HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hårdrockens historia
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/02/24 :  23:30:57  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
NI kollar väl? En hedervärd satsning. Kategoriserande har alltid roat mänskligheten, men det är ändå roligast att göra det med musik (och mer harmlöst än i andra fall).
Synpunkter, reaktioner på det som avhandlats så här långt?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/02/24 :  23:47:21  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Var skall vi kolla?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/25 :  07:20:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vox - SVT, tyvärr finns bara de två senaste programmen på SVT Play.

Serien är riktigt bra, fast tyvärr så märks det tydligt att Sam Dunn är Amerikan.
Hade en Europé gjort serien så hade knappast Grunge och Nu-Metal fått egna program, parenteser i Hårdrockens periferi...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/02/25 :  10:27:23  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Hehe, Parenteser säger du? Dunn själv håller med dig, åtminstone vad det gäller NuMetal. Själv är jag lite motsträvig till denna puritanska syn. Jag gillar verkligen utforskandet av hur olika genrer glider in i varandra. Det amerikanska synsättet tycker jag märks mer på hur genrer som vuxit sig stora på andra platser än i usa har fått ett geografiskt prefix typ british heavy metal, swedish extreme..osv

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/02/26 :  19:52:33  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Riktigt bra serie, även om dom två senaste avsnitten inte riktigt hållit samma klass som dom andra. Men det är ju en personlig betraktelse.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/02/26 :  23:45:12  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
Som nitiskt Pearl Jam-fan så kan jag väl inte riktigt hålla med om att det är någon parantes i rockhistorien.. Men visst, av någon anledning har dom liksom inte varit så aktiva i Sverige sedan Ten och VS.
Men om man sneglar ner mot kontinenten, och till och med så nära som Danmark, så är PJ duktigt mycket mer poppis än här hemma.

Tyvärr så såg jag bara dom två första programmen, och gillade det skarpt. Skall försöka kolla på resterande asap. (eller det som finns på SVT-Play i alla fall.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/27 :  04:53:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hmm, känns som att jag kanske behöver förklara vad jag menade med att Grunge och Nu-Metal var "parenteser i Hårdrockens periferi"

Jag har inget emot band som Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden och Alice In Chains - MEN, vad jag menar är: Är det Hårdrock?
Nej, inte som jag ser det (och enligt TV-serien så var banden själva tveksamma) möjligen att PJ och AiC med lite välvilja kan kallas för Hårdrock, men knappast Metal.
När Grungen kom så verkade den ju som en motpol mot Hårdrocken och ryckte mattan under fötterna på de gamla banden, de nya banden som spelade "riktig" Hårdrock fick inte ens en chans (detta var ju under en tid då skivbolagen styrde marknaden med järnhand)

Nu-Metal kom och glömdes väl bort i ett andetag i Europa?
Absolut inte Hårdrock som jag ser det, Pop och Hip-Hop med distade gitarrer.
Tidningen Sweden Rock Magazine vägrade skriva om genren med samma motivering, inte ens "Rock" således.
Samma gäller band som Nickelback och Takida - Pop i illa sittande "Hårdrockskostym"...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2012/02/27 :  13:46:58  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Bra serie med många kända ansikten. Är själv ett stort fan av grunge, men metal är det väl inte. Men en fråga, vad i musiken är avgörande för att det skall kallas metal? Känns som många blandar ihop metal och rock och så vidare.

Rockin in the free world
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/27 :  16:58:01  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Jag har en väldigt enkel förklaring. Rock samlar mycket av den musik som finns med distade gitarrer. Det finns musik som i själva verket hamnar i popfacket men pga närvaron av ett schysst solo eller något annat närmar sig rockgenrén.

Metal och Hrunge är för mig två undergrupper inom rocken och hur nära elelr långtifrån de befinner sig kan jag inte svara på, jag kalalr dock inte Nirvana, Pearl Jam etc för metal utan grunge.

