Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 21:36:13
|
EDIT: De första inläggen i den här tråden handlar om något helt annat och kan alltså gärna hoppas över, det blev lite oordning när jag fick nya idéer men inte orkade starta en ny tråd.
Inspirerad av en gammal Petter-konstruktion ( som i sin tur nog var inspirerad av ett kommersiellt bygge) har jag torrsimmat fram något som jag tycker ser ganska intressant ut. Ni som begriper får gärna titta och komma med åsikter. Elementet är en billig kines-åtta från conrad.se vars T/S-parametrar är lite tvivelaktiga, hur noga det är i ett rent bashorn vet jag inte med simuleringarna ser skapliga ut även om jag ökar den rörliga massan och drar ner BL lite.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2012/04/06 17:31:34 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 23:04:13
|
En billig kines-åtta rimmar dåligt med 4:1 i kompression. Tycker jag. Det faller ganska mycket under 100 Hz, som förvisso kompenseras en del av roomgain, men jag tror inte att det blir nån superbas ur den. Hur skulle hornet se ut? Ett långt rakt eller en massa veck? Vad skall du ha den till?
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2012/03/14 23:04:58 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 23:14:19
|
Mjo, att kompressionen är hög är jag medveten om men i hemmamiljö inbillar jag mig att det inte borde vara någon fara. Tänker mig två stycken hörnplacerade i vardagsrummet som komplement till mina 2202H vilka är avstämda till ca. 70Hz. I slutet på sidan och en bit framåt finns bilder, simmar och mätningar på originalet: http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80156&whichpage=2
Sitter och överväger om det kan vara värt en fyrahundring i spånskiva för att bygga och testa eller om man ska satsa på att investera i ett par bättre element och bygga TH istället. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2012/03/14 23:20:05 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 06:46:20
|
Stoppar du 2202H i BIBar så slipper du subbor. Du får bra återgivning ned till ca 25 Hz, bra verkningsgrad, lättmöblerade osv... Det känns lite fel att kombinera superfina JBL12or med billiga kina-åttor. Dina JBL har helt rätt Qts och allt sånt för BIB. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 07:06:28
|
Problemet med kompression är inte om de håller, utan om elementen trivs med det. Både konen och lådväggar flexar betydligt mer redan vid låga volymer. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 18:37:33
|
Jag har vridit och vänt på alla tänkbara alternativ kring de där JBL-tolvorna men formen på rummet satte brutalt stopp för allt utom ett par små, egendomligt formade basreflexlådor (vilka dock spelar helt ok). Det hade kanske varit mer rationellt att använda mindre element i någon roligare lådprincip men jag ville absolut låta dessa komma till användning. IIWII (It is what it is). Gällande åttorna så är de i alla fall av den kvalitén att de har styva pappkoner och fin tygupphängning, inget polypropylén/gummislask. Det jag glömde innan jag startade tråden var förstås att kolla ifall det finns några andra element från mer etablerade tillverkare som passar i samma tuta, i så fall skulle det kännas mer motiverat att bygga.
Edit: B&C 8PS21 ser ut att funka fint om man ökar S1 till 70cm2. Blir det bygge så anpassar jag nog efter detta och siktar på att byta upp mig till B&C senare. |
Edited by - Fuling on 2012/03/15 20:15:20 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 13:08:26
|
Som en rent intellektuell övning (hoppas jag) har jag även ägnat en del dödtid åt att simulera och skissa på riktiga corner horns (hörnhorn ligger så fel i munnen att jag vägrar ens skriva ordet) i stil med sånt som Klipsch och andra höll på med förr i tiden. En utmaning av rang att lyckas visualisera alla vinklar och vrår. Om mina något vidlyftiga antaganden stämmer så skulle det kunna bli bra: Mitt rum är på ca. 4x4 meter och har alltså en hel del förstärkning vid ca. 40hz, därmed skulle det kunna vara idé att låta hornen dyka lite tidigare så att man inte ramlar ur soffan när basisten klipper till E-strängen. Från 50 upp till 100Hz stiger responsen med ca 6dB för att däröver plana ut.
Som jag skissat hornen är de svåra men inte omöjliga att bygga, många bitar som ska passa ihop men inga compoundvinklar som i Khornen. Att går från papperskladd och simuleringar till att investera några tusenlappa plus väldigt många timmar i spånskiva och nya element är ett ganska stort steg jämfört med att bygga någon beprövad TH-konstruktion för samma pengar och betydligt mindre arbete. Att jag ens leker med tanken på corner horns är för att de faktiskt skulle passa bra i mitt rum rent designmässigt samt att coolhetsfaktorn är samma nivå som den hos en gammal svart man med stråhatt som röker en hemrullad cigg och spelar på en tresträngad gitarr, dvs nära på oändlig. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 20:16:52
|
när börjar vi ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 21:24:54
|
quote: Att jag ens leker med tanken på corner horns är för att de faktiskt skulle passa bra i mitt rum rent designmässigt samt att coolhetsfaktorn är samma nivå som den hos en gammal svart man med stråhatt som röker en hemrullad cigg och spelar på en tresträngad gitarr, dvs nära på oändlig.
Såklart du skall bygga hörnhorn! Det är mycket manliga grejor. Man får en massa fördelar med hörnhorn. Total avsaknad från reflektioner från väggen bakom. En ytterst bra koppling till rummet. Inbyggda basabsorbenter, skyhög verkningsgrad (potential till i alla fall) osv osv.
Bygg bygg!!!
Mvh Johannes. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 22:13:00
|
quote: När börjar vi?
