp bilder på stegen när de är färdiga och det blir nog en mäktig härva det också.... Den uppenbara nackdelen med pentoder och PP är förstås att det blir enormt mycket som ska kopplas ihop.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/26 :  16:57:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nästan så det behövs fyrlagers kort nu ....
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/06/26 :  17:39:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kort? Här bygger vi på plåtbitar utsågade med tigersåg ur en gammal vattentank...

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/26 :  22:55:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja, jag skojade ba'

Jag vet ju att du konstruerar som något hämtat från Mad Max kombinerat med Waterworld.
Du borde snart få en Oscar.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/07/01 :  04:23:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
något hämtat från Mad Max kombinerat med Waterworld

Hähä! Den här gången är det gammal militärelektronik från östblocket som fått stå för den estetiska inspirationen.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/01 :  07:24:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply

(Fast egentligen inte, men lite bilder blir kalas!!

Edited by - Mickel-mackel on 2012/07/01 07:26:27
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/07/01 :  09:26:03  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
+1

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/07/01 :  10:00:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Bilder vore kul! Jag behöver inspiration. Mitt hornprojekt stsnnade vid dina små entummare i toppen. Sedan en cervin 2 tum, Imperials 12 tums gitarrmiddar och 18 tum i botten. 12 o 18 tummarna sitter i öppen baffel. Ett härke till spånskivekonstruktion. Allt aktivt drivet med Prophons filter. Men det låter för bra för att jag skall orka ha bottom.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/07/01 :  15:05:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bilder, bilder... Den usla kamera jag använt hittills har gett upp andan slutgiltigt och efter fem dagars festivalcamping är jag inte i skick att fundera över några lösningar än på ett tag...

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/01 :  18:40:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Kameran i mobilen är ingen "Canon" precis,
men en "Ericsson" duger gott.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/07/01 :  21:00:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kamera i mobilen? Jag har hört att ungdomarna slösar pengar på såna moderniteter nuförtiden.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/01 :  22:13:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
OT

Det där jag skrev om kamera i telefonen,
är inget jag vet. Utan bara hört andra säga.

Analoga saker som en buss biljet, ska det
vara. Och givet vis rör i slutsteget.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/07/02 :  14:58:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har precis tvingats bli modern nog att använda pentoder utan att ens triodkoppla dem, nu får det vara nog med denna rasande teknikutveckling ett tag framåt känner jag.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/02 :  15:27:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har en Nikon 2mpixel kamera som jag inte använt på sisådär 7-8 år.

Är den omodern nog för att du kan tänka dig använda den ifall jag skickar den till dig.
Du får bjuda på en eller två öl för den, om vi skulle träffas i någon okänd framtid.

Men jag borde kolla med tjejen lite snabbt först, vi har nog sagt att barnen ska få den, men jag har en annan avlagd kamera som kan passa dom istället.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/07/02 :  16:00:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Du är inte den första som erbjuder gratiskameror i ren frustration över att jag inte får fram bilder på mina byggen
Förr eller senare kommer det bilder, om inte annat på det färdiga resultatet.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2012/07/08 :  23:37:59  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
OOO fyy s nu ligger fulings byggen snart i linsen för jorden
Hoppas det går fint med dina byggen för snart kommar jag med kameran och fyra lediga veckor

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/07/09 :  17:05:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Levande: Låter bra det! Håller precis på och borrar ~500 ventilationshål i plåtarna till slutstegen, ikväll får jag förhoppningsvis på lacken och sen står det inte på förrän de spelar. Hoppas jag... Dessvärre har jag lovat mig själv att få finish på hörnhornen under semestern också, det kommer inte att bli nåt nöje känner jag.

Edit: Lackeringen av plåtarna blev en värre katastrof än väntat, vilket säger en hel del. Måste fundera lite på om jag ska leva med resultatet eller ägna ändlösa timmar åt underarbete och sedan lämna bort bitarna till någon som kan.

Edited by - Fuling on 2012/07/09 21:22:26
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/07/13 :  02:40:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
...och vips så spelar de små liven! Det gick fort när jag väl bestämt mig för att strunta i att lacka om plåtarna, såna excesser vore ändå på gränsen till hyckleri med tanke på att jag bor i ett råtthål i skogen dit varken solljus eller människor når...

...och jäsiken vad de spelar! Hade jag inte hört resultatet med mina egna ögon så hade jag aldrig trott att pentoder i klass AB skulle kunna spela så snyggt. Schade-återkopplingens goda rykte verkar inte överdrivet. Med 2x75W i kranen och ca. 10dB glodbal återkoppling (plus nämnda Schade) finns det ryggrad bakom den glänsande ytan också, så här vid första lyssningen fick mina gamla trioder storstryk när det gäller att driva både bashorn och fronthögtalare.

Det enda tråkiga så här långt är att nättransformatorerna morrar ganska elakt, jag gissar att det beror på att de lastas av en likriktare och en lågimpedant 470uF konding utan någon som helst insats för att dämpa rippelströmmarna, jag får experimentera med någon sorts pi-filter här och se om det blir bättre. Elektriskt är de imponerande tysta, med mina frontar som ligger på nära 100dB känslighet måste jag smyga upp nära med örat för att höra något brum och brus.

Första intrycket imponerade såpass att jag överväger ett par till monoblock med liknande koppling till att driva frontarna, jag har hela tiden tänkt bygga SET:ar till det ändamålet men jag undrar hur det blir med den saken... SEP med Schadeåterkoppling kanske? Den som lever får se, den som lever får för övrigt se bilder också för nu har jag med lite tur lokaliserat ett hjälpligt fungerande kamera...

Edit: Bernt, till dig som har ett par monoblock med liknande rör- och järnbestyckning kan jag varmt rekommendera en moddning till Schade. Det utan att ens ha hört dem utan dito...

Edited by - Fuling on 2012/07/13 21:55:22
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/07/13 :  23:00:44  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
snart dags för twoing, kaffe och lite nörderi igen då..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000