HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktivt delningsfilter DIY
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/01 :  10:49:44  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
more10:

Vad är en VCR? Jag gör detta helt utan egen vinning och utan eget behov av ett sådant här filter, så kommer köra efter principen KISS (Keep It Simple Stupid) för att hålla projektet inom en kort(are) tidsram samt lägre kostnad (vilket också var en önskan från Wheels). Därför kommer jag även använda mig av Quad opampar, så länge man inte blandar R och L i samma kapsel så kommer inte opamparnas interna kanalseparationen påverka någon prestanda negativt.

Att köra med små switchar har jag inget emot, man slipper potarna men förlorar å andra sidan en steglös inställningsmöjlighet, så är vad flest användare vill ha.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/01 :  12:43:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag tror inte på en massa justerpotar, som både har dålig tolerans från början (±10% - ±20%) och dessutom måste justeras oerhört noga för att filtret ska fungera som tänkt.
Det är nämligen rätt noga i sådana här branta filter.

För att det ska bli bra måste man i princip alltså löda loss potten och mäta och ställa in resistansen och löda tillbaka.
Och då är det bättre att använda 1% motstånd direkt istället.

Jag ska egentligen inte bry mig alltför mycket om detta filter, framförallt inte lägga på någon önskelista, då jag har mitt eget projekt framöver och alltså (troligen) inte är spekulant på ett gruppköp av kort sen.

Men jag kan ju fortsätta kasta in åsikter, men behandla dom för vad det är, ni behöver inte göra mig nöjd alltså ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/01 :  12:46:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Sen tror jag att dubbel OPamp med "normalkoppling" är det bästa.
Ty då har man minskat kortets storlek men har fortfarande ett oerhört fint utbud av bra OP att välja bland.
En del av de finare OP finns inte i quad-variant.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/01 :  13:25:34  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Mickel-mackel:

Håller med dig gällande fasta motstånd, alla ytmonterade motstånd är i princip 1% och kostar nada, fast är kanske inte lika labbvänligt. Men å andra sidan kan man köpa en 20varvig trimpot för 10k/st och då är det inga problem att ställa resistansen noggrant, och beroende på var det sitter i kretsen så ser jag väldigt få ställen där man skulle behöva löda loss poten för att mäta dess resistans.

Finns bra nog opampar i quad för mindre pengar, speciellt om de ska användas till att filtrera en sub. Men kanske kan sträcka mig till att använda dual..

Wheels:

Om du inte ska köra LP i stereo utan nöjer dig med att summera L och R så blir du av med en hel del filtrering, eftersom du då enbart behöver filtrera en summerad kanal och inte två individuella.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2012/02/01 13:25:58
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/01 :  13:29:13  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Wheels:

Om du inte ska köra LP i stereo utan nöjer dig med att summera L och R så blir du av med en hel del filtrering, eftersom du då enbart behöver filtrera en summerad kanal och inte två individuella.

MVH Martin


Låter vettigt, kör på det.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/02 :  00:06:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja flervarvspottar av någorlunda kvalitet kan säkert vara ett alternativ.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/02 :  08:05:54  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Vad är en VCR?


Voltage Controlled Resistor.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/02 :  08:27:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Rotary DIP Switch. 16 lägen kodade med "real code". Seriekoppla med 4 st 1% motstånd för att välja 16 olika kombinationer av motståndsvärden.

Man får ställa lågpassfiltret med en switch och högpassfiltret med en annan.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/02 :  09:24:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Rotary DIP Switch. 16 lägen kodade med "real code". Seriekoppla med 4 st 1% motstånd för att välja 16 olika kombinationer av motståndsvärden.

Man får ställa lågpassfiltret med en switch och högpassfiltret med en annan.

Av allt som hittills har föreslagits hade jag personligen valt detta 7 dagar i veckan.
Alternativt att man helt enkelt löder om motstånd efter behov, dvs inget justerbart alls, endast hårdkodat.

