HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Att spela gamla vinylskivor.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/25 :  20:28:23  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
I dag har jag roat mig med att spela några gamla vinylskivor från 60-talet. Dave Brubeck - Jazz Impressions of Japan från 1964 var av en låt som är inspelad 1960. En bra skiva men tyvärr behäftad med distorsion på höger kanal där D.Brubeck sitter och spelar på sitt piano. Jag kände ett behov av att plocka fram samma inspelning på CD och där det blev samma resultat. Det var ju skönt att då kunna konstatera att det inte var fel på min skivspelarrigg. Sedan spelade jag en annan skiva, nu med Chet Atkins - The best of. Skivan finns inte utgiven på CD och mitt exemplar på RCA-vinyl är köpt under 60-talet. Felet med den skivan var nu stereo-balansen som drog åt vänster. Faktum var att det låter mycket bättre när man justerat balansen så att musiken flödar ut från båda högtalarna i stället från vänster högtalare. Det här känns som ett onödigt inlägg för en sådan skitsak men för mig är det viktigt att det låter rätt. Jag spelade också lite Henry Mancini och på skivan "Uniquely Mancini där hörde tydligt hur kompressorn jobbade när man hörde hur brasset tog i, men det är f.ö en mycket bra skiva som kan rekommenderas.

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/25 :  21:31:15  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Lyssnade just på några LP-skivor med klassisk musik som jag köpte på Erikshjälpen idag. Det var bl.a. en mycket fin inspelning av Mahlers första symfoni med Rafael Kubelik som dirigent. Den låter bra och är kanske inte så mycket komprimerad(?). Däremot är det väldigt stora volymskillnader. Så kraven på skivans kvalitet och kondition blir extra höga på partierna med låg volym. Skivan var på DG, inspelad 1962 och utgiven nåt år senare. Trots ganska god kondition och tvätt innan avspelning blev en del knäppar och brus lite väl störande vid avspelning. Hörs oftast inte lika väl vid avspelning av rock och jazz, åtminstone inte i mitt system.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/02/25 :  21:59:01  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Trots ganska god kondition och tvätt innan avspelning blev en del knäppar och brus lite väl störande vid avspelning. Hörs oftast inte lika väl vid avspelning av rock och jazz, åtminstone inte i mitt system.
Ja så är det ju och det är därför som jag föredrar CD framför vinyl. På äldre inspelningar och framförallt piano störs man ganska mycket av knäppar, skrap och skivbrus. Jag har just nu lyssnat på en svensk inspelning med Okay Temiz - Oriental Wind/Sonett. Den skivan köpte jag av kommunbiblioteket när dom slutade med skivutlåning. Skivorna blev ju så förstörda att man slutade och inte heller gick man över till CD. Jag är glad att jag fick möjligheten att köpa den och för den delen också några andra skivor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000