HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 The Flower Kings are back!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/02/02 :  19:21:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

THE FLOWER KINGS  -  Press statement  Feb 2012:

Legendary progressive, iconic, symphonic rockband "The Flower Kings",  formed in 1995 by guitarist, singer,
composer Roine Stolt ( Transatlantic ) , announce their immediate return to service in 2012 after an almost 5  years well earned hiatus.
The band consisting of Roine Stolt, bassplayer extraordinaire Jonas Reingold, keyboarder grand deluxe Tomas Bodin,
singer & guitarist Hasse Froberg and new 26 year old Berliner dextrous drummer prodigy Felix Lehrmann,  started the recording
of  a new album at Varispeed studios in Sweden on January 23rd.
The music is recorded in classic 70's style, with all musicians performing live in a room thru 70's vintage tube recording equipment
and  old famous NEVE consoles.
If all the Gods and muses are onboard the new TFK is  scheduled for an album release on June 6th  on the Inside Out Music label (Century Media/EMI).
The yet unnamed album has a 23 min epic centerpiece and the material is all classic Flowerkings style with all
the dreamy melodic & cinematic elements that  the bands fans has come to  love over the years, but also contain some heavier psychedelic
music and some  darker hi energy material.

The band is likely to embark on a headline european tour in september this year but will  have it's official first re-union gig at the "Sweden Rock Festival"
in June 2012.

Det var på tiden! Jag har känt mig helt vilsen utan en ny TFK-platta varje år. Vad ska man lyssna på då?

Kul att de ska spela på Sweden Rock Festival. Nu ska jag fanimej masa mig dit.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/02/03 :  17:26:25  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Äntligen! (som en känd medieprofil uttryckte i ett annat sammanhang )
Detta var roligt att höra, det har känts lite tomt på sistone utan nya plattor från blomsterkungarna även om deras respektive solo-skivor varit bra.
Ska bli spännande att se deras tourlist när den blir officiell.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/06/27 :  17:35:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Rätt bra, tycker jag.
Inte deras bästa, men ett givet köp om man gillar prog.
Betydligt mer liv i musiken än i exempelvis Opeths senaste.

Den är lite kort från en grupp som släpper ovanligt välfyllda skivor där musiken ofta sipprar över på en andra skiva. Den är endast på 53 min, men finns som limiterad utgåva med bonus cd med fyra extra låtar, och det är den man ska gå på.
Förmodligen valde man att göra så för att de fyra låtarna inte passade in i konceptet.
De är dock klart hörvärda, två av dem borde varit med på huvudskivan, tycker jag.
Gitarren dominerar mer än vanligt.

Kul att ha dem tillbaka.

Ska definitivt gå och se på dem i progfestivalen i Göteborg i augusti.

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2012/07/04 :  23:38:52  Show Profile Send bibi50 a Private Message  Reply
Thursday 01 November 2012
The Flower Kings
Venue
Bryggarsalen
Brygghuset på Norrtullsgatan
11327 Stockholm, Sweden
Line-up
The Flower Kings
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/07/05 :  07:56:50  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Biljett bokad!
Tack för tipset!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/07/30 :  21:02:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Eftersom sommarvädret är som det är så tänkte jag att jag kunde skriva lite om en nya plattan.

För er som inte känner till Flower Kings, så är det ett svenskt band som räknas som en av de största inom den progressiva rockmusiken.
Bandet startades -94 av Roine Stolt som har ett förflutet i 70-talets Kaipa, en av de få svenska grupper som på 70-talet spelade progressiv rockmusik, eller vad vi kallade den då, symfonisk rockmusik.
Flower Kings har släppt ett otal plattor, fyra av dem var t.o.m dubbel-cd, och kvaliteten på musiken kunde nå oanade höjder.
Inspirationskällorna ligger helt klart i 70-talets progressiva rockmusik, helt okej då Roine själv spelade sådan musik då. Han ha helt enkelt bara fortsatt att utveckla den musik han spelade då.
Gillar ni Yes och Genesis och Gentle Giant och allt vad de hette så gillar ni garanterat Flower Kings.
2007 bestämde bandet att ta en paus och killarna har under tiden varit sysselsatta med andra grupper och projekt. Transatlantic, Agents of Mercy, Karmakanic, Eggs and Dogs bl.a.
De har inte legat på latsidan under uppehållet.
I november förra året bestämde de sig för att starta upp Flower Kings igen och en ny skiva släpptes i juni, Banks of Eden.

