HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Corner horns (Nu fler bilder)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/14 :  22:12:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Najs.
Då är det bara frågan om du vande dig fort eller om det är ett tecken på potential ...

Tycker du det låter bättre än det flerhornssystem du hade med dig på Uppsala diy 2009?
Jag minns att du själv inte tyckte det systemet var speciellt jättebra, men jag minns också att jag och Conny, som var besökare det året, tyckte det var ett j** kul och medryckande system.
Ett riktigt bevis på att bästa musikalitet och glädje inte alltid går hand i hand med 100% perfektion och transparens ...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/15 :  01:52:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Tycker du det låter bättre än det flerhornssystem du hade med dig på Uppsala diy 2009?

större delen av det systemet finns numera bevarat som en kulturskatt i min lada.
Kommer förhoppningsvis/troligtvis finnas för provlyssning som "gårdstereo" inom en relativt kort(läs: 1-2 år) framtid.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2012/04/15 :  03:18:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Då är det bara frågan om du vande dig fort eller om det är ett tecken på potential ...

En mycket bra frågeställning. Mina förväntningar på de här hornen var inte överdrivet höga (jag är väl medveten om att konstruktionen är hårt kompromissad) men ändå är jag preliminärt nöjd med det jag hör. De låter, i brist på bättre uttryck, ungefär så som jag förväntade mig utefter de grafer Hornresp visade fram när jag simulerade. Syftet var att återge botten i elektriska och akustiska fyrsträngade basinstrument (dvs det jag lyssnar på till 98%) och det tycker jag de lyckas med.
Med tätare fogar (lådorna är inte 100% klara än) och kraftigare drivning bör det rimligtvis bara kunna gå åt det bättre hållet, framför allt är jag helt på det klara med att det behövs aktiva delningsfilter för att få ordning på återgivningen. Hornrespgraferna blir rena eländet om jag börjar lägga till extra induktans och mer än någon Ohms serieresistans så passiva filter finns inte på kartan.
Det kan bli aktuellt att proppa in lite fårull i början av horngången också för att tämja "blötheten", det har funkat förr när jag lekt med bashorn men i första hand ska jag mixtra med drivningen.
Jag är imponerad att det lirar såpass bra som det gör med 0,8W per kanal levererade av PCL82:or och gamla utgångstrafos från TV-apparater. Faktiskt den diametrala motsatsen till det man tänker på när man pratar om slutsteg dedikerade till att driva baslådor...

Djupbas? Nej, jag designade för med hjälp av roomgain få med de 41Hz som en normalstämd bas når ned till och dit når de men inte mycket längre. Fullt tillräckligt för mina ändamål.

Gällande systemet i Uppsala så vågar jag mig inte på några jämförelser, det som spelade där var ett hopplock av olika bitar som snabbt kopplades upp och justerades in för att ha något att visa upp. Bassystemet där bestod av ett par billiga 15" i slutna lådor medan jag hemma i uthuset spelade på ett par väggfasta GardHorn (Linnars design, omarbetad av mig).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/17 :  01:55:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Idag tog jag mig äntligen i kragen och gjorde en biampad uppkoppling med aktivt delningsfilter. Tyvärr med för hög delningsfrekvens (runt 145Hz 12dB/oktav) och med ynka 3,5 triodwatt per kanal men visst gick det åt det bättre hållet. Skulle tro att 100Hz eller lägre blir lagom. Gällande drivningen så blir nästa projekt att låna hem ett någorlunda kraftigt transistorslutsteg och testa åt vilket håll det går då. Visar det sig att hög dämpfaktor är ett måste för att få kontroll så får jag väl bita i det sura äpplet och beväpna mig med antingen transistorer eller hårt återkopplade pentoder, jag har lite idéer kring båda varianterna som skulle kunna genomföras med hedern i behåll.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/17 :  21:03:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus grus

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/17 :  21:07:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
...eller ett par monoblock med PL519, Hammond 1650T och en rejäl skvätt Schadeåterkoppling. Betydligt roligare.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/18 :  09:21:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det kanske har varit upp i tråden redan, eller inte ...

Men vilken känslighet indikerade simmen att dina corner horn skulle hamna på? (bara i lite runda tal då ...)
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/18 :  21:47:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har inte simmarna framför mig men jag vill minnas att de ligger på 105dB/w vid ca. 45-50Hz och stiger upp till 110dB vid 100Hz för att sedan plana ut. Under 45 faller responsen brant (på pappret men inte i rummet).

