HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 120 kg Plywood skall bli 103dB@32Hz.1w/1m.BIB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/11 :  21:33:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
*tittut*

Följer med intresse då det kan bli aktuellt med BIB:ar(så klart mkt större en dessa skala 1:40 högtalare lol) till sovrummet sen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/11 :  21:36:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En jämförelse med min MLTL med samma element. Nallen ville vara med även på denna bild.

Ikväll har jag ingen ork att skriva nått som kan antyda IQ över 3(vilket är 137 för lite), så jag försöker inte ens.

J.

Edited by - Circlomanen on 2012/03/11 21:46:35
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/11 :  22:09:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det här är coolt, och inte så farligt stora heller, vad är tanken med extra tjocka baffel sektionen ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/11 :  22:38:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
vad är tanken med extra tjocka baffel sektionen ?


Två saker.
Först för att få plats med magneten utan att stoppa upp resonansen i pipan/hornet. Orsak två är att kunna ha en löstagbar baffel för att kunna anpassa till olika element. Denna storleken är inte helt fel för tex Fostex större bredbandare, B%C 10MD26 eller liknande roliga element.
Kul att kunna leka lite.


quote:
Det här är coolt, och inte så farligt stora heller


Tack! Nej de är små med tanke på prestanda. Det bör dyka upp hornresp-simmar inom kort.

Vi gillar ju dB/dm3. Dessa är inte så farliga med tanke på "footprint" och potentiell spl.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/12 :  00:10:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
kan bli aktuellt med BIB:ar(så klart mkt större en dessa skala 1:40 högtalare lol)


Kul att du funderar på BIB. De är väldigt spännande, då de verkar erbjuda mycket synergi på olika sätt. Jag gillar när enkla lösningar leder till förbättringar på många sätt.

Hmmm, få se. Skala 1:40 säger du....

B&C10PS26 har 320 cm2 konyta. 40x320 = 12800cm2.
12800/konytan på 18SOUND 21NLW9600 ger 7,7 st, avrunas till 8 st.

Två st BIBar med 8 st 18SOUND 21NLW9600 var, bör kunna passa i ett större sovrum. Gränsen för hörnplacering blir luddig då rummet kommer finnas i hörnen mellan BIBarna, men låt gå..



Lägg till ca 10 - 15 dB roomgain.



Förlåt, men när du kastar ur dig så roliga ideer så kan jag inte låta bli.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/03/12 00:11:26
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/12 :  00:23:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Hahaha

Koppla sedan dessa via ett större slutsteg till klockradion och du försover dig aldrig igen

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:07:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag gillar BIBen pga, som jag redan nämnt, synergi. De lyckas förena en hel massa smarta egenskaper så att alla förstärker varandra. Summan blir högre än de enskilda delarna.

Som man kanske kan uttyda mellan raderna så är jag lite småförtjust i horn.
Inte så mycket pga enorma ljudtryck och spektakulär dynamik (även om det är jätteskoj) utan pga den unika upplösningen de ger. Horn (likt trioder) ger en livfullhet och en detaljeringsgrad som skiljer dem från allt annat jag hört. Band och elektrostater i all ära, men de spelar inte med nån spänst och livfullhet. Inte de jag hört iallafall.
Horn är lite som mikroskop. De är skoningslösa mot felaktigheter. De avslöjar allt. När man hör bra konstruerade horn med bra källmatrial så är det så mycket mer än bara fart och fläkt. Transparans, klarhet, detaljer, dynamik och andra vanliga beskrivande uttryck är så begränsade i sitt innehåll, då summan av alla är så mycket mer. Horn ger allt det med supersize, bonuscheck, plusmeny, två för en och ett tonn glädje ovanpå.