Jag kan säga direkt att det inte är deras bästa, jag rekommenderar hellre att starta med #8221;Flower Power#8221; #8221;Paradox Hotel#8221; eller #8221;Srardust We Are#8221;, alla tre dubbel-cd, om man inte har hört bandet tidigare. Man får mycket musik för pengarna där.
Besvikelsen var att BoE var så kort, fem låtar och 53 minuter bara, dessutom ingen låt som direkt gjorde en halvnelson på mig vid först lyssningen.
Det finns dock en version med bonus-cd med fyra extra låtar som de inte tyckte passade in på plattan. Det är den man ska gå på för dessa låtar vill man inte missa.
Själv har jag efter att ha rippat skivan lyft in två av bonuslåtarna till huvudskivan.
Fireghosts och Going Up borde ha varit där från början, de kompletterar de andra låtarna och får skivan att kännas rikare.
Skivan startar med Numbers, en 25 minuter lång låt. Flower Kings har gjort många långa låtar under årens lopp och det är ofta där man hittar deras bästa musik, de är helt enkelt så otroligt bra på att sätta ihop längre låtar och få ett naturligt flyt och en tillräcklig variation så att man aldrig vill att det ska ta slut.
Få band som klarar av det.
Låten kanske inte innehåller deras bästa musik, men Flower Kings har en väldigt hög lägsta nivå och låten är en fröjd att lyssna på.
Det gäller resten av låtarna också.
Egentligen medelmåttiga Flower Kingslåtar, men samtidigt så roliga att lyssna på.
En av anledningarna är att de spelat in allting live i studion, det blir en annan spelglädje som lyser igenom än om var och en sitter i sitt eget rum och spelar in och skickar filer till varandra eller att man styckar upp låtarna i datorn och sätter ihop dem för uppnå exakt timing. Här hör man ett band spela och det känns så befriande.
Kul att ha dem tillbaka igen.
Ska se dem i Göteborgs Prog-festival i augusti. Ihop med några öl så kan det inte gå fel.

Jag fick också tag i en tributplatta till Flower Kings.
"A Flower Full of Stars".
En rejäl sak. Fyra cd med prog-grupper från hela världen, från Venezuela till Japan, som gör sina egna versioner av Flower Kingslåtar. En del gör överraskande egna versioner och då blir det kul.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/08/22 :  13:41:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Slottsskogen prog festival

quote:
Hej,

Jag är lite nyfiken på hur det var i Slottsskogen när Flowerkings mfl spelade?
Blev lite nyfiken på Akribi också, hade varit kul att se.
Hade tänkt åka men lyckades inte få ihop det tidsmässigt.
Skriv gärna en minirecension i forumet om Du orkar.
Jag har bokat biljett till Flowerkings spelning i Stockholm nu i höst, återkommer med en recension efter det

Mvh Stefan

Hej
Tyvärr missade jag det mesta. Mina kompisar var mest intresserade av Flower Kings och ville inte stå i vätan och lyssna på de andra grupperna. Vi tog en sväng upp till slottsskogen vid sextiden och då spelade just Akribi.
Av det lilla jag hörde så gav det mersmak. Sångerskan imponerade och det gjorde väl hela gruppen. Jag ska absolut kolla in denna grupp och leta upp deras skivor. Det här är ju mer åt progmetal-hållet till, jag fick lite Nightwish-vibbar också, men mina kompisar gillar inte metalinslag i musik och regnet gjorde att vi drog iväg.
Vädret var så där, regnet hängde i luften och bröt ut ibland i mindre skurar. Det hade varit väldigt trevligt att sitta där i solsken på gräset med en öl. Men så blev det inte.
Vi var tillbaka när Flower Kings spelade.
Som alltid i sådana här festivaler är det mycket teknikstrul. Soundcheck är det ju inte tal om utan det får ske när man väl börjar spela. De fick t.o.m. avbryta ett par gånger för att ljudet försvunnit från något instrument.
Det märktes också att man inte repat särskilt mycket, de skulle börja repa för den kommande turnén efter spelningen och därför var låtlistan i stort sett den samma som den de körde på Sweden Rock Festival, förutom att de körde Numbers från den nya skivan. Roine verkade vara den som hade mest problem och gjorde några missar samt tappade några gånger bort sig i texterna. Han utsågs sedan till dagens hjälte av Jonas Reingold som berättade att Roine kämpade med fyrtio graders feber.. och en bruten rygg.. och ett nyligen amputerat ben. Jag tror att Jonas var lite felinformerad om benet, jag tyckte att Roine stod på två ben. Jag är faktiskt ganska säker på det då jag har lyckats lära mig att räkna upp till två. Ett, två.
I vilket fall som helst så var Roine sjuk och fick kämpa på scenen. Därför blev det inget extranummer, Roine orkade helt enkel inte. Starkt gjort ändå att genomföra konserten.
Men efter teknikstrulet i början så blev det bara bättre och bättre, ljudet kom i balans efter några låtar och till slut blev det riktigt bra. Numbers satt som en smäck och fungerade mycket bra live. De andra verkade vara i högform och laddade, den nya trummisen verkar vara ett fynd med en härlig energi.
Så efter en vacklande inledning så slutade allt i triumf. Publiken jublade.
På sätt och vis är det en upplevelse i sig med strul för det är kul att se hur de tacklar allt strul och alltid tycktes landa på fötterna. De är ju rutinerade och otroligt skickliga. Flower kings är ju också en grupp som inte spelar "safe" utan ofta improviserar. Det kan lätt bli tråkigt om allt är inrepeterat till minsta not för att korrekt plagiera allt det som finns på skivorna. Flower Kings är definitivt ingen sådan grupp och är därför spännande att se live.

