HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vilken Step-up transformer eller MC RIAA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/10 :  23:02:19  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Behöver hilfe och vägledning.
Känns som jag gjort mig internet blind över alla andras val.
Detta MC step-up ska passa ihop med en Audio-Technica AT33EV.
Mitt riaa är en Pure Sound P10.
EDIT: Pris kan ju vara av intresse, 5000:- går taket.
Även hemmabygge plus att less is more.

Saxar lite text från:
( http://www.soundstage.com/equipment/audiotechnica_at33ev.htm )

quote:
"The AT33EV has a 0.3 x 0.7 mil nude elliptical stylus on a tapered pipe cantilever of Duralumin, and comes with a very protective stylus guard. Inside are a neodymium magnet, and dual, wire-wound, PCOCC moving coils. Audio-Technica claims a frequency response of 15Hz-50kHz, and an output of 0.3mV at 1kHz. I didn#8217;t find this latter figure to be wrong, but I#8217;ve heard from another user that he had to turn his volume level up much higher than he#8217;d expected. Just in case, I recommend that your phono stage be a low-noise model that can handle low-output cartridges. The AT33EV has 30dB of channel separation, and A-T recommends a tracking weight of 1.8-2.2gm. The cartridge#8217;s mass of 6.9gm should work well with most tonearms"

"Audio-Technica recommends loading the AT33EV with a resistance of 100 ohms -- though they#8217;re not saying that a higher choice might not work better. After trying a number of different options, I settled on 100 ohms as right for my system, but I strongly suggest you try as many resistance settings as you can, to find the one that sounds right to your ears"


Vad tror ni?
Finns det någon som kör eller kört med Pure Sound T10?

Now, back to civilization!

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2012/03/11 11:07:19

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/10 :  23:27:38  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Silvercore One to Ten
Någon som använder denna eller känner till dess egenskaper?

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/10 :  23:31:15  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Pure Sound P10 har väldigt hög utimpedans (Tillverkaren anger <5K, vilket är ganska mycket) annars har jag själv ingen koll på riaasteget, men det kan vara en sak att tänka på.

Vill du sedan lasta pickupen med 100ohm så vore det optimala en step-up trafo på 1:21-ratio, vilket skulle innebära att du lastar pickupen med ~106,6R, men 1:21 vet jag ej om jag sett någonstans. en 1:20 som är vanligare ratio skulle ge en last på 117,5R.
T10 mot P10 med "high-gain" på step-upen (1:36) så skulle lasten bli ~36,3R vilket borde bli ganska mycket för lågt - medans "low-gain" (1:18) skulle ge 145R last, vilket jag antar att det skulle funka. Blir bara lite "ljusare" ljud jämnfört med 100R helt enkelt.
Med AT33EV skulle "low-gain" i sin tur skulle ge 0,54v utnivå från RIAA, vilket kan vara lite lågt beroende på vad för gain du har i ditt försteg. - har du dessutom låg ingångsimpedans
på försteget så tappar du ytterligare lite utnivå pga den höga utimpedansen. Har du ex ett försteg med 20dB gain så är denna utnivå från RIAA inget problem alls.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/11 :  00:02:28  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Ok, man tackar RobertH!

47k ohm är ingångsimpedansen.

Men det som träffade mig som en fete blixt från oklar himmel efter att jag postat och när jag läste ditt fina svar var att det vore ju fasiken bäst att sälja mitt P10 och köpa ett nytt MC riaa istället. Som matchar med min förstärkare DK Design Reference VS1 Mk2. Frigör ju en hel del deg till annat. Varför inte en Jolida JD 9A som jag ns tipsade om i en annan tråd.

Blir att hmm hmm hmma nu ett tag.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/11 :  11:25:09  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Lägger till MC RIAA till överskriften och letandet.
Känns som det är dit det drar, Step-up kräver ju även ny sladd och det personliga sladd träsket är inget jag längtar efter.

RIAA steg utan inställbar gain går fete bort.

Är det någon som har eller andra idéer?
Dessa är jag verkligen nyfiken på.

Musical Surroundings Phonomena 2
Jolida JD9A


((( Junepe )))
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/03/11 :  19:28:51  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Är det främst rör-riaa du är intresserad av? Jag har nämligen själv dålig koll på rör-steg, däremot kan jag varm rekommendera Tom Evans steget jag själv spelar på, låter kanon och ett litet uns mer värme än vad många andra transistorsteg har.
Annars om du är i DIY branchen så har ju K&K Audio ett rör-kit som jag iaf läst mycket bra om!