Dom modeller Elfa har ligger betydligt högre i pris, hmmm.
Var får vanliga dödliga tag i dom till rätt pengar?

Edited by - Mickel-mackel on 2012/02/02 09:30:20
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/02 :  09:35:33  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
more10:

Ok, tack för upplysningen. Låter dock som en källa till brus och olinjäritet, så känns som det blir en del meckande med VCR innan man får det att fungera tillfredsställande, så hoppar det. Däremot är rotary DIP switch en god idé!

Du efterfrågar även högpass, så är alla överens om att det ska läggas till i kravspecen? Spelar ingen roll för min del, men har inte tid att göra flera olika varianter.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/02 :  10:19:11  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Du efterfrågar även högpass, så är alla överens om att det ska läggas till i kravspecen? Spelar ingen roll för min del, men har inte tid att göra flera olika varianter.

MVH Martin


Det är ju naturligtvis ännu bättre om det går?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/02 :  10:33:26  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Wheels:

Inga problem, bör dessutom underlättas med rotary switches, eftersom man behöver ändra motstånden olika mycket (en faktor 2) för att behålla samma Q.

Kravspec
IN:
L
R
UT:
L HP (24dB/oktav, variabel frekvens)
R HP (24dB/oktav, variabel frekvens)
L+R LP (24dB/oktav, variabel frekvens, fas samt gain)

- Behöver fasen vara steglös eller räcker det med 0°/180°?
- Skall gain ställas steglöst eller med rotary switch? Eftersom det bara är en kanal man ställer gain på så får man inga problem med dålig tolerans mellan olika banor i en pot, så skulle nog föreslå pot (dvs. steglös) till gain.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2012/02/02 10:34:06
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/02 :  10:49:32  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
- Behöver fasen vara steglös eller räcker det med 0°/180°?
- Skall gain ställas steglöst eller med rotary switch? Eftersom det bara är en kanal man ställer gain på så får man inga problem med dålig tolerans mellan olika banor i en pot, så skulle nog föreslå pot (dvs. steglös) till gain.

MVH Martin



Mitt behov är bara en fast switch för 0°/180°,och pot är ok.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/02/02 :  12:35:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Pot har en enorm fördel av att vara så generiska.
Cadda in en av de vanliga pin-layouterna så finns det tusentals olika alla välja bland, av olika kvallisorter och olika prislägen.

En rotary dip switch blir väldans bestämd, man måste hitta exakt samma eller leta efter en mad samma pin layout.

(Särskrivningar pga att det är engelska uttryck.)


edit:
Jag fortsätter alltså att gödsla på med saker jag kommer på, mina inlägg har ingen önskan att styra projektet åt något håll.
Så håller ni andra med mig, eller inte, är det bra att skriva det.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/02/02 12:39:17
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/02 :  12:42:08  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Mickel-mackel:

quote:
Av allt som hittills har föreslagits hade jag personligen valt detta 7 dagar i veckan.
Alternativt att man helt enkelt löder om motstånd efter behov, dvs inget justerbart alls, endast hårdkodat.

quote:
Pot har en enorm fördel av att vara så generiska.
Cadda in en av de vanliga pin-layouterna så finns det tusentals olika alla välja bland, av olika kvallisorter och olika prislägen.

En rotary dip switch blir väldans bestämd, man måste hitta exakt samma eller leta efter en mad samma pin layout.

Ambivalent? Jag gör vad Ni kan enas om, så intresserade köpare/byggare får väl ha en omröstning om hur man ska ställa delningsfrekvens, med pot eller rotary switches.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/02 :  13:22:31  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Dom modeller Elfa har ligger betydligt högre i pris, hmmm.
Var får vanliga dödliga tag i dom till rätt pengar?

Jag har konto hos Farnell. Hur många ska jag handla? :-)

quote:
- Behöver fasen vara steglös eller räcker det med 0°/180°?

Bättre med steglös. Då kan man integrera basen bättre och är fri att ställa baslådan var man vill.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/02 :  13:33:43  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Ok, kravspecen börjar ta form!