Låtlistan som jag kommer ihåg den:
Paradox Hotel
Last minute on earth/In the eyes of the world
The truth will set you free
Keyboardsolo med inslag av musik från soloskivor av Tomas Bodin
Stardust we are (själva låten i låten)
Numbers
I am the sun (prt one)

De äldre låtarna framfördes ungefär som de gjorde på turnén 2006, som finns dokumenterad på DVDn "Instant Delivery". Alltså, lite förkortade versioner.
Säkra kort, hur som helst.

Det blir garanterat inte denna setlista på den kommande turnén där de förmodligen kommer att spela lite fler nya låtar och jag har därför redan bestämt mig för att åka till Stockholm i november och se dem i Bryggarehuset.
Därför var detta en unik spelning som jag är glad att jag inte missade.

Det var andra gången jag var på festivalen och första gången i Slottsskogen. Det lär inte bli sista, men jag går nog själv nästa gång. Jag vill inte att någon drar iväg mig och det räcker gott med musiken som sällskap.

Edited by - Björn-Ola on 2012/08/22 13:43:15
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/11/02 :  00:10:33  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Nyligen hemkommen efter att ha sett The Flower Kings på Brygghuset.
Det här var förstå gången jag såg dem live, så jag har inte så mycket att referera till men de spelade kanon, och det syntes att de hade roligt på scenen.
De hade även lite snygga datorgenererade visuella effekter på väggen bakom scenen.
Ljudet var en aning knepigt där då salen de spelade i hade kaklade väggar och var ganska kal.
Lokalen är nog inte optimal för konserter.
Jag missade tyvärr början av konserten då de tider som arrangören meddelat för respektive band inte stämde alls. Förbandet missade jag helt, så jag vet inte ens vilka det var som spelade innan. Lite synd, men så går det ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/11/11 :  14:55:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag hae tänkt åka upp till Stockholm men konserten var ju mitt i veckan, så det sket sig, tyvärr.

Det ska bli spännande att se vad Roine ska hitta på härnäst. Flower Kings eller Agents of Mercy?
Det ryktas i alla fall om att han kommer att slå sig ihop med Mike Portnoy igen för en ny Transatlantic-platta nästa år.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/11/28 :  16:18:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Läst på nätet:

According to Neal's latest Inner Circle Newsletter, he has made tentative plans on certain dates next year to reconvene with Roine Stolt, Mike Portnoy and Pete Trewavas to record their 4th Transatlantic album!!!

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/11/28 :  22:00:42  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Det låter som trevliga nyheter, vi får hoppas att det blir verklighet.
Vad ska man lyssna på under tiden?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/12/03 :  18:35:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Flying Colors kanske?
Det senaste supergrupp-projektet med Neal Morse och Mike Portnoy, den här gången ihop med Steve Morse.
En blandning av Transatlatic och Dixie Dregs på papperet, fast i praktiken rätt lite av båda grupperna.
Inte riktigt min tekopp, men kan vara värt att kolla in.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/12/05 :  15:12:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Flying Colors kanske?
Det senaste supergrupp-projektet med Neal Morse och Mike Portnoy, den här gången ihop med Steve Morse.
En blandning av Transatlatic och Dixie Dregs på papperet, fast i praktiken rätt lite av båda grupperna.
Inte riktigt min tekopp, men kan vara värt att kolla in.

Detta måste jag kolla upp!
Dixie Dregs är mer i min smak än Transatlantic och Flower Kings (som är alldeles för sega o tråkiga för min smak) och Morse är en intressant gitarrist, detta kan vara bra på riktigt

Edit:
Har provlyssnat lite nu, lät riktigt bra
Givet köp!
Tack B-O för tipset.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/12/05 15:16:57
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/12/05 :  20:49:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
För sega och tråkiga?
Och jag som tycker att det händer saker hela tiden i deras musik. Kan man hitta något mer intensivt?

