Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 21:29:02
|
Släpper in gör jag, bara jag får veta det i skälig tid innan. Har lite, hm, ungkarlsmässigt hemma vad det gäller städning...
Som vanligt när jag utlovat bilder blir det inget, fick med mig kamera och sladd men ingen laddare. Ska försöka åtgärda det så fort jag kan, typ i morgon... För övrigt var det stort spektakel idag när ena tratten (!) blev såpass färdig att den kunde provlyssnas. Kanske inte världens mest vetenskapliga provlyssning, hornet vräktes omkull på rygg mitt i rummet och en femtontummare från 40-talet tejpades fast där luckan för elementet ska sitta. Bakladdat och utan hörnplacering alltså, men likväl fanns där en antydan till bastoner. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 23:56:49
|
quote: Som vanligt när jag utlovat bilder blir det inget, fick med mig kamera och sladd men ingen laddare.
Lagen om alltings jävlighet ...
quote: För övrigt var det stort spektakel idag när ena tratten (!) blev såpass färdig att den kunde provlyssnas. Kanske inte världens mest vetenskapliga provlyssning, hornet vräktes omkull på rygg mitt i rummet och en femtontummare från 40-talet tejpades fast där luckan för elementet ska sitta. Bakladdat och utan hörnplacering alltså, men likväl fanns där en antydan till bastoner.
Härligt! En antydan ... |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 00:30:50
|
quote: Lagen om alltings jävlighet
Ständigt närvarande i alla DIY-sammanhang.
quote: En antydan
Precis vad jag tänkte. Bevisligen händer det nånting med ljudet tack vara mina snirkliga spånskivelabyrinter. Bättre besked får nog vänta till månadsskiftet när lön och rätt element kommer. Tänkte dock göra ett lite seriösare test innan dess med ett par relativt hornvänliga åttor som ligger och skräpar, det kräver bara ett par snabbt tillslöjdade adapterplattor. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 07:46:38
|
quote: Kanske inte världens mest vetenskapliga provlyssning, hornet vräktes omkull på rygg mitt i rummet och en femtontummare från 40-talet tejpades fast där luckan för elementet ska sitta
Jag vill motsäga dig på den vetenskapliga punkten där.. Går inte alla mer seriösa byggen genom en sådan fas?!? Det känns som ett test om något. Silvertejp och andra oumbärliga redskap är varje DIYares självklara räddare i nöden.
Johannes.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 21:02:26
|
Jag ger upp. Samma kamera och samma dator som när jag la upp bilder senast men nu går det absolut inte. Det färdiga resultatet kommer att finnas för beskådan i Nusnäs utanför Mora, hundra mil från allt. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 21:27:14
|
Nästan så jag slänger mig i bilen... Feaen, jag vill se! Detta bygget....Detta bygget....
Ingen som kan hjälpa dig med fottandet och/eller upplägget av bilder?
Mvh Johannes. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 21:35:06
|
Tanken har slagit mig att jag kanske skulle be någon mindre svagsint medmänniska komma över och hjälpa mig med fotograferandet men jäsiken, sen man blev så kallat vuxen är ju varenda människa upptagen med att jobba, valla ungar, snickra altaner och passa upp på kär...estan. Nåja, med lite tur finns bilderna (som vanligt av högst tveksam kvalitet) i tryggt förvar i kameran och med hjälp av skohorn och vaselin ska det väl gå att få in dem i datorn också...
Edit: Kom plötsligt vad felet var i överföringen mellan kamera och dator. Tyvärr var bilderna helt oanvändbara... Nåja, hinner kanske fixa nya lagom till jul eller så. |
Edited by - Fuling on 2012/04/05 22:16:54 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 17:27:36
|
Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag äntligen lyckats krysta fram några bilder och till och med fått in dem i datorn. Kvalitén är i vanlig ordning under all kritik men de duger som dokumentation över bygget:
Ett första lyssningstest...:
Sett ovanifrån innan locket åkte på:
Framifrån:
Höger frontsystem, seriöst uppställt som vanligt:
Jisses, man borde kanske investera i en fungerande kamera ser jag nu... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 17:32:50
|
Snyggt!!!
Ett mycket imponerande bygge!
Mvh Johannes. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 17:41:32
|
Applåderar detta ! helt underbart att se, det värmer på något vis :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 17:44:05
|
Tackar! Tur att det värmer, jag fick lov att skruva av värmen för att ha råd med element till hornen...