Nyare band med Nu-metal eller Post-grunge vet jag inte riktigt om jag vill klippa in som mindre undergenreér direkt under rock eller under metal och grunge. i fallet med Grunge lutar jag nog åt att stoppa in det som en ny och mindre bra underkategori under grungen medan i numetal vill jag nog skapa en egen underkategori under Rock, Någonastans bredvis Screamo, Indie etc som alla för mig har en egen underkategori. :)
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/02/27 :  17:36:02  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
Sååå. Har precis kollat på avsnittet om grunge.
Om man skall sammanfatta det hela lite lätt så tyckte jag att det fanns ett allmänt konsensus om att dom flesta, inte alla, grungeband hade metal-influenser men inget av banden ville identifieras med metal. Personerna dom intervjuade gick snarare ganska hårt på metal-scenen.
Om man jämför musiken som spelades i början av inslaget där man jämförde Poison med bla. The Melvins (som jag för övrigt aldrig hört innan) så tycker jag att alla grungelåtarna var väldigt mycket tyngre än just Poison...
Så om grunge var en del av metal? Nja... Men hårdrock absolut. Och framförallt så var det Grunge. :-D
I just PJ's fall så håller jag nog mest med producenten i inslaget som sa att dom spelade Classic Rock, och det har dom fortsatt med i 20 år ;-)
Förbannat bra avsnitt var det hur som!

Faktafel i avsnittet om grunge: Dom säger att Nevermind kom först, sedan Ten. Det var dock tvärt om, Ten kom ca en månad innan Nevermind. ;-)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/27 :  18:08:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ser inte serien, kanske för att jag är för gammal att titta på hårdrocksserier ... men himla kul att man fyller TVn med bra musikprogram och inte bara melodifestivalsmörja.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/02/27 :  23:04:01  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Jag skulle nog säga att "grunge" är grunge, "nu-metal" är nu-metal och "hårdrock" är hårdrock (heavy metal). Krångligare än så är det är det inte. (Men "metal" rätt och slätt vet jag faktiskt inte vad det skulle vara...hmmm...Pantera och Meshuggah skulle jag nog säga)
Men jag tycker det är bra att musikstilarna jag nämnde är med i samma dokumentär för det finns helt klart ett släktskap och ett utbyte mellan dem, vilket jag tycker blir tydligt i serien.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/28 :  05:07:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Men en fråga, vad i musiken är avgörande för att det skall kallas metal? Känns som många blandar ihop metal och rock och så vidare.
Bra fråga, "Var går gränsen mellan en genre och en annan?"
Svår nöt det där, inte så viktigt egentligen - men intressant.
Personligen tycker jag nog att det handlar om en känsla och attityd, har man inte rätt känsla så spelar det ingen roll hur jäkla distade gitarrer man har - det blir aldrig Hårdrock.
quote:
Jag skulle nog säga att "grunge" är grunge, "nu-metal" är nu-metal och "hårdrock" är hårdrock (heavy metal). Krångligare än så är det är det inte. (Men "metal" rätt och slätt vet jag faktiskt inte vad det skulle vara...hmmm...Pantera och Meshuggah skulle jag nog säga)
Metal = Heavy, Thrash, Death, Black osv...
(Saxon, Slayer, Entombed, Mayhem osv...)
quote:
Men jag tycker det är bra att musikstilarna jag nämnde är med i samma dokumentär för det finns helt klart ett släktskap och ett utbyte mellan dem, vilket jag tycker blir tydligt i serien.
Absolut, men det jag reagerade på var att de fick så mycket utrymme. Punken har minst lika mycket släktskap med Hårdrocken, men den nämnes bara som hastigast.
En Europé hade förmodligen prioriterat annorlunda...?

