Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 23:48:12
|
Nu är ju första halvan av tråden ganska missvisande eftersom den handlar om en helt annan konstruktion än den som faktiskt är under uppbyggnad, men jag orkar inte redigera. Så stort är väl inte intresset för bashorn... Nåja, efter mycket om och men fick jag tag på en kamera (av högst tveksam kvalitet) och lyckades skjuta några bilder innan det var försent. Bry er inte om de felande färgtonerna och konstiga ljusfenomenen utan koncentrera er på det intrikata träarbetet...:
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2012/03/28 05:43:44 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 00:05:29
|
Läckert!! |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 00:11:48
|
Tackar. Vi får hoppas att ljudkvalitén lever upp till den något besvärliga konstruktionen också, har gott om förhoppningar men inga garantier. Kommer att dröja ett tag innan vi får besked i den saken då jag inte har några passande element att spela på än, budgeten räckte bara till virke den här månaden. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 06:04:35
|
quote: Så stort är väl inte intresset för bashorn...
JOOOO!
Följer med spänning. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 07:30:02
|
Å fy satan vad snyggt!!!
Det här blir spännande på allvar!
Mvh Johannes. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 07:50:29
|
Ojojoj. Hög nivå på det där träarbetet
Det här ser lovande ut !!
Har du någon simm att visa upp? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 08:13:24
|
Coolt! |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 19:33:18
|
Tackar, tackar! Rätt verktyg gör halva jobbet brukar det heta, så även i det här fallet. Alla större bitar sågades med handcirkelsåg och anhåll hemma hos RuneStone, därefter fick bänkcirkelsågen och bandsågen på jobbet göra sitt. Hemma har jag bara behövt raspa lite på en del småbitar. Nu börjar den svåra biten, att passa in bafflar och stag i det trekantiga utrymmet framtill. Simmar finns men jag tror jag håller på dem tills jag vet om jag gjort bort mig kapitalt eller inte... |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 20:26:07
|
jag har ju några bilder också att lägga upp, men dom hamnar i fel ordning nu när du hann lägga upp bilder före.. fast.. det spelar väl eg, ingen roll..
Hojta när du är klar så kommer jag och "tvoingar" |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 21:20:45
|
De där fulbilderna när vi står med cirkelsågen ute i lervällingen och dricker öl kan väl få stanna kvar i kameran...
Ja, twoinga* måste vi göra sen när det finns något att twoinga på.
* Mäta frekvensgången med XTZ |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 21:36:33
|
Härligt att se Fuling! Hörnhorn är alltid lite utöver det vanliga |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 22:06:47
|
quote: Hörnhorn är alltid lite utöver det vanliga
Ja, jag tycker också det. Har i många års tid varit facinerad av konceptet, tyckte det var lika bra att ställa till med ett par nu. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 22:09:40
|
Du är gnälld på i gnälltråden.
Ingen god handling går ostraffad.
|
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 22:36:03
|
Kommer helt osökt att tänka på textraden "Jag ska tända min cigarr på din cigarrill"... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 07:03:22
|
Jag tycker att du skall lägga ned detta bygget. En Peerless SLS12a i en basrefelxlåda är bättre på nästan alla sätt. Eftersom endast ett enda företag har hörnhorn i sitt sortiment, så är det väl inte nått att bry sig om. Hade dom varit så bra så hade väl alla tillverkat sådana?!? IÖ har inga hörnhorn. Dali tillverkar inga. B&W tillverkar inga..... JBL har slutat för länge sedan....
J. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 07:37:23
|
Jag la nu märke till affischen med Pink Floyd där i bakgrunden på en av bilderna. Det känns ju passande till den rosaskimrande atmosfär som råder i fulings stuga just nu.
Jag tror det där kommer bli fint. Hur högt i frekvens kommer hornet spela? |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 18:04:27
|
Circlo: ...
Jag tänkte faktiskt på basreflexlådor ett tag. 300 liter med slitsportar och papperskonade femtontummare. Problemet är att jag på grund av placeringen skulle behöva fördröja dem för att få dem att lira ihop med framsystemet, den biten hoppas jag slippa med hornen då hornlängden lite grovt motsvarar skillnaden i avstånd från högtalare till lyssningsplats. Nu tror jag inte att matematiken är fullt så enkel men det känns som ett steg i rätt riktning.
Att det bara finns en tillverkare av corner horns kvar skyller jag på att dagens hifitillverkare överlag är lata oduglingar som anpassar sitt produktutbud efter krav från designfascistiska flickscouter, det spelar ingen roll hur sakerna låter bara de är små och har rätt färg...
M-M: Det där rosa skimret är som sagt bara nån slags optisk illusion orsakad av kameran. I min stuga råder en allmänt brunmurrig atmosfär tack vare den senaste renoveringen -75. Enligt simmarna ska hornen klara sig upp till 200-300Hz men jag har väl tänkt dela vid ca. 100Hz eller så, här blir det till att låna hem ett justerbart aktivt delningsfilter och prov sig fram. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 04:48:29
|
quote: Att det bara finns en tillverkare av corner horns kvar skyller jag på att dagens hifitillverkare överlag är lata oduglingar som anpassar sitt produktutbud efter krav från designfascistiska flickscouter, det spelar ingen roll hur sakerna låter bara de är små och har rätt färg...
