Author |
Topic |
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 20:17:20
|
En kort och enkel ftåga bara. Påverkar smältlim något negativt i tex en rca kontakt mellan + och - .?
|
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 20:29:17
|
Jag har fyllt mina kontakter med just smältlim för att slippa kortis samt att kablarna känns lite stabilare. Jag har inte märkt av några problem |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 20:44:19
|
Exakt min tanke med. Har gjort 3par kablar och har för mig att jag gjorde det första paret på detta viset så jag gjorde de 2 efterföljande paren med lim i kontakterna med. Det första paret lät väldigt bra, det andra med men när det sista paret kom in så känns ljuset mörkt och lite tillbakadraget... Därav frågan. Om limmet tar luften ur signalan liksom eller om det helt enkelt är för grova ledare.eller om det helt enkelt bara ska spelas en hel del innan det öppnar. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 20:48:06
|
det är min personliga erfarenhet att det aldrig är bra med mycket matrial eller gods runt eller i nära anslutning till signaler, det har alltid låtit luftigare rappare och bättre utan massa när jag labbat med detta, oavsett material. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 20:56:57
|
Det ideala är vacuum men i brist på det luft, sedan övriga dielektrikum, olika plaster t ex leder olika bra (dåligt) men bättre än luft. Så ju mindre jox desto bättre.
Staffan |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 20:58:19
|
Det kanske är värt att testa att ta bort på ett par.. |
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 21:21:23
|
du har kanske provat men om du inte har det köp ett par eichman bulletpluggs, där snackar vi lite massa o jox men ett gudabenådat ljud. Kanske inte rätt kontakt för den som drar ut och sätter i sina sladdar i parti och minut men för den som vill lyssna på fantastiskt ljud. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/02/21 : 22:07:50
|
Intressant diskussion med lite material runt ledarna!
Vet ni vad som faktiskt för signalen genom kabeln? Eftersom signalen är växelström står elektronerna i princip på samma ställe och skakar fram och tillbaka. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 08:44:05
|
Signalen färdas som en elektromagnetiskpuls utmed ledaren. Altså färdas det mesta av signalen genom isolationsmaterialet.
Jag tror tillverkare som Eichemann med sina Bulletplugs har kommit något på spåren. Likaså är Nordosts kablar intelligent konstruerade med endast en tunn tråd lindad runt ledaren så den isolerar mot teflonhöljet. Med mest luft runt ledaren. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 20:31:06
|
quote: Signalen färdas som en elektromagnetiskpuls utmed ledaren. Altså färdas det mesta av signalen genom isolationsmaterialet.
Det där är ett välkänt faktum inom fysiken, tyvärr har inte alla audiofiler blivit insatta i den kunskapen. I en växelströmskrets oscillerar elektronerna fram och tillbaka genom kabeln till skillnad från likspänning där elektronerna vandrar från minus till plus. Ja, minus till plus, men iom. att elektronerna är negativa kommer en positiv vandring att uppstå från plus till minus, därav refererar man till att strömmen går från + till -. Däremot så går energin från källa till last oavsett spänningstyp och energin transporteras i ett elektromagnetiskt fält på utsidan ledaren. Alltså genom dielektrat(isoleringen). Huruvida vi kan höra skillnad på olika typer av isolering låter jag vara osagt, men jag vet iaf att mina Tara Labs-kablar låter fantastiskt. Om detta beror på isoleringen eller något annat kan jag inte svara på..
quote: Jag tror tillverkare som Eichemann med sina Bulletplugs har kommit något på spåren. Likaså är Nordosts kablar intelligent konstruerade med endast en tunn tråd lindad runt ledaren så den isolerar mot teflonhöljet. Med mest luft runt ledaren.
Det där utvecklade Tara Labs för många herrans års sedan och det resulterade i Tara Labs Air 1, vilka låter underbart. Där har dom ledarna fritt upphängda i centrum på en slang och dom är bara omgivna av luft. http://taralabs.com/images/stories/whitepapers/RSC-Air-Cable.pdf
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 21:00:52
|
quote: Altså färdas det mesta av signalen genom isolationsmaterialet.