Nu är det bara ett par-tre program kvar av serien, i kväll hoppas jag att Sam tar en titt på Death Metal och "reunionvågen" som kom när intresset för Grungen avtog.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/02/28 :  09:06:35  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Opethic:
Aha, så ingenting kan vara metal som inte först kvalar in i någon av de "grenar" som du räknar upp? Jag tycker det är en helt ok definition. De har ju väldigt mycket gemensamt: tex instrumentmässigt, den ortodoxa fixeringen vid det "autentiska" uttrycket och det att ingen av grenarna egentligen blev något mainstreamfenomen i sig själv (eftersom syftet med ortodoxin var att hålla sig borta från mainstreamträsket?). Men sedan fanns det ju de här stora banden som ändå på något sätt stod med ena benet i dessa gamla bäckar men som förde in nya inslag i det hela och på sätt nådde ut till en bredare massa ( ta Sepultura tex som först spelade renlärig thrash och sedan influerade hela nu-metal genren med "roots"....?) Antagligen ansågs de för stora kommersiellt sett för att inte behandlas i dokumentären. Många har ju säkert upptäckt "riktig" metal via dessa mer populära stilar och bryr sig kanske inte så mycket om vissa sammanblandningar. Kanske borde serien i rättvisans namn ha hetat något i stil med "den hårda rockens historia" eller något sådant, men det är ju inte lika catchy som METAL! Det blir ju lite krystat nu när Dunn måste uppfinna nya stilar som "Glam-metal" för att spackla över skarvarna. Nåväl. Som jag sa tidigare så är jag nog mest intresserad av sammanblandningarna. Strikta bandmonografier är inte alls lika underhållande och tankeväckande.

Punken berörs ju faktiskt i serien lite nu och då så nog får den hyffsat utrymme på det stora hela...vi har ju till och med fått se liveklipp med Minor Threat för tusan!

En sista fråga Opethic: Hur klassificerar du ett band som In flames? Bara nyfiken...

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2012/02/28 :  12:12:47  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
herr Dunn är kanadensare, men iaf... Han blev väl känd för Metal: A headbangers Journal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metal:_A_Headbanger's_Journey

Översta träffen innehåller hela serien som heter Metal Evolution (i 720) på orginalspråk ack så sevärd.
http://thepiratebay.se/search/Metal%20Evolution/0/99/0
om man nu tycker det är ok att ladda hem grejjer som visats på TV....
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/02/28 :  19:02:28  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
opethic - gå och lägg dig!

Jag antar att du helt missade 90-talet? En period som är lika lång - jag lovar - som 70-talet, som ju är en "magisk" rock-ålder?

Och, som av en händelse, lika lång som 80-talet, som innehöll allt det du kallar äkta hårdrock.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/28 :  23:10:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hehe, det känns som om vi har hamnat lite OT och att det till stor del är mitt fel

Det här med genrer är intressant, egentligen helt oviktigt men ändå intressant.

Var ska jag börja...?

Jag anser helt enkelt inte att band som Nirvana eller Linkin Park kan kallas för "Metal", lika lite som tex. Sex Pistols eller Green Day.
Hård Rock med distade gitarrer och massor med attityd - javisst.
Men inte på samma sätt som tex. Judas Priest, Pantera, Testament ... ett släktskap mer som sysslingar än som syskon!
För mig handlar det inte om mainstream vs. underground utan om attityd och i viss mån om bakgrund, ett genomkommersiellt Popband som Def Leppard kan kallas Hårdrock pga. sitt ursprung, samma med tex. Bon Jovi och Poison.

Ja, jag är kanske lite ortodox som vill hålla isär begreppen Rock, Hård Rock, Hårdrock & Metal och därför retar mig på att Amerikaner kallar allt som är hårdare än Rolling Stones för "Metal"...

quote:
En sista fråga Opethic: Hur klassificerar du ett band som In flames? Bara nyfiken...
Busenkelt
Göteborgsdöds, eller kanske det internationellt mer gångbara "Melodic Death Metal".

quote:
opethic - gå och lägg dig!
Jag antar att du helt missade 90-talet? En period som är lika lång - jag lovar - som 70-talet, som ju är en "magisk" rock-ålder?
Och, som av en händelse, lika lång som 80-talet, som innehöll allt det du kallar äkta hårdrock.
Nej jag har absolut inte missat 90-talet, det var ett stålbad för Hårdrocken.
Det var den period då Grungen sopade undan Hårdrocken från Mainstreamscenen.
De flesta Hårdrocksbanden upplöstes eller gick in i någon slags identitetskris.
Thrash, Death och Black Metal fortsatte att utvecklas som undergroundfenomen.
Klassiska band som tex. Kiss och Black Sabbath återförenades och startade en hel våg av reunions.
I slutet av 90-talet kom en våg av Power Metal och band som tex. Hammerfall såg till att traditionell metal fick luft under vingarna igen.

Back on topic, dagens avsnitt - "Shock Rock"...


