HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Micro Ridge vs VdH etc.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2012/02/25 :  13:58:22  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Van den Hul slipningen prisas av vissa som den slipning som spårar bäst, hur står sig micro ridge slipningen mot denna?
Någon som har mätningar, provat själv etc?

mvh
# Jon

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/25 :  18:47:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har inga vetenskapliga belägg för detta alls, men i min tankevärld torde både compliance, nåltryck och ffa inställning av pickupen med azimuth, vta och hta gör mycket störra skillnader än vad enbart slipningen gör?
Dessa båda är väl vad jag tror, tämligen extrema slipningar med kraftig mejselform?

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/26 :  02:05:27  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag har lite samma erfarenhet som Micke - det är stor skillnad på ex en konisk, eller elliptisk nål jämnfört med line-contact,vdh och dylikt - däremot mellan ex VdH, Fritz gyger, micro ridge osv tycker jag inte det verkar vara någon jättestor skillnad - nu är det ju svårt då man ej hört samma pickup med dessa slipningar. Och det är nog mest hur bra de spårar samt basupptagning som är de största skillnaderna.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2012/02/26 :  07:41:02  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Visst är det dom mest extrema slipningarna, man hittar dom också på de mest avancerade pickuperna det är nog därför jag funderat på vilken som gör jobbet bäst.
Det kan mycket väl vara som ni skriver. Jag har lite funderingar om det kanske är så att Denon DL103 med sin sfäriska slipning kanske är så populär som den är för att den bli mindre känslig för azimuthfel än vad en pickup med mer avancerad nålslipning är.
Själv har jag bara använt nålar med elliptisk slipning men är sugen på att testa både en DL103 och någon pickup med mer avancerad slipning, tyvärr är ju som sagt de mer avacerade slipningarna oftast kopplade till en rätt saftig prislapp.

# Jon
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/26 :  12:46:02  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Visst är det så - och snackar vi de lite med högkvalitativa MC-pickuper så är det väl ju runt 6000kr och uppåt man får räkna med för en med de extremare slipningarna.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/26 :  13:03:56  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag har en Denon DL-103 med Franz Gyger-nål ditsatt av Roberto Torlai. Jag har monterat den noggrant på tonarmen och den spårar och låter alldeles utmärkt.
Vet inte exakt vad den kostade eftersom jag först hade en vanlig 103 som jag lät operera. Den låter bra mycket bättre än ursprungs103an(som ju låter bra redan den) men jag har inte jämfört den med dyrare pickupper. Men jag är mycket nöjd och rekommenderar.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2012/02/26 :  21:47:47  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jag har en Shure VST-V med Micro-Ridge. Ingen annan puppa jag provat, och det är många, klarar av att spela senare delen av Beethovens 9:a när kvinnorösterna öser på allt vad de kan. Alla andra spårar fel där. Klart hörbart skorrande och i allra högsta grad onjutbart. VST-V seglar igenom utan bekymmer, men det är antagligen en kombination av slipning, mjuk upphängning och den där fiffiga lilla borsten som ser till att puppan får hjälp att hålla sig stilla så att nålen kan jobba ifred och inte behöver dra hela armen själv. Sen finns det en och annan, men inte så många, puppor jag tycker låter trevligare/mysigare, men ingen som spårar säkrare.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000