HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstärkare med RL12P35 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/04 :  00:42:03  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Jag vet att jag inte behöver några fler projekt just nu...
Men jag "hittade" en låda RL12P35 i verkstaden, kom över dessa för några år sedan o tänkte bygga nå , men det har inte blivit av.
En snabb titt på nätet så är det klent med moderna byggen med dessa , det mesta man hittar är gamla byggen.
Nu vill jag inte kopiera nå byggen, söker bara lite idéer.
Någon som har nå att komma med ??

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/043/r/RL12P35.pdf


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/04/04 :  01:33:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu är det fel tid på dygnet för att jag ska orka fördjupa mig i forntida datablad författade på ett språk skapat för militär ordergivning, men:
Visst hamnade mina gamla 3,5k SE-trafos med kromad kåpa hos dig? Pentodkoppling med 400V 75mA på anoden och 200V på skärmgallret kanske kan vara nåt, grovt hugget? En skvätt Schadeåterkoppling och ett lagom festligt drivrör så ska det nog bli bra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/05 :  10:23:55  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Lite kurvor som förhoppningsvis säger mer än de i databladen..





En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/04/05 :  16:28:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dags att starta ett exklusivt sällskap eller en sekt rentav: FUR(r) - Förening Udda Rörpulare (retro) eller SUR - Sekten Udda Rörpulare.

Jag kan inte komma till skott med mina GU72 ...<sur>
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/05 :  18:42:53  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Sekt . haha

Jo Fuling, har dessa trafos kvar , kan ju koppla upp o prova så får vi se vart det bär iväg.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/04/05 :  19:50:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, inget slår ju en praktisk uppkoppling som grund när man vill börja leka. Tänker man utanför lådan så finns det faktiskt ganska många sätt att kombinera en pentod, ett drivsteg och en trafo.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/06 :  00:25:05  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
ja den ursprungliga tanken var att använda tidsenliga rör och design , men det begränsar ju kreativiteten gansak radikalt.
med visst avkall på det så skall det gå att få till nå med förhoppningsvis ganska normala rör.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/04/06 :  00:29:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Schade och liknande kräver ju en ganska vass pentod som ingångssteg, vet inte riktigt vad det finns att välja på då som passar. Att triodkoppla slutrören känns som en nödlösning om de bara klarar 250V på skärmgallret.

En triod som skulle passa rent utseendemässigt som ingångssteg är 2C22, ~lika med en halv 6SN7 fast med två toppanslutningar. Kanske aningen för modern i utseendet men ändå inte helt fel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2012/04/06 00:37:11
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/06 :  00:39:10  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Schade ? om du menar spänningsmotkoppling , mellan anod galler. har sett på en del håll , framföralt på senare tid att det förespråkas högbranta pentoder i den kopplingen, men varför ?? läser man gamla börcker så sägs det inget om det..
har några böcker där den koppling behandas grundligt , skall lusläsa dem.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/04/06 :  00:48:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja precis, återkoppling från anod till galler (eller anod till föregående steg anod om man så vill). Förstärkningen blir vad jag förstått mer eller mindre en direkt konsekvens av drivstegets branthet. reVintage är väl den här omkring som har koll på konceptet. Principen kan byggas på 1001 sätt men grundkopplingen verkar vara en pentod som driver en pentod med ett lagom stort motstånd från anod till anod. Tyvärr är det väl de "moderna" småsignalpentoderna som passar bäst som ingångssteg men det borde väl finnas nånting som i alla fall har oktalsockel och lite häftig glaskropp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/06 :  00:54:46  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Jag skall slänga in alla formler jag har i ett exel-ark o räkna o labba lite.
moderna...vad äe det för fel på EF12 eller AF7 ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2012/04/06 :  01:19:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inget fel alls, om du kör med 10-12 per kanal för att få upp brantheten...
Men prova, slutröret ser inte ut att behöva så mycket signal så det kanske inte behövs så mycket förstäkning/branthet i ingångssteget heller. Oftast ser man dock D3A och liknande på ingången i såna här kopplingar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/04/06 :  08:59:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fantastiskt coola rör!

Toppkontakter ser härligt tekniskt ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/04/06 :  11:09:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mässingssockel
Mumma
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000