Trots risk för andnöd och kliande utslag så lödde jag faktiskt ihop en LM1875-baserad chipförstärkare idag bara för få nåt hum om hur hornen beter sig då de drivs av nåt annat än SE-trioder. Hann knappt lyssna förrän det var dags att åka bort men jag vill nog mena att de där fembenta kusarna faktiskt gjorde ett bättre jobb än trioderna. Måste forska vidare i det här, så här får det inte gå till i mitt hus...

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2012/04/19 :  00:22:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Då e're bara å rada upp trioderna utanför å en shootut med Bock å Dubbel Bock.
Överlever stackarna en sån tillställning så får du ta in dom å ladda på med en sjuhelsikes B+ å massa motkoppling.
Helst ska du ha positiv återkoppling i flera steg för att motverka motkopplingen så den kan hållas på högsta nivå.

Då kanske gruset håller sej på gådsplan

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/19 :  01:26:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjaaa, själv har jag fått en osund böjelse för pentoder på sistone. Hårt lokalt återkopplade horisontalslutrör med 6kg tunga utgångstrafos måste väl ändå klara att spöa chipförstärkare som är mindre än min lillfingernagel.

Rent ljudmässigt skulle säkert en gainclone eller vilket normalt transistorsteg som helst duga att driva bashornen men men nu är vi inne på avdelningen "filosofisk estetisk" här. Gaincloner och annat som väger mindre än ett halvt kilogram per watt är helt enkelt under min värdighet.

Små nätta triodförstärkare verkar gå bort, ljudtrycket räcker till men kontrollen saknas. De två realistiska kvarvarande alternativen (dvs sånt jag kan bygga utan att behöva handla mig fattig på komponenter) är:
1: Ett par rörmonoblock bestyckade med Hammond 1650T och två eller fyra PL519 i någon passande koppling. Här fattas det i princip bara lådor och lite småkomponenter, rör och trafos har jag hemma.

2: Någon rent mordisk transistorkonstruktion med beskedlig uteffekt men rejäl strömkapacitet. Har lekt lite med tanken på en 2x15VAC 300VA trafo, 6x22000uF och 3xTIP35/36C per kanal. Borde ge ca. 20W klass A och med en teoretisk strömkapacitet på 75A i topparna.
Även här har jag en del prylar hemma men det måste handlas hem ganska mycket och dessutom är jag ganska obekväm med transistorer.
Har försökt hitta något kit eller pcb som går att anpassa för mina behov men det ser mörkt ut.

Edited by - Fuling on 2012/04/19 01:43:05
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/21 :  14:44:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag utlovade simuleringar i händelse av att hornen inte gjorde bort sig totalt ljudmässigt, här kommer de:

SPL-kurvan är simulerad med 2 ohms serieresistans, det är ingefär max innan det börjar se konstigt ut på allvar. När Rg går mot noll blir responsen jämnare och lyssningstesterna hittills tyder på att serieresistansen ska vara så låg som möjligt.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/21 :  19:45:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja det bör ju klara sig hyggligt med några få watt, så rördrift borde inte vara omöjligt. Men jag antar att problemet är att hitta trafos med riktigt låg utimpedans?
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/22 :  00:56:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Enda chansen med rör än nog att återkoppla tills det låter bra. Värt att nämna är att jag i nuläget har långa tunna högtalarkablar vilka i framtiden ska bytas ut mot korta tjocka för att minimera serieresistansen. Har gott om idéer när det gäller drivningen av dessa horn, tyvärr mer idéer än tid och pengar.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/24 :  23:43:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tog ett litet krafttag och lödde in de sista kablarna i mitt fyrkanals triodslutsteg idag. 4x2W avsedda att driva mid och diskanthorn i min andra anläggning men naturligtvis fick jag lov att testa den ihop med hörnhornen och JBL-frontarna.
Resultatet var inte alls illa, det här lilla bygget drev hornen bättre än de triodsteg jag testat tidigare vilket garanterat beror på att detta steg har slutrören kopplade som katodföljare vilket ger låg utimpedans. Noterar den lilla detaljen med intresse inför den dag då jag till sist måste bygga nåt seriöst att driva hornen med...