Snickeribiten har gått långt över förväntan (peppar peppar, sju bitar kvar som ska limmas fast) men ytbehandlingen är inget jag längar efter. Spånskiva är ju inte det lättaste materialet att få snyggt. Två lager klarlack kanske...? |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 17:57:07
|
Fantastiskt bygge!
Kommer det några mätningar?
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 18:01:02
|
Mätningar blir när jag har fått hem rätt element och luckats lura hit någon med en mätmick. Dröjer några veckor.
Edit: Ljög lite när jag påstod att det bara är 7 bitar kvar som ska limmas. Dels ska jag nog fixa in några små stag bakom frontpanelen precis när hornkanalen börjar, sen vill jag nog även förstärka ytterväggarna eftersom de har lite väl mycket hyss för sig trots ordentlig stagning. |
Edited by - Fuling on 2012/04/06 18:45:22 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 19:08:21
|
quote:
Jag gissar att det blir när jag orkar åka till det Fulingska hemmet..
*tvoing tvoing* |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 19:14:20
|
quote: Jag gissar att det blir när jag orkar åka till det Fulingska hemmet..
Ganska precis vad jag gissar också. Gissar också att det blir samma dag som jag får hem elementen, nyfikenhet är ej att underskatta som drivkraft. Dock har jag faktiskt fått ordning på min gamla rörbestyckade tongenerator i grålackad stålplåt med bakelitvred så jag kan faktiskt bilda mig en uppfattning om tingens tillstånd även utan XTZ. Plus att jag förstås han några hundra skivor med musik på, inte helt fel när man ska bedöma ljudkvalitén hos högtalare... |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 20:03:17
|
Tjenare!
Jomenvisst ska det vara hörnhorn. Jag byggde mig ett par Klipsch hörn horn för massa år sen.
Ja frågade farsken om han kunde hjälpa till å såga å det var inga problem tills jag mätte frontstycket å det diffade på 2mm. Då sa farsken att jag är timmerman å ingen verktygsmakare åsså gick han.
Det var bara å tuffa på själv. Det tog ett 1/2års helger när jag gjorde lumpen. Såga å slipa i källaren å skruva i lägenheten.
Grannarna var ruskit nyfikna på vad jag höll på med. När dom frågade så sa ja bara att, ni kommer att märka vad det är.
Man kan lugnt säga att dom märkte att jag spelade. Dom närmaste grannarna fick placera om ömtåliga saker i hyllorna
Behöver jag sejja att var den mest hatade personen i kvarteret då
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 20:05:24
|
Ett målande exempel på varför man inte ska ha grannar! Nu tror jag visserligen inte att mina små oansenliga trattar kommer att kunna tävla med Klipschgrejor men förhoppningsvis ska det väl finnas lite resurser i alla fall. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 20:22:20
|
quote:
quote:
Jag gissar att det blir när jag orkar åka till det Fulingska hemmet..
Får väl skicka några RedBull. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 20:25:02
|
Bara att skramla med några flaskor öl så är han här på två röda. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 20:27:56
|
quote: Snickeribiten har gått långt över förväntan (peppar peppar, sju bitar kvar som ska limmas fast) men ytbehandlingen är inget jag längar efter. Spånskiva är ju inte det lättaste materialet att få snyggt. Två lager klarlack kanske...?
Dra nytta av den skrovliga ytan i stället för att försöka få den blank kanske. En matt sober grå 2-komp färg med spruta /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 20:32:16
|
Färgspruta saknas i det Fulingska hemmet och att börja flytta runt de här lådorna känns ganska omotiverat. Någon pianolack är det bara att glömma, det som ligger närmast till hans är nog att försöka göra ett bra jobb med spackel och sandpapper och sedan rolla dem antikvita. Ser man till att spackla eller sätta list på alla synliga sågade ytor så borde den värsta spånskivekänslan försvinna. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 21:28:40
|
Klä den i ett roligt/häftigt/snyggt tyg eller tapet.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 21:31:06
|
Mja, det känns som lite överkurs. Funderar på att limma på ett lager masonit på de mest synliga ytorna, då har man i alla fall en slät(are) yta att måla på sen. Eventuellt kan det göra sig med svart tyg för öppningarna ut åt sidorna. Nåja, innan jag börjar med ytbehandlingen måste de bevisa att de kan spela. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 21:39:20
|
Måla dom med underedsmassa! Då smälter dom in i hemmet med tiden |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 21:40:57
|
Hähähä, nädujävlar! Det räcker med att jag har ett stort multicellhorn som står och luktar underredsmassa och drar till sig damm ovanpå garderoben i sovrummet! |
|
|
Topic |
|