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/02/29 :  07:18:18  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Anledningen till min undran om inflames var pga numetal inslaget i deras musik (och stil). åtminstone när de breakade på allvar. Mikael Åkerfeldt har ju för övrigt uttalat sig om att de inte är riktigt true. jag tycker det är kul med genrediskussioner men mest för sakens skull. men nu återgår vi till topic igen!

Edit: ortodoxin syftade på att prata om saker i termer av "äkta" eller inte...

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

Edited by - e-robban on 2012/02/29 07:48:18
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2012/02/29 :  20:12:17  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
quote:
Ja, jag är kanske lite ortodox som vill hålla isär begreppen Rock, Hård Rock, Hårdrock & Metal och därför retar mig på att Amerikaner kallar allt som är hårdare än Rolling Stones för "Metal"...


Man hittar ju Europe i hårdrockshyllan Har hört och läst att många och där ibland jornalister som anser att Nirvana är pop och inte grunge.

Sorry om det blir ot men vi människor älskar att sätta saker i olika fack och ibland blir det lite kul tycker jag.

Rockin in the free world
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/03/01 :  19:09:22  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Eftersom det blev så tyst så får väl trådskaparen ta till orda.

Först fnyste jag lite åt genrebeskrivingen shock rock. programmet fick mig dock att inse att banden förhöll sig till varandra mer aktivt än jag trofdde. Saknade förstås wasp o twisted sister en aning men moralpaniken kring dem är ju så uttjatad ändå.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2012/03/01 :  19:46:07  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Jag trodde också WASP skulle komma med när det handlade om shock rock.
I intervjuer så sa flera av banden att den bästa reklamen var att hamna på nån förbudslista, då blev alla nyfikna på musiken.

Här i Sverige fick WASP draghjälp av SVT
http://www.youtube.com/watch?v=GozCeiNcQMA
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2012/03/02 :  21:15:39  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message  Reply
Jag har inte kollat in serien, vem här har sett så jävla metal?

Det där med genrer är ett kul samtalsämne som jag helt klart har dålig koll. När jag ibland berättar att jag lyssnar på hårdrock och metal, ja då får jag ibland kommentaren, ja då lyssnar du väl på Takida och Dead by April :P. Ehhh nej tack.

I vilken genre kvalar slipknot in?
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/03/02 :  21:58:12  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Jag har sett den. tyvärr ägnades alldeles för stor del åt europe o ian hauglands tramsigheter. upptäckte dock bandet november via den. Vad är det för folk som inte känner till andra "metalband" än DBA/takida?
Edit: slipknot var i shockrock avsnittet men är ju såklart nu-metal egentligen.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

Edited by - e-robban on 2012/03/02 22:02:42
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/03/02 :  22:14:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för folk som inte känner till andra "metalband" än DBA/takida?

Sorry, men har inte ens hörts talas om dem.
Men jag har hört talas om Kizz.

Annars tycker jag den här serien har tillfört mig lite kännedom och förståelse fastän det generellt inte är min typ av musik och jag inte förstår alla genrer och nyanser.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/03 :  08:20:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vad Svenssons känner till om Hårdrock är helt ointressant, lite irriterande kanske men ointressant...
quote:
I vilken genre kvalar slipknot in?

I början stoppades de i Nu-Metal facket, fast jag tycker nog de har närmat sig Metalcore/Melodöds... well skit samma, senaste plattan är riktigt bra faktiskt.
quote:
vem här har sett så jävla metal?

Den är bra, men precis som Sam Dunns serie och andra "Metal-dokumentärer" så är den helt snedfördelad, en del viktiga band saknas helt...
quote:
När jag ibland berättar att jag lyssnar på hårdrock och metal, ja då får jag ibland kommentaren, ja då lyssnar du väl på Takida och Dead by April :P. Ehhh nej tack.

Det var likadant för ett par år sedan, fast då var det Poodels och Hammerfall...

Edit: Rättstavning... "skedfördelad"

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/03/03 11:09:43
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2012/03/03 :  09:10:37  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message  Reply
Dead by April var nominerade till årets liveakt metal och det är nog en bidragande orsak till att folk uppfattar det som metal :O.

Här är en kort dokumentär om svensk metal

http://urplay.se/166276 sådär halvintressant är väl den :P.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000