På fredag eftermiddag tänkte jag.
Circlo: Visst, jag har ju två symmetriska hörn som är gamla ytterväggar i timmerstugan så jag tror det kan bli bra. Ritade upp profilen på en bit masonit idag för att få ett intryck av den faktiska storleken, med rätt färg på ska de inte behöva skämma rummet. Passade på att göra en fullskalaritning på masoniten också när jag ändå var igång. Det är bara några få fullhöga bitar som behäver kapas i vinkel så det här ska vara fullt genomförbart för oss glada amatörer. Ska lägga upp simmar vid tillfälle, kanske en skiss också men den är tämligen rudimentär eftersom jag har den exakta 3D-ritningen i huvudet
Elementet är för övrigt Eminence Delta 10 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 20:33:00
|
quote: På fredag eftermiddag tänkte jag.
It's a date then.. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 20:51:48
|
quote: It's a date then..
Se upp! Snart står ni där, nygifta med radhus, lån och Volvo. Fulings mage putar betänkligt och Rune kollar på barnvagnar!!! Det är ingen bra grogrund för horn och spelglädje.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 21:26:57
|
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 21:58:46
|
quote: Fulings mage putar betänkligt
Den biten kan jag väl inte riktigt svära mig fri från, men det har nog att göra med min bacon- och öldiet.
quote: It's a date then..
Ja, förhoppningsvis. Verkar ha åkt på en förkylning av rang, att stå i det där svinkalla utrymmet och precisionskapa upp fyra spånskivor känns inte riktigt som det jag främst vill göra just nu. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 20:09:45
|
quote: Ja, förhoppningsvis. Verkar ha åkt på en förkylning av rang, att stå i det där svinkalla utrymmet och precisionskapa upp fyra spånskivor känns inte riktigt som det jag främst vill göra just nu.
det är ju nästan sommar ute.. är inte kallt.. annars får man väl klä sig bara.. men går bara febern över så är det ju lugnt.
quote: Se upp! Snart står ni där, nygifta med radhus, lån och Volvo. Fulings mage putar betänkligt och Rune kollar på barnvagnar!!! Det är ingen bra grogrund för horn och spelglädje.
om ändå.....
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/22 : 00:53:01
|
quote: om ändå.....
Nu lugnar du ner dig annars skvallrar jag för Evert. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/03/22 : 09:56:23
|
Har vi ett uppseglande triangeldrama här?
|
Edited by - Mickel-mackel on 2012/03/22 09:56:43 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/22 : 10:08:31
|
Det finns ett uttryck som gör gällande att "Män umgås genom att förolämpa varandra utan att mena något med det, kvinnor umgås genom att smickra varandra utan att mena något med det". Jag och Rune är mycket manliga på den punkten, vi hinner inte kliva innanför ytterdörren när vi besöker varandra förrän förolämpningarna haglar...
Skull vi någon gång råka få slut på nedsättande tillmälen kan vi alltid börja diskutera kablars inverkan på ljudåtergivningen, då är det som när boxningsdomaren slår i gonggongen. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/03/22 : 18:46:35
|
höhö |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 19:42:37
|
Ja, det gick ju det också efter lite om och men. Fyra spånskivor uppkapade och hemfraktade till rätt tidszon för vidare bearbetning och montering. Fortfarande en massa smådetaljer som måste funderas över, dock kan det göras utan stress eftersom jag inte ens beställt elementen än. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 19:45:07
|
"Fyra spånskivor uppkapade och hemfraktade" så börjar allas vår favoritsaga på detta forumet.
J. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/23 : 19:51:26
|
...och ändå är det risk att jag måste spä på med mer om det ska räcka. Det går åt en hel del när man veckar i alla dimensioner. Fördelen är väl att de troligtvis står kvar där man ställer dem sen även om man råkar få korsdrag när man vädrar. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/24 : 17:37:19
|
Efter att ha kapat, putsat och limmat en miljon småbitar och knappt kommit någonstans börjar jag inse vidden av mina åtaganden här. Inga direkta problem så här långt, bara otroligt mycket jobb. Ska försöka komma ihåg att fotodokumentera lite innan jag smäller ihop hornen också, när det väl är gjort går det ju inte längre att avnjuta de snirkliga innanmätet. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/24 : 18:25:38
|
Lite bilder hade inte skadat!!!
Här har vi härlig sund galenskap när det är som bäst!!! Veva ihop (stora???) hörnhorn så där oprovocerat bara för skojs skull!
J. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 09:19:01
|
en bild skulle vara kul,min skalle börjar koka när jag försöker vika ett horn i flera dim. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 12:43:37
|
Lovar att göra mitt bästa för att försöka ordna bilder men lite krångligt är det i och med att jag är för teknikfientlig, lat och snål för att skaffa en digitalkamera. Får försöka lura hem nån med sån utrustning men det faller också i och med att jag helst inte vill ha besök...
quote: Veva ihop (stora???) hörnhorn så där oprovocerat
"Veva ihop" är kanske inte det uttryck jag själv hade valt, de är rena plockepinn att få ihop. Särskilt stora är de inte heller, 65x65cm fotavtryck med ett avkapat hörn samt 84cm höga.
quote: min skalle börjar koka när jag försöker vika ett horn i flera dim
Ja, det tog några skisser innan det började likna nåt. Knepet var att låta utvidningen ske i en dimension i taget, det underlättar konstruktionen nåt enormt jämfört med Klipschhornen där horngången på vissa ställen ökar brant i en ledd samtidigt som den minskar i en annan. |
|
|
Topic |
|