En annan intressant sak var att med fyra identiska slutstegskanaler och helt utan nivåjusteringar någonstans blir balansen mellan bashorn och fronthögtalare ganska bra. Kanske att basarna ska upp någon dB trots att de enligt simuleringarna har märkbart högre verkningsgrad. Också en sak som var bra att veta.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/25 :  21:50:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men se där ... Gott om pengar över till fina rörförstärkare och sånt.
http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/04/23/280152/index.xml

Det klarnar ...
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/25 :  22:35:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjojo, huset i sig är inte dyrt men bara resorna till jobbet käkar ju upp halva lönen...
Dock är det inte pengarna det sitter fast i just nu eftersom jag har huset fullt av rör, trafos, kondingar och nästan allt annat som behövs. Tid, ork och nån sorts röd tråd genom härvan av kreativa idéer är väl det som fattas för att börja bygga.
En vettig idé vore väl att spika upp en planka med alla nödvändiga ingredienser på så att man kan börja testa olika kopplingar.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/30 :  11:59:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter att ha tillbringat två veckor med att ligga på soffan och stirra i taket i väntan på inspiration kapitulerade jag till sist och beställde hem ett par LM4780-kort via ebay. Måste ha nåt att driva hornen med så länge...

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/30 :  17:16:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
jaja.. jag kommer jag kommer..

Egentligen har jag inte tid fören 2028 känns det som..
men vi siktar på lite testning på Lördag..

*twoing twoing*

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/04/30 :  21:58:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
jaja.. jag kommer

Lugnt, Askungen. Min tillfälliga katatoni handlar mest om beslutsångest kring slutstegsval.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/05/20 :  11:42:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Efter mycket om och men så kommer äntligen lite mätningar..

Hörnhorn i mynning utan filter:

Hörnhorn i lyssningspos utan filter:

Frontarna okorrigerade:

Frontarna efter att vi mätt upp och korrigerat akustiskt centra:

Summerar ganska fint..

Hela systemet med ofiltrerade hörnhorn:

Systemet lät över förväntan...
Med lite grus och skaplig effekt blev det väldigt trevligt..
Eller för att ta Fulings kommentar ur sin kontext: "trissorna lät bättre än rören"

Hörnhorn +1
Trissor +1

Mycket givande lördag.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/05/20 :  12:29:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för mätningarna. Måste dock poängtera skarpt att det där med transistorerna förstås var en ren felsägning, det jag menade var förstås att hornen verkade trivas då de drevs med hyfsad mängd effekt och dämpfaktor. Stora rör, alltså...

Lite kommentarer om mätningarna:
Närfältskurvan för hörnhornen är påtagligt lik kurvan som Hornresp levererade, i alla fall inom det frekvensområde som är av intresse. Dippen som dyker upp i lyssningsplats är väl nåt stök som rummet ställer till med, vi får se vad som går att göra åt den i framtiden.

Gällande frontarna så blev summeringen vid delningen bra efter att ha flyttat fram diskanthornen drygt 4cm samt vänt fasen. Ganska nöjd med resultatet med tanke på att filtren är nåt jag slängde ihop av skrot efter att ha räknat lite snabbt med många gissade variabler. Frontarnas dipp vid 200Hz blir förhoppningsvis bättre när jag dämpat lådorna ordentligt, på grund av tidsbrist hann vi inte göra några experiment igår.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/20 :  18:32:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Smask"

Det såg ju riktigt trevligt ut det där.

Om det sen t.o.m låter rätt OK är det ju helt lysande.

Grattis.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/05/21 :  17:24:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar, tackar.

Det finns potential i grejorna, den saken är klar. Nu återstår "bara" att få allting att lira ihop på ett bra sätt, som tur är känns det inte alltför långt borta det heller.

Gällande drivningen av bashornen så kom lösningen serverad i form av en uttjänt industrimaskin som jag fick nöjet att skrota. Mängder av mekaniska och elekr(on)iska prylar att ta reda på med det som är intressant i sammanhanget är ett parti aluminiumplåt och diverse profiler som passar perfekt att bygga stöddiga apparatlådor av. Verktyg för att bearbeta aluminium har jag tillgång till så jag hoppas kunna visa upp ett par mäktiga pentodslutsteg i industriell design framledes...

Edited by - Fuling on 2012/05/21 21:10:00
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/05/21 :  20:53:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
så jag hoppas kunna visa upp ett par mäktiga pentodslutsteg i indrustriell design framledes..

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2012/05/21 :  21:15:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har ju 20+ kg utgångsjärn och en stor låda PL519-rör som bara skräpar.
Funderingarna kretsar just nu kring ett hopkok av Rosenblitz#180;s "Super Compact 150W amp" och Pete Milletts "Engineer#180;s Amp". Den förstnämnda använder just såna rör och trafos som jag har medan den andra har ett trevligare återkopplingsarrangemang. Är inte riktigt framme i den delen av konstruktionsarbetet än, först måste jag komma på något sätt att kapa sönder den där kubikmeterstora vattentanken som av någon händelse råkar vara gjord av "min" aluminiumplåt...

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000