Men snälla. Inte tusan har isolationsmaterialet högre konduktivitet än kopparen, silvret, guldet, rodium eller vad nu ledaren kan bestå av.
quote: Signalen färdas som en elektromagnetiskpuls utmed ledaren.
Nej, det är en ren elektrontransport genom ledaren. Däremot så bildas ett magnetfält kring ledaren. Gamla tumregeln om ni kommer ihåg. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 21:02:25
|
Attans! Låter som att det blir till att pilla bort lim och testa... I och med att jag använt silveröverdragen kopparledare så utgår jag från att signal går i silverskicktet då.-eller? Är det silverpläteringen eller kopparkvalit'en som är viktigast, -eller isolationen-eller rent av hur man tvinnat osv..? Nu är det lim i direkt kontakt med ledare, och det känns inte riktigt bra. |
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 21:08:33
|
Här är en länk som besktiver TaraLabs kabelideer.
http://www.soundscapeav.com/papers/decade.html
Ett stort problem om man vill göra sin egen kabel med så mycket luft som dielektrikum som möjligt är att fixera ledarna så kabeln inte blir mickrofonisk.
Likadant påverkar skärmen signalen om den inte ligger stilla. I mina empiriska försök verkar det som att ett visst avstånd mellan ledare och skärm är bra. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 22:40:00
|
Att limmet ligger direkt mot ledarna behöver inte innebära katastrof. Limmet får ju ledarna att ligga still. Väldigt kort sträcka om det bara är i kontakten.
Silveröverdragen koppar kan låta lite vasst och spretigt jämfört med samma diameter av silver vilken kan vara lite ljusare än koppar. Plätteringen är visserligen bra på lång sikt. Då ledaren inte oxiderar så lätt. Silvers oxid leder ström väldigt bra dessutom. I motsats till kopparens oxid.
Signalen går säkerligen den mesta vägen genom isoleringen.
Hur man tvinnat kabeln påverkar i högsta grad de elektriska parametrarna. Detta behöver en avhandling i sig. |
Edited by - Bardis on 2012/02/22 22:41:55 |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 18:42:28
|
Sådär.Lim borta på 2 par. Undras om det inte låter lite öppnare igen... Repade + ledaren lite vid ingreppet, vet inte hur det påverkar men det är ju inte hela världen om jag måste löda om heller Brukar det låta mer "laidback" med solid core i signal? Eller beror det på dimensionen på ledaren? Tror att det är ca 26 awg jag använt. Kan man ev. Laborera med olika sorters material och dimensioner på +& - Och hur skulle det ändra kabelns ljudmässiga egenskaper? Tänkte om man kanske byter ut +ledaren till silver och behåller de andra i silver/koppar. Hur tunnt kan man ta utan att det går ut över basen, som jag gillar när den är stadig och fyllig.? Jag har inte använt någon speciellt "bra" tråd nu utan det hela var mest ett relativt lyckat test, som gav mersmak när kablaget skulle utökas Det är 3ledare flätat.1+ 2-. |
|
Edited by - pak on 2012/02/23 18:44:57 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 19:31:30
|
quote: Men snälla. Inte tusan har isolationsmaterialet högre konduktivitet än kopparen, silvret, guldet, rodium eller vad nu ledaren kan bestå av.
quote: Signalen färdas som en elektromagnetiskpuls utmed ledaren.
Nej, det är en ren elektrontransport genom ledaren. Däremot så bildas ett magnetfält kring ledaren. Gamla tumregeln om ni kommer ihåg.
Så då gissar jag att Clark Maxwell bl.a. hade fel? Elektronerna rör sig i kabeln, men signalen rör sig i ett E-fält och ett B-fält runt kabel, det är grundläggande elektromagnetism.. Finns en relativt enkel förklaring här: http://amasci.com/elect/poynt/poynt.html |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 19:35:06
|
På samma sätt fungerar en kondensator, den lagrar energi i dielektrat, inte i kopparen. En konduktor kan aldrig lagra en laddning.
|
|
|
|
Topic |
|