HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nästa steg upp efter Lenco L75?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/03 :  13:38:36  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Hallå

Sitter och funderar på att uppgradera min vinylanläggning och undrar hur pass mycket pengar man måste hosta upp för att göra detta. Just nu spelar jag skivorna i en Lenco L75 med originalarm och Shure M75B2 vidare in i RIAA-steget i en Cyrus One förstärkare. Vilken prisklass på spelare måste man upp i för att förbättra ljudet, tycker ni? Jag skulle gärna vilja ha lite mer detaljerat ljud men med bibehållen rytmik och spelglädje. Kanske en annan pickup eller nål är ett bättre alternativ?
Skulle dock gärna vilja ha en annan skivspelare som inte är fullt lika hög (rent fysikskt, då) för att bättre rymma den i lyssningsrummet - det är lite trångt där skivspelaren står och Lenco'n är så hög att jag inte kan ha plastlocket monterat.

Vilket skulle, enligt Er uppfattning, göra mest för ljudet om jag inte vill spendera mer än ca 3000 kr?

Mvh / Amatör'n

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/02/03 :  14:27:49  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Den bästa ofta tillgängliga spelaren som är ett klart steg upp är Thorens 166. Helst från version tre.

Du kan läsa mer i denna tråd.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62608

Jag körde en liten lyssningstest på 8 olika spelare jag har hemma med begagnatpriser mellan 500:- och 4000:- och Thorens vann faktiskt! Och det finns många sådan så delar är ganska lätta att få tag på.

Att köpa nytt för 3 000:- är inte att rekommendera. Idag får du ingenting för de pengarna.

S
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/02/03 :  17:04:19  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Eller att göra din Lenco till den bästa spelare?

http://www.lencoheaven.net/
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2012/02/03 :  17:49:07  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Har sett att många moddar sina Lenco's på diverse sätt - byter tonarm, bygger customplintar o.s.v - men själv så orkar jag inte med detta i nuläget. Vill ha en spelare som funkar direkt utan mekande. Har försökt rengöra och smörja Lencon så gott jag kunnat och bytt tonarmslagren eftersom de gamla var helt geggiga.

Begagnade spelare för 3000 kr, då? Kan man hitta någonting där? Har sett någon annons på Rega P3 t.ex. Är Lencon i originalskick tillräckligt bra för att tävla mot en sådan, tro?

/ Amatör'n
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/02/03 :  18:13:07  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Technics SL-1210 Mk2
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/02/03 :  19:41:54  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Du har en bättre Thorens här:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=33884

mvh

S
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/03 :  22:12:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker faktiskt att Lenco L75 slår Thorens TD166 minst åtta dagar i veckan.
Har haft en 166-a men den är utbytt mot just en Lenco L75, iofs inte med originalarm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/02/03 :  22:44:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag håller med Bernt här dock inte med åtta dagar i veckan men den har extremt bra potential om man vill lägga lite tid på att uppdatera verket och en ny tonarm.

Jag har tillsammans med ett par vänner tagit fram en ny verkplåt (det blir inte fler än 5st) efter ett års fixande med en prototyp så är det dags att få den tillskuren, väntar med spänning.

Jag har hört Lenco-spelaren i olika versioner allt från original till total ombyggnad med plint i trä eller skiffer det som skiljer lenco-spelaren mot andra skivspelare är att den har en hög stampa takten faktor.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/02/04 :  10:56:16  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Såg den här hos Mirre på Veteran hifi häromdagen.

http://www.veteranhifi.se/VHIFI/veteran_start.html

Vet inget om den, ville bara svara i tråden för info som kanske kan vara till hjälp.
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2012/02/04 :  16:29:09  Show Profile Send Manticore a Private Message  Reply
Dum fråga, men Lenco L75, drivs den med ett gummihjul mot skivktallriken? Hur kan det bli bra jämfört med remdrift eller direktdrift?
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/02/05 :  11:51:16  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Tjenare.
Mellenhjulsdrift är det bästa sättet att driva tallriken om man lyckas hålla ner rumblet,detta är något som Lenco verkligen lyckats med.Tyvärr är chassiet lite klent och armens lager slits fort.Om du förstärker chassiet och bygger en ny sandwichplint med en bra tonarm får du en mycket spelglad och kompetent spelare därför att mellanhjulsspelare har bra koppling och i stort sett inget svaj.Jag har själv en Garrard 301 med mellanhjul som jag tänker bygga en ny plint till pga detta.
Lycka till M.V.H Preben
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000