Fuling talar allt för sanna ord.
Nu vill vi se bilder. Det spelar ingen roll hur fula och meningslösa. Alla bilder är bättre än inga bilder.
Mvh Johannes. |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 06:17:45
|
Naturligtvis talar jag sanning, det händer inte ens att jag överdriver det allra minsta för effektens skull... Tyvärr inga fler bilder, bygget går så sakta framåt att jag bara hunnit limma dit några små stag sen de senaste bilderna togs. Förhoppningsvis hinner jag pyssla lite i helgen.
En öppen fråga innan jag limmar ihop lådorna för gott: Hur noga är det att man rundar av hörnen invändigt i horngången? Enligt vad jag kan minnas utifrån diskussioner gällande TH så är det ingen konkret fördel att montera reflektorer och liknande i hörnen, är det sant och gäller det i så fall även för frontladdade horn? |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 06:38:18
|
Seriöst läckert bygge du har på gång, mkt imponernade !
quote: Att det bara finns en tillverkare av corner horns kvar skyller jag på att dagens hifitillverkare överlag är lata oduglingar som anpassar sitt produktutbud efter krav från designfascistiska flickscouter, det spelar ingen roll hur sakerna låter bara de är små och har rätt färg...
Något av det bästa på länge ! satte kaffet i halsen här, tusen tack :) man skulle iofs. kunna byta ut corner horns mot enbart horn och det skulle fortfarande vara hyffsat sant.
quote: Nu vill vi se bilder. Det spelar ingen roll hur fula och meningslösa. Alla bilder är bättre än inga bilder.
Farligt nära att det dök en bild på steve ballmer där... |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2012/03/30 06:47:02 |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 10:51:54
|
Tackar ödmjukast, Martinsson.
Nu har jag gjort ett dagsverke (~45min) vid sågen och fixat i ordning bafflar och annat vinklat jox som jag varit lite nervös inför. Hur passformen blev vet jag inte förrän jag är hemma med bitarna men jag är vid gott hopp.
|
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 00:04:34
|
Kan meddela att bygget går framåt i stadig takt, än så länge utan dramatiska missöden. Bara ett fåtal bitar kvar nu, hoppas kunna bjuda på bilder i morgon. Av någon märklig anledning blev hornen mycket större i verkligheten än hur jag tänkt dem i mitt huvud, tunga är de också... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 00:51:22
|
quote: Av någon märklig anledning blev hornen mycket större i verkligheten än hur jag tänkt dem i mitt huvud
Men det är ju för att du inte byggt en kubisk låda med ett enkelt rakt 75 mm plaströr i!!! Håller man på sådär och krånglar till det så blir det tungt och stort...
Ser fram mot bilder! Detta är det fräckaste bygget på HF på längelänge.
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2012/04/04 00:51:37 |
|
|
Fuling
7953 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 01:59:36
|
quote: en kubisk låda med ett enkelt rakt 75 mm plaströr i
Det får bli när jag gift mig. Dock hälsar inte ens min egen mor på mig ute i stugan längre, än mindre några desperata långbenta fotomodeller som tycker att bashorn av omålad spånskiva är förstklassig heminredning. Ingen anledning till oro, alltså...
quote: Ser fram mot bilder! Detta är det fräckaste bygget på HF på längelänge
Tackar. Bilderna kommer i morgon kväll, i och med mitt utbredda teknikförakt är det en ganska omständlig procedur att låna kamera, ta bilder och få ut dem på nätet. Med ett bensinpris på strax under 16 kronor litern passar jag gärna på att göra så många ärenden som möjligt när jag ändå åker in till jobbet på kvällen...
I övrigt är jag lite fascinerad över min närmast totala brist på impulskontroll här: Från att ha torrsimmat lite kring en ganska våghalsig idé (tratten i början av tråden) blev det ett raskt kliv över till att förverkliga en helt annan och ännu mer våghalsig idé.
Av alla träkonstruktioner jag byggt genom åren (bland annat flera multicellhorn och två par midbashorn) leder de här med hästlängder vad det gäller komplexitet. Jag blir uppriktigt imponerad av mig själv nu när jag se dem i snart träfärdigt skick. Visst, jag "fuskade" på många ställen genom att använda PL600 monteringslim istället för vanligt vitlim i syfte att garantera helt täta fogar men hellre det än en konstruktion som läcker på ställen där man inte kommer åt att fixa det. Tack vare hornens komplexa uppbyggnad sitter alla bitar fast som berget, inga invärtes delar kan lossna av eventuella vibrationer.
Det ska bli mycket, mycket spännande att få de här trattarna på plats och få ett första intryck av vad de levererar. En intressant liten finess är att jag, utan att ta fram sågen, kan bygga om dem till bakladdade horn. Inte för att jag tror det skulle innebära några fördelar, men det kan vara kul att testa. |
Edited by - Fuling on 2012/04/04 02:00:57 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 09:17:42
|
Ja det ska bli mycket intressant att få läsa om hur det låter och se fler bilder. Nästan så det skulle vara värt en resa till Dalarna. Släpper du in mig om jag har med mig en bullkrans?
Förövrigt låter det lite roligt att kalla dom "trattar".
|
Edited by - Mickel-mackel on 2012/04/04 09:18:59 |
|
|
Topic |
|