Author |
Topic  |
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 11:40:44
|
Så här såg det ut innan i vila

Och så här in action

Lite andra inställningar på kameran så såg det ut så här

|
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 11:43:19
|
quote: Jag hoppar in med en liten uppdatering:
Det är en plattform från Mapleshade som tillkommit
Ahh det ser ju bra ut Ekan, ska bli kul att lyssna på vad denna uppgradering gjort nästa gång jag hälsar på
Vad är det nu som ligger under skottkärran, inte original O-ringar, inte träbitar...Todo? |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
Edited by - Kilgore on 2012/02/16 11:45:28 |
 |
|
Ekan
Member

139 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 11:49:28
|
Jag ska rota fram kortare ben till bänken nästa gång jag är inne och dyker i garderoben, TVn hamnade lite nära i ovankant som det är nu.
Det som ligger mellan plattform och plint är bitar av samma hårdpressade papp som bär upp RIAA-steget. Bara ett experiment - kommer mer info när jag testat klart... |
Musiksystem som slimmats ner och nu växer... |
Edited by - Ekan on 2012/02/16 11:55:19 |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 12:31:27
|
På tal om RIAA-steg...

Denna lilla blanka låda hittar vi på en avancerad uppställning bakom skivspelaren
|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 14:12:32
|
Läcker fjärr till försteget!

|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 17:11:04
|
Vi testade lite hastigt olika underlag mellan Kuzman och Kuzmas egen plattform. Förutom dess egna "O-ringar" testades även Novibra och tillsnidade trästavar som Ekan fått av Adaigo, mer om dessa har diskuterats i en annan tråd.
Det var svårt att dra några slutsatser vilket som blev det bästa, alla har sina fördelar, men trästavarna gjorde nog basen lite tightare.
Som vi ser på Ekans bild ovan provar han ytterligare underalg som tweaks.
Jag är säker på att han kommer berätta mer om detta så småningom.
Vinyljudet är mkt trevligt hemma hos Ekan, bytet till Stogi Ref lyfte det till nya höjder. Det går att få ut mkt välljud ur den där Stabi S, ett himmelrike för dem som gillar att tweaka. Stogi Ref verkar var amkt lättare att ställa in ån Stogi S om jag förstått Ekan rätt |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 17:13:18
|
Här en Bild på Ace S i närbild

|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 17:14:20
|
Här ser vi Kuzma med "O-ring" och Novibra

|
 |
|
Ekan
Member

139 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 20:07:50
|
Jo, som Kilgore säger så blev det överlag bättre med träpinnar, men detta gäller tillsammans med Kuzmas originalträplatta. Med Mapleshade upplever jag en märklig färgning i mellanregistret, så det blir faktiskt bäst resultat med o-ringarna. Härnäst ska provas trävaggor ála Adagio samt någon form av metallisk koppling. Det här experimenterandet kan ta lite tid, så ha tålamod...
Stogi S är en alldeles utmärkt arm, men för att få ut det mesta ur den krävs en rejäl arbetsinsats och gott om tålamod. Stogi Ref. är ett precisionsinstrument som håller pickupen i ett järngrepp, absolut lättare att ställa in - hos mig blev det ett ganska stort ljudmässigt lyft också, men som jag sa till Adagio - med förbehållet att min Stogi S inte var optimalt intrimmad. |
 |
|
Ekan
Member

139 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 23:03:21
|
Kilgore, jag tror att Accuphasesteget trots allt är svårgissat, så jag lägger upp en bild som togs innan jag baxade in det i bänken

Syns modellbeteckningen där? |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 07:21:03
|
Vi tar väl en närbild på beteckningen

|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 09:03:37
|
Kanske inte det vanligaste Accuphaseslutsteget i Sverige, men Hifistället har faktiskt ett på sin begagnathylla för tillfället...
Här är en länk till produktbroschyren: http://www.accuphase.com/cat/p-800en.pdf
Dubbla nätsladdar!
|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 09:16:20
|
I ena hörnan hittades en sån här, en Rel, men vilken modell?

Om jag minns rätt så var den delad runt 20 Hz, rätt amig om jag har fel Ekan
|
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 09:34:21
|
Det låter mkt bra hemma hos Ekan, speciellt vinyl... Snart har vi gått igenom systemet, då kommer vi till ljud o intryck av DAC:ar med mera... |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 09:36:20
|
En "actionbild" på P-800

Kryper lite närmre

|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 10:44:45
|
Trevlig tråd Kilgore

Den där skulle jag vara intresserad av att höra mer om, hoppas du/ni kan beskriva den senare i tråden? quote: Det låter mkt bra hemma hos Ekan, speciellt vinyl...
Vinyl låter kanske inte alltid bra men det berör alltid mig på något sätt, väntar med spänning på fortsättningen av testen...
Edit: tolka mig rätt nu - att det låter bra hemma hos Ekan betvivlar jag inte |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2012/02/17 10:46:49 |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 12:59:29
|
Tack Byzan
Det är ett riktigt bra slutsteg som konsumerar ca 220W i tomgång, dvs ganska hög bias-ström, vilket ger en hel del watt i klass A Och vad jag förstått på Ekan så låter det som bäst när det är ordentligt genomvarmt, och det tar sin stund...
Detta slutsteg passar som hand i handsken till de högtalare den är kopplade till, för de gillar mkt effekt o en stabil förstärkare...
En förstärkare som står sig än idag. Ett riktigt kraftpaket med välljud.
Ekan får berätta mer...
Just det högtalarna var det ja... |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 14:15:26
|
Blev inga närbilder på högtalarna, är lite svåra att ta fräcka närbilder på. Vidvinkeln åkte fram så här är en bild från lyssningpositionen.

Ekan håller på att göra lite inställningar på laptopen här tror jag. Hifihunden Jycke fick som många gånger förr följa med på hifiäventyr. Han tyckte bäst om när vi åt produkter köpta på Korvhuset i Malmö.
|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 14:16:42
|
Lite sned stereobalans i denna positionen tyckte Jycke...

|
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 14:17:59
|
Spela ngt rockigare, man somnar ju...

|
 |
|
Ekan
Member

139 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 16:27:23
|
Som synes så sitter det betongplattor bultade till maggisarna, det var den förra ägaren som gjorde det. Jag har ett ganska "levande" golv så det funkar bäst med Novibra under plattorna. En annan modifikation är den här:

Det ska snyggas till någon dag, jag har även skaffat bra säkringshållare och säkringar då det känns lite osäkert att köra utan  |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 17:22:52
|
Ja det var väldigt va Jycke lutar och högtalarna lutar nästan för fullt åt andra hållet. |
Edited by - gcs on 2012/02/17 21:19:51 |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 19:03:13
|
Det här var en läsvärd tråd.
Jag återkommer nog med några frågor..
PG
Första frågan, vad är det för en hund? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2012/02/17 : 21:27:03
|
Kul tråd, att få ta del av hela anläggningen. Märkligt, jag har också PP1an och Maggisar till min kuzma!! Roligt! StogiS kräver verkligen tålamod och exprimenterande för att fungera optimalt, jag tror att jag för första gången har järnkoll på min. Det blev över all förväntan. Lite mer intryck av mapleshade är mycket önskvärt, eftersom jag tipsade dig. Så låt höra nu........... |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Topic  |
|