HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips och trix tråden.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  18:53:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En annan lite "bra o ha" grej är ett antal rörhållare på fötter i olika storlekar
Det tar några minuter att koppla upp ett förstärkarsteg med test-sladdar
för lite labbande

Lätt att komma åt allt från undersidan

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  18:55:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ovan nämnda "signal generator" (en gammal kasserad MP3) med några svep, toner och lite musik
Snabbt och enkelt att testa förstärkare, även i trånga utrymmen

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  18:58:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag använder ofta min vridtrafo på labb bänken
Men den genererar ju enbart AC-spänning
Så därför är det ju praktiskt med en lite diod-brygga, med B+ filter

Jag hade ingen passande låda, så det blev att fräsa ur ett ek-block
Vid sidan ligger en bleeder-resistor så inte kondensatorn liger oavsiktligt uppladdad, efter utfört arbete

/Pix

Edited by - pix on 2012/02/19 19:41:34
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  19:02:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett par 8 Ohms konst-laster är perfekt att hänga på förstärkaren vid felsökning
Denna har 4st parallella 33 Ohms (9W) resistorer, vilket ger en 8,2 Ohm 36W -last

Räcker inte detta så låter jag lasten ligga i ett glas med vatten, vilket ger kylning på 50-100W

/Pix

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  19:04:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fler av mina laster
Effektresistorer, monterade på rejäla kyl-sänkor är perfekt för att snabbt kunna lasta

Resistorerna kan enkelt kombineras (seriellt eller parallellt) till ett otal olika laster

/Pix

Edited by - pix on 2012/02/19 19:48:29
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  19:08:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En enkel FET-testare
Enheten används tillsammans med en multimerer (i resistans-läge)
Gatens ingångskapacitans laddas mha den spänning som en multimeter ger ifrån sig i restistans-läge.
När sedan switchen slås om ligger denna laddning kvar vilket kan avläsas på multimetern.
I 99% av fallen är detta ett tillräckligt prov för att verifiera om en FET är bränd eller ej.

Den lilla tryck-switchen tömmer gatens laddning
/Pix

Edited by - pix on 2012/02/19 20:10:44
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  19:11:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En liten "kabel-tvinnare"
"Grunkan" sätts i ett skruvstäd, och kopplas till labb-agget
Planet-växeln växlar ner notorn till ca 2 varv per sekund, vilket betyder att den blir ganska stark

Med bägge händerna fria, är det enklare att få en gjämn stigning på tvinningen

/Pix

Edited by - pix on 2012/02/19 19:12:31
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  19:15:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En inverterad RIAA är väldigt bra för att mäta upp sitt gramofon-steg
Denna kopplas före RIAA-steget, och har alltså samma frekvensgång som vinyl-skivan.
Utsignalen från RIAA-steget skall då ge en rak frekvensgång

/Pix

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/19 :  19:43:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Pix ligger inne med en hel drös tips och trix

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2012/02/19 :  19:50:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Brukar sätta kablarna i batteridrivna bormmaskinen och tvinna dom.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/19 :  20:28:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Finns det nån bra PDF eller liknande till Visual Analyzer? Går nog fortare att lära sig med bra manual än att pröva sig fram(har jag lärt mig med åren...).

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/02/19 :  21:08:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tyvärr så tror jag inte det
Har för mig att Alfredo skrivit det på websidan, att han inte haft tiden för detta

VA är ju en icke-komersiell freeware (hobby) projekt
När jag körde en tidigare variant för några år sedan, var det bara "plug and play"

Det enda special, var att man fick dra i ett skjutreglage för att kallibrera VA mot en känd amplitud
(ungefär söm att ställa ljudnivån i datorhögtalarna)

Jag har inte kvar denna gamla VA på min dator, men vill minnas att alla inställninga mm finns under ett fönster som heter "settings"

VA har ju funnits ute några år så det borde ju gå att googla fram något

/Pix

[Edit] jag tror det enklaste om man stöter på patrull är att slänga ut en fråga på Diyaudios mätning/instrumenttråd
Det finns fler där som kör VA

Edited by - pix on 2012/02/19 21:15:54
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/19 :  21:25:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Oki, tackar

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/21 :  12:25:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nu ska det snart läras att använda VA.
Pix smarta mätkontakt är nu min
Provisoriskt skalade jag isoleringsplasten runt 4mm kontaken på de probar jag hade tänkt slänga då ena spetsen gått av. Nu passar du fint i Pix lilla söta låda, numera min som sagt

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/23 :  12:17:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ska bara lura ut hur man kalibrerar VA med....