Just den där så svårfångade förmågan att återge skirhet, spänst, närvaro och musikens energi är unikt för trioder och horn. BIBarna är ett bakladdat horn som vid en första blick ser ut som en för liten resonant kvartsvågspipa, men de är mer. De har en möbleringsvänlig form. De är byggda för att stå i hörn, vilket både minskar hornets storlek och ökar kopplingen till rummet. Hörnplaceringen minimerar dessutom utsläckningar, kammfiltereffekter, tidiga väggreflexer vilka alla bidrar till sämre uplösning och ett grötigare ljud. BIBens konstruktion medger enorm basåtergivning från små element. De minimerar konamplitud och tar kontroll över konen, så att Q sjunker. Just den boostade basen är intressant, då BIBen är enda typen av högtalare man måste korrigera baffelstegen åt fel håll. Man måste sänka midbas och bas för att få balans i ljudet. Jag är normalt sätt inte förtjust i dämpmatrial, men i BIBen är det ett måste. Dämpmatrialet medger en mindre låda, jämnar ut impedansen påtagligt och sänker avstämningen hos det redan väldigt lilla hornet.
På diyaudio har jag läst beskrivningar av ljudet från BIBen som mer jämför med dipoler och fullstora horn. De beskrivs som blixtsnabba, inget efterhäng eller oönskad resonans. Bara ett kort explosivt basförlopp med mycket fin timing. Tyst. PANG. tyst. En såndär trevlig omedelbarhet som är så svårt att kvantifiera i tekniska termer och siffror. Man vet vad det är när man hör det, men det är så svårt att föklara i text på favoritforumet.
Magi helt enkelt.

Fean... Så är det. Horn är magiska.

J.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:18:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Nu ser jag att jag är skyldig till ljug och båg.
Först vid ca 32 Hz ger de 103 dB 1w/1m. My bad.

Dippen runt 100 Hz fösvinner till stor del när de står korrekt i hörn.

J.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:39:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
You have my attention...
Ska bli kul att följa denna tråd, f*n att man ska vara en så usel snickare.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:44:46  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
PS26 ser ju ut att trivas bra i konstruktionen. Dessa bib:ar fungerar alltså inte bra en bit ut i rummet?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:59:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dessa bib:ar fungerar alltså inte bra en bit ut i rummet


Noop. De skall stå i hörnen. Det är en av grunderna för konstruktionen. Flytta ut dem från hörnen och ljudkvalitén sjunker med kuben på avståndet.
Lite grand som att köra en ångvält i grand prix eller en ferrari i en grusgrop. Varför inte trioder i motorstyrning i ett RC4000 lok eller en polypropylenkon i ett högtalarelement.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/12 :  11:58:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
100dB/W/m vid 28Hz, inte illa för en 10" som inte aspirerar på titeln "århundradets sub element", men väl deceniets mest mångsidiga, 10PS26 är ett unikt elelment i det avseendet att det gör väldigt många saker väldigt bra, ett mkt välbalanserat element man kan leva med en livstid.

Såhär i efterhand skulle jag nog satsat på 10PS26 istället för 10MD26, mid varianten av densamma, men det går kanske att hitta på något roligt med dem också, kanske kan vi testa detta i dessa BIB'ar ?

På tal om det, hur avser han dela det hela, passivt ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/12 :  13:24:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
På tal om det, hur avser han dela det hela, passivt ?


Ett ord i ovanstående mening ger mig buksmärtor, spruckna naglar, håravfall, tinitus, åderbrock, karies och slemmig grön hy.

Men så är det tyvärr. Det blir nog passivt ändå till slut.. Vi får se. Jag har min surre-förstärkare med 4 kanaler och delningsfilter i Foobar2000. Det får nog börja där.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/12 :  13:29:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
100dB/W/m vid 28Hz, inte illa för en 10"


Nej det är det inte. BIB kan uppenbarligen locka fram en del roligt ur mindre element. 100 dB @ 28 Hz låter mer som 18tummare eller tappade horn. Trevligt att få det ur fullregisterhögtalare. Nu kommer jag såklart att få dämpa bort en hel del bas för att få den linjärare, men så är BIBen. Den kommer säkert att vara linjär nedåt 25 Hz i rummet med dämpning, roomgain mm.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/12 :  18:15:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Ett ord i ovanstående mening ger mig buksmärtor, spruckna naglar, håravfall, tinitus, åderbrock, karies och slemmig grön hy.


konstigt, jag tyckte inte att jag skrev basrefle... ooops...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/12 :  18:18:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/13 :  12:58:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kul att det äntligen händer något på forumet.