Däremot tyckte jag Flying Colors platta var lite seg. Jag måste nog ge den en chans till.
Jag har dragit förhastade slutsatser förr.

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/12/05 :  21:07:31  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Vill också tacka för tipset, Flying Colors var klart intressant.
Inte så mycket Transatlantic mer än att banden har några gemensamma medlemmar.

Var också lite skeptisk vid första lyssningen men jag gav dem en gnutta extra tid och då föll bitarna på plats.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/12/06 :  17:00:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Flower Kings och Neal Morse Band (med Mike Portnoy) kommer att turnera ihop i vår här i Europa.
Tanken är tydligen 1,5 timme med vardera band och 1 timme Transatlantic avslutningsvis. De får ju ihop tre fjärdedelar av Transatlantic.
Låter som ett skämt, men det är faktiskt sant. Mer info kommer.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/12/11 :  17:34:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
TFK & Neal Morse Band On Tour 2013

NEAL MORSE BAND:
Neal Morse - Lead vocal, Keys & Guitar
Randy George - Bass & Vocal
Adson Sodre - Lead Guitar & Vocal
Bill Hubauer - Keyboards & Violin & Vocal
Eric Gillette - Keyboards & Guitar & Vocal
Jason Gianni - Drums & Vocal

THE FLOWER KINGS:
Roine Stolt - Guitar & Vocal
Tomas Bodin - Keyboards
Hasse Froberg - Vocal & Guitar
Jonas Reingold _ Bass &Vocal
Felix Lehrmann - Drums

FRID 22 SWEDEN - STOCKHOLM - Bryggarsalen
SAT 23 SWEDEN - MALMOE - KB - Kulturbolaget
MON 25 GERMANY - HAMBURG - Markthalle
TUES 26 GERMANY - COLOGNE - Live Music Hall
WED 27 SWITZERLAND - PRATTELN - Z7 Konzertfabrik
THUR 28 ITALY - MILAN - Live Club

March :
FRID 1 SPAIN _ BARCELONA Razz 2
SAT 2 SPAIN - MADRID - But
WED 6 HOLLAND - ZOETERMEER - Boerderij Culturpodium
THU 7 ENGLAND - LONDON - Electric Ballroom

Ingen Mike Portnoy dock, men man kan ju inte få allt.
Två spelningar i Sverige!
Malmö ligger bäst till för mig eftersom det är på lördag.

Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2012/12/12 :  07:49:04  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Oj, låter spännande.
Förmodligen jag som inte är vaken, men vilken månad är det?

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/12/12 :  14:23:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Februari

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/12/25 :  18:30:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mike Portnoy är med!
Då blir det tre fjärdedelar Transatlantic också.
http://www.progrockmag.com/news/mike-portnoy-joins-neal-morse-for-flower-kings-tour/

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/12/25 :  20:15:33  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Det skall bli kul att få se Neal Morse band live.
TFK såg jag i höstas men jag ser dem gärna igen eftersom att man inte vet när nästa gång blir.

Biljett bokad
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2012/12/30 :  13:31:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Mike Portnoy will be part of the Neal Morse Band for their European tour with the Flower Kings, the drummer has confirmed.

The double-top Prog-sponsored tour already reunited Transatlantic collaborators Morse and Roine Stolt #8211; now another member of the supergroup will be part of their February-March trek.

Portnoy says in a brief statement: #8220;Good news for my prog fans in Europe! I#8217;m happy to announce I will be playing with Neal Morse for the NM/Flower Kings tour.#8221;

Flower Kings mainman Stolt recently told Prog Magazine the shows will consist of members of both bands guesting on each others#8217; tracks, with a Transatlantic-themed finale every night.

He said: #8220;We want to make a very special tour #8211; to revive a bit of the early spirit of prog, when music was about jamming, friendship and fun. I can see lots of cool interaction that will culminate in a grand finale of Transatlantic music every night.#8221;

Kan inte bli bättre!
Ta med gummistövlar för att skydda fötterna från mitt dregel.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2013/01/17 :  12:32:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Det låter som trevliga nyheter, vi får hoppas att det blir verklighet.
Vad ska man lyssna på under tiden?

Jah har lyssnat en del på Neal Morse senaste platta Momentum.
Jag tycker att han är tillbaka i gammal god form efter några tveksamma plattor.
Momentum är riktigt bra med prog som lutar mer åt prog-metal än Flower Kings.
Lyssna själv:
http://www.youtube.com/watch?v=vHRYE65TemU
http://www.youtube.com/watch?v=4JwOQBhXDNw
http://www.youtube.com/watch?v=B_YzpCHMldA
Det gör det bara roligare för mig att se Neal i Malmö i februari.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000