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/02/29 :  19:26:39  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag tänkte jag kunde visa hur jag ibland gör mina filter, de gånger det inte finns färdiga bra printplattor för ändamålet.

Hifikit säljer annars en rätt bra printplatta, men ibland är det lättare att göra sin layout själv. Det kan ibland vara så att man måste ta till en smalare platta för att överhuvudtaget kunna få in det genom bashålet, och då är man mer eller mindre hänvisad till egen design.

Ett bra alternativ är då experimentkort, sådana lagerförs av ex Elfa eller Clas Ohlson. Dessa kort finns i 2 utföranden, nämligen (Öar) eller (Banor). Här är det enklast om man väljer den med (öar). Med de som är uppbyggda med banor blir man tvungen att hela tiden skapa avbrott i, vilket också lätt kan bli en källa till kortslutningar.

För att göra sin layout måste man ha tillgång till något sorts ritprogram. Jag använder CorelDraw. Där jag ritat upp olika komponenter i naturlig storlek, som sedan kopieras över till en filterlayaot.

Så här kan då en sådan layout se ut:

Som är ihopplockad av tex detta komponentbibliotek:

Man måste också givetvis först ha en filtrdesign, som man också gjort i ritprogramet, som man sedan kopierar in komponenterna i.

När layoutan sedan är klar i ritprogrammet, skriver man ut den i naturlig storlek. Då har man först gjort alla inställningar så att formatet passar printkortet.

Och så här kan den då se ut när man lägger det över kortet:

Sedan sticker man ner komponenterna genom printkortets hål, och löder på undersidan, där man först dragit upp stamarna med ex vanlig avskalad lampsladd:

Nu löder man helt enkelt fast alla komponenter och ledningsdragning enligt layautens ovansida. Där ser man hur man ska koppla ihop allt på undersidan.

Och så här kan det färdiga filtret se ut:

Och så här från undersidan:

Det är nu av yppersta vikt, att man först gör en impedansmätning, innan man spänningssätter filtret med elementet. Så att man ser att allt blivit rätt kopplat. Annars kan sluttransistorerna i förstärkaren gå all världens väg.

Och så här ser en glad kopplarpojk ut:

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/02/29 :  19:48:52  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
52 år till trots.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/02/29 :  20:59:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Bra knep för att hålla reda på filtret :)

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/01 :  11:01:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vad är det för verktyg samt program du använder Eriksson?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/01 :  16:54:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Programmet heter CorelDraw. Det är ett program man använder till att rita med, ungefär som Paint men ett mycket mer kraftfullt sådant. Verktyg du måste ha är en borr samt en lödkolv/löd station. Borren måste man ha för att borra upp hålan en aning för komponenter med grövre ben samt för anslutningssladdarna, som inte går igenom hålen oborrade.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/01 :  21:33:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ok, tänkte mest på att det såg ut som att du hade något mätprogram igång i bakgrunden där när du lödde.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/01 :  22:52:40  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jaha. Nej det har inget med lödningen eller framställningen av filterdesignen som sådant att göra. Det du ser i bakgrunden är ett mätprogram för högtalare som heter Clio.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/01 :  23:01:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Aha, ok :)

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/03 :  14:18:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
"sockel" för TCXO gjord av 2 bitar stiftlist.

Löd fast sockeln istället för klockan så kan du uppgrader/byta när klockan åldras

Mayday DIY Blogg

Edited by - mayday on 2012/03/03 14:21:14
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/09 :  19:54:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
För att dra/hålla i små muttrar på trånga ställen använder jag en tändstifts nyckel/fälgkors jag har kvar sedan jag körde RC-bilar.
Hur smidig som helst. Lilla långsidan eller vad man ska kalla det på denna är M3.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000