IN:
L
R
UT:
L HP (24dB/oktav, variabel frekvens)
R HP (24dB/oktav, variabel frekvens)
L+R LP (24dB/oktav, variabel frekvens, fas samt gain)
Fas samt gain ska kunna ställas steglöst med hjälp av pot.

Nu kvarstår bara att bestämma hur frekvensen ska väljas, steglöst med trimpotar eller rotary switches?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/02 :  14:48:12  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Ok, kravspecen börjar ta form!

IN:
L
R
UT:
L HP (24dB/oktav, variabel frekvens)
R HP (24dB/oktav, variabel frekvens)
L+R LP (24dB/oktav, variabel frekvens, fas samt gain)
Fas samt gain ska kunna ställas steglöst med hjälp av pot.

Nu kvarstår bara att bestämma hur frekvensen ska väljas, steglöst med trimpotar eller rotary switches?

MVH Martin



Jag är mest bara glad för att det blir något.
Dom specar som finns just är jag nöjd med.
Någon annan kanske kan bestämma vad som är bäst
att bestämma frekvensen med?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/02 :  15:42:23  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
ACN 2/3C. Kolla deras frekvenser. Dom har 2 swichar som innebär att det går att ställa 16 frekvenser. Servicemanual. Kretschema och motståndsvärden.

En till idé att knycka från Labgruppen är parametrisk EQ. Fint för fetare eller tunnare bas.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/02/02 :  16:20:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Varför inte ha moduler på tex DIL16-socklar för olika delningsfrekvenser?

Har lite onda ögat till potentiometrar. De kommer säkeligen spraka och glappa med tiden. Balans mellan kanalena är ett annat problem med flergangade potar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/02 :  16:29:47  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Bardis:

Med rotary switches så kopplar du in olika fasta motstånd, då har du 1% tolerans. Det kommer istället vara plastfilmskondensatorerna som sätter toleransen. Och kommer inte använda flergangade potar just pga. toleranserna mellan de olika banorna, utan bara enkelgangade och det bara till SUB utgången, L och R kommer bara passera rakt genom med fasta motstånd som sätter dess gain, dvs. 1% tolerans. Sedan så kommer man troligen inte ratta så mycket på potarna för gain och fas för subben, så ska nog ta lång tid innan de börjar spraka och glappa. Och skulle de göra det kan man alltid mäta upp dess resistans och montera in fasta motstånd på dess plats, eller byta potarna.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/02 :  17:05:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Man sätter switcharna på kretskortet, så det blir inte så mycket rattande.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/02/03 :  09:39:24  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Känns som kravspecen börjar bli färdig, inte sant? Vill ni ha parametrisk eq så ge mig ett schema på en bra sådan koppling, Labgruppens kan bara ställa gain och inte frekvens. Annars så kommer jag utelämna det.

Det som jag fortfarande vill veta är inom vilket område delningsfrekvenserna ska vara valbara, kanske Labgruppens ACN 2S frekvenser kan vara lämpliga (40, 50, 60, 65, 75, 82, 90, 100, 110, 115, 125, 135, 140, 150, 160, 165)? Framförallt blir det smidigt då jag kan stjäla deras komponentvärden rakt av och jag/ni slipper räkna ut nya. Tycker man deras stegning är för gles så kanske man ska överväga trimpotar.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/02/03 :  10:14:07  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande projekt!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/02/03 :  11:35:04  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Det som jag fortfarande vill veta är inom vilket område delningsfrekvenserna ska vara valbara, kanske Labgruppens ACN 2S frekvenser kan vara lämpliga (40, 50, 60, 65, 75, 82, 90, 100, 110, 115, 125, 135, 140, 150, 160, 165)? Framförallt blir det smidigt då jag kan stjäla deras komponentvärden rakt av och jag/ni slipper räkna ut nya. Tycker man deras stegning är för gles så kanske man ska överväga trimpotar.



För mig kommer dom där fasta frekvenserna fungera bra men, har ingeting emot trimpotar.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000