Jag förstår att du gömmer dig bakom skivan, du har ju tappat nallen ... otäckt ...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/13 :  22:35:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kul att det äntligen händer något på forumet


Det byggs en massa kul på forumet. 21-tummare, trioder, TH mm mm. Jag bidrar bara mest med lite roliga äventyr och upptåg. Kul om det uppskattas, men så speciellt är det inte.
Det som imponerat mest på mig hittills är Martinssons THAM15. Visst kanske det finns galnare projekt, det finns säkert mer välljudande i hemmamiljö osv osv, men vad han har gjort är att inför en helt annan nivå av proffessionalism. THAM15 är en världklass konstruktion. Minst sagt extrem prestanda för storlek och pris. Liten och smidig i storlek och utförande. En skyhög nivå på prestanda, ljudkvalitet och kvantitet. Så välbalanserad och optimerad. Det är lätt att bygga roliga saker, stora horn, kompromisslösa högtalare osv, men den verkliga brilliansen ligger i att få fram de sista 10% av prestanda och kvalitet, att hitta en sådan perfekt balans att synergierna skjuter i höjden.
Där är Martinsson i världklass enligt mig. Jag vill tacka honom för ett underbart samarbete och vill belysa honom som en mycket skarpsynt konstruktör.
Dessa BIBAr kommer till mycket pga honom. Han har fått mig att inse att det inte handlar om störst och häftigast, utan om mest optimering, tillräckligt stor, rätt balans för att få fram största möjliga synergi och prestanda ur så små medel som möjligt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/03/13 :  22:45:38  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
+1
Jag blir lyrisk av sådana omdömen av andras arbeten.
Va fan ska man säga ytterligare?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/14 :  07:05:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Man tackar, nästan svårt att bemöta, men se det såhär, allt vi gör här på forumet, publikt och i sällskap, kommer ur den kollektiva kunskapen som vi har sammlad här, vilken är mer omfattande än jag tror många inser, så även i fallet med THAM15, 10 och 6, det var aldrig bara en mans jobb eller insikt, detta är något jag är väldigt noga med att poängtera, både här och på liknande ställen utomlands, tittar man i THAM15 tråden så ser man en del av detta, men mkt hände även via andra komunikationsvägar, den hjälp som gavs, hur det resonerades etc. så beröm hellre forumet som utvecklingsverktyg än personen som råkade starta en tråd :)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/14 :  07:40:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
så beröm hellre forumet som utvecklingsverktyg än personen som råkade starta en tråd


Försök inte slingra dig Martinsson!!! Du är skyldig till det jag skrev, vare sig du vill eller inte. Och jag vill fortfarande tacka dig för ett mycket givande samarbete. Visst är Hififorum en bra grogrund för kunskap, och jag tror att vi alla har lärt oss massor och åter massor här, men jag vill fortfarande belysa dig då jag anser att du har en unik kunskap. Alla kan måla en tavla, men det betyder inte att alla tavlor heter MonaLisa.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/14 :  10:17:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Även jag tycker det är för få byggen på gång under denna sektion av forumet. De tjänar som inspiration till andra att få tummer ur *****

Gillar dessa horntrådan, har aldrig byggt horn...om inte högtalarna jag byggde åt min brorsdotter kan klassas som horn?
Inuti från botten sett:


Inuti från toppen sett:


Foten på plats:


Mockup, hittade tyvärr inga senare kort på bygget då det har några år på nacken.


Sorry för trådkapningen...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/14 :  11:04:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hehe, mayday.

Va f*n, du har stulit min senaste ide.
Jag har en tid fnulat på ett TH byggt av två gjutrör i varandra, ungefär som det du nu visar.

edit:
Fast det där är väl en kvartsvågspipa?

Edited by - Mickel-mackel on 2012/03/14 11:04:56
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/14 :  11:08:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Sorry för trådkapningen...



Det är jättelugnt. Bara kul att se. Olika typer av horn och kvartsvågsavstämningar är verkligen intressant, då man får så mycket mer livfullhet ur dem, än alla ack så "korrekt" avstämda basflääuurks host host!!! och slutna lådor. Folk som är förblindade av teknik, fysik och siffror bygger BR och slutenhet på låda. Folk som gillar musiken istället för siffrorna och gamla murkna dogmer brukar förr eller senare hitta bättre alternativ som tex 1/4


Nyblivna audiofiler kollar märken och siffror, medelålders audiofiler bygger själv baserat på mångårig erfarenhet medans de lite äldre sitter och njuter av sina Lowther och 300B.

Har sätt så många exempel på detta..

J.

Edited by - Circlomanen on 2012/03/14 11:09:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/14 :  11:11:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
om inte högtalarna jag byggde åt min brorsdotter kan klassas som horn?


De klassas som ett underbart kul projekt. Mer sånt!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000