Många verkar ju även tycka att EAR 834P är ett kanon-riaa, har själv aldrig hört dem, men då man ser kretslösningen så blir jag direkt skeptisk då det inte är något direkt konstverk med spänningsdubblare osv i nätdelen...

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2012/03/11 19:30:26
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/03/11 :  20:40:41  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
EAR 834P är ju i grunden ett MM-phonosteg med inbyggd MC-trafo som tillval, och i mitt tycke inget under av transparnes, men trivsamt och lättlyssnat.
Junepe verkar egentligen efterlysa en step-uptrafo och den som kan levereras i 834 (och är "onödigt" bra för 834 men används även i den beydligt dyrare 324) finns även lös under beteckningen MC4, men aktuellt nypris är över 15.000 SEK för bara trafon, taket var väl 5.000 ? En förgångare heter Yoshino MC3 och kan vara värd att leta efter på begagnatmarknaden.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/03/11 20:42:04
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/11 :  21:04:25  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Nä rör är i detta fall absolut EJ ett måste.
Brocksieper PhonoMax och EAR 834P har varit på tapetern med läst om problem med mikrofoni och det är ju det sista jag vill ha chans till att få.

Det jag är ute efter är det som Audionet kallade "Musikaliska glädjespridare" i en annan gammal tråd.
( för den som vill läsa: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50551&whichpage=2 )

Ja många är ni som pratar varmt om Tom Evans Microgroove X+ och Trigon Audio Vanguard II, brittiskt eller tyskt.

Jag har dessvärre inte råd med + varianten av Tom Evans men vad man får ut av lillebror verkar ju inte fy skam. Dock verkar den vara aningen oflexibel i sin användarvänlighet.
Trigon Audio Vanguard II är även det högintressant.
Musical Surroundings Phonomena II men hittar ingen i krokarna som har denna.
http://www.stereotimes.com/acc010209.shtml
JoLida JD 9A är även den intressant med tanke på att den verkar duga mycket bra och att man betalar minimalt, samt att den verkar hamna under "Musikaliska glädjespridare".

Heed, Pro-Ject och Lehmann går bort.

Sweetspot 2012, där kanske man kan finna mer.

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/11 :  21:08:26  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
lennartj Tack som sjutton för Yoshino MC3 tipset, precis den inputen jag behövde i step-up trafo nystanet.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/03/11 :  21:11:32  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Ähum,
fel av mig, 834P har enklare MC-trafo än den fina MC4 som förekommer inuti 323 (transistor) och 868 (rör) för närmare 50'.
Nu börjar jag fatta logiken och prissättningen i EARs något svåröverskådliga sortiment.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2012/03/14 :  19:15:33  Show Profile Send PK a Private Message  Reply
Phonomena II finn i norge hos Duet Audio.Kostar 5490 norska kronor.

PK
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/14 :  20:09:11  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
PK Tackar verkligen för den informationen. Letat som en galning efter lämplig affär och ibland hittar man inte rätt i cyberetern. Hade näst intill gett opp och var 3 sec från PM till dig eller Kilgore som jag trodde satt inne med information jag letade efter, men nu löste det sig ju finemang.

Klick klick klick klick ------>
Det lutar just nu åt att klicka hem den.
Rigga upp den till en Audio-Technica AT33EV
Den kombon tror jag fasen väcker liv i allt från Roland Cedermark till Anal Cunt, ursäkta språket men det är orkesternamnet de valde.
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2012/03/15 :  12:41:27  Show Profile Send PK a Private Message  Reply
För all del varsågod.
Om du köper Phonomenan så vill jag gärna ha ett omdöme om den,jag ska köpa ett nytt steg och vill ha ett med reglerbar gain då de flesta har för liten gain för min smak Ca 40dB.Phonomena II har fått så väldigt fina omdömen så den kan bara inte negligeras.Jag väljer melan den och PS Audio#180;s balanserade riaa som man kan köra rakt ut i slutsteg.Man kanske ska köpa bägge.
Väntar ivrigt på recension.

PK
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/26 :  20:55:24  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
PK Det blir dessvärre ingen recension av Musical Surroundings Phonomena II. Men är fortfarande sugen på det RIAAt. Verkar ju vara en fantastiskt liten pryl. Kanske kommer in ett senare i smyg.

Jag har istället inhandlat ett PS Audio GCPH moddat av Parts ConneXion för Underworld.

http://www.underwoodhifi.com/mod_psaudio.html
http://www.10audio.com/psaud_gcph.htm

Tar ett tag till innan jag har allt på plats i sin ordning. Mycket i rullning nu. Men jag kommer att skriva om mina intryck och upplevelser lite senare. ME

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000