Author |
Topic |
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 13:23:26
|
Finns det någon som har några tips varför jag bara får 2.75gb minne?
Jag kör 64 bitars win7 (Ingen skillnad med 32 bitars) Inget fel på minnena. Kör jag varje minnesmodul för sig får jag 2gb (testat på båda minnesplatser som finns)
Så här ser config ut i datorn HP DX2300: Moderkort MS-7336 Intel 946GZ Express Chipset Intel Socket LGA775 Intel Core 2 Duo E6600 Processor (2.40-GHz, 4-MB L2 cache, 1066-MHz FSB) Kingston 4GB (2x2GB) DDR2 PC5300 667MHz minne Änvänder ej onboard grafik, kör Geforce 210.
Enligt HP skall 4gb stödjas av moderkortet: OPTIONAL MEMORY UPGRADES Supports up to 4-GB of DDR2 SYNCH DRAM. DIMM Size Slot 1 Slot 2 4-GB (dual-channel symmetric) 2-GB 2-GB
Har letat på nätet utan framgång.
Någon som har tips? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 13:34:00
|
Har du någon inställning, typ memory (hole) remapping i BIOS? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 13:45:15
|
Nej tyvärr inte, hittade det tipset på nätet men biosinställningarna är sparsmakade på denna maskin. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 18:05:46
|
Vad menar du med det inom parentesen?
quote: Jag kör 64 bitars win7 (Ingen skillnad med 32 bitars)
Vad är det som inte är någon skillnad? |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 18:32:10
|
Kör jag 32 bitars har jag 2,75gb Kör jag 64 bitars har jag också 2,75gb trots att 4gb sitter i. Har 32 bitars resp 64 bitars på varsin HDD. Som det står i egenskaper på systemet 4gb installerat 2,75gb tillgängligt. |
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 20:57:17
|
Hur mycket minne satt det i från början? En eller två stickor? Var minnena du köpte matchade( i samma låda dvs)? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 21:16:43
|
Har moderkortet stöd för dual channel om så sitter modulerna i rätt slot? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 21:27:36
|
Lovan: 2st 1gb minnen satt i från början. Minnena är 2st identiska 2gb Kingston DDR2 PC5300
Ryssen: Japp det har stöd för dual channel som jag skrev i första posten. Moderkortet MS-7336 har bara 2st minneskortsplatser. |
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 21:28:15
|
Är väl så att moderkortet inte stödjer mer än 2 gb (2x1gb dual memory) alt (1x2gb sticka) Om den nu stödjer det så kan det vara så att datorn reserverar DMA minne till tex grafikkort mm.
min 5 centare.
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/22 : 21:37:22
|
Thzar: HP säger att det stöder 4gb och det är verifierat av tredjepart. Men efter att stökat omkring bland forum och olika tips så verkar minneshantering vara lite av en gråzon med inga absoluta sanningar. Mystiskt. Men när du pratar om reserverat minne vet jag inte om jag håller med. När jag kör med bara ett 2gb minne har jag 2gb till förfogande, inget reserverat |
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2012/01/23 : 08:16:47
|
Jag hade kikat i biosen först, kolla om du har onboard grafiken aktiverad eller inte. Testa stäng av det om inte annat och se om du får mera minne då, den brukar kunna nalla av system minnet annars. Och som CC skrev ovan, syns hela minnes mängden i bios? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/23 : 09:57:37
|
BIOS kollade jag först. Bios säger 4096 mb Kör med fristående grafikkort så inställningarna för hur mkt minne onboardgrafiken får ta är automatiskt disablade.
Skall testa minnestest program men tror inte det ger något. Kör jag varje minne för sig får jag 2048mb.
Kingston minnena skall passa denna maskin enl kingstons compabilitetslista.
Tack för all hjälp jag fått hittills. |
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2012/01/23 : 10:38:16
|
Och du har senaste BIOS version? |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/23 : 10:42:47
|
Jag får testa en nyinstallation, har en ledig disk som jag körde in Win7 32 bitar tidigare. memtest86 har jag kört med tidigare, har nog det liggandes på min gamla maskin.
Hade problem med att uppdatera bios tidigare via bootbart media, testade både USB sticka och cd men icke. Testade då det sista alternativet att uppgradera via windows men då stödde programmet ej 64 bitars. Då körde jag in 32 bitars på en tom disk och då funkade det. Så bios är det senaste. |
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/01/23 : 20:30:24
|
Windows 7 borde inte vara problemet. Kör själv win 7 64 på en Fujitsu Siemens med 4Gb minne och jag har då allt tillgängligt..
Kollar man din bios så var maxinställningen för inbyggda grafiken ca 250mb så även om du har det ställt på max så borde du ha mera minne.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/01/24 : 09:32:05
|
Spontant har jag en känsla av att andra minnesstickor hade fungerat. En magkänsla |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/24 : 23:24:42
|
Blåste om operativet. Problem kvarstår. Har kört memtest86 och inga fel hittades, men den säger att det bara finns 2815Mb. hmmmm
Hade varit intressant att ha en uppsättning till med minnen.
Får ta och plocka ur minnena och låta en polare testa dom i sin dator.
Tack för alla tips! Låt dom flöda.
|
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 06:22:26
|
Två frågor: 1. Är du helt 100 på att det är ett 64-bitars OS? 2. Ominstallerade du genom att radera alla ev. partitioner först?
Om du kan svara Ja på båda dessa ser jag inget annat problem än att minnesmodulerna inte lirar ihop. Har du nån bekant som kan provköra dessa i ett annat moderkort? Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 10:48:04
|
quote: ser jag inget annat problem än att minnesmodulerna inte lirar ihop.
Men då är det konstigt att alla gb visas i bios. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 13:33:42
|
Vilken Win7 version kör du? Inte Starter gissar jag iaf? Har du testat köra CPUz och den visar också bara 2815mb?
Detta kan också vara värt att testa: Go to Start, in the search bar type msconfig and press enter System Configuration window will open on the screen Click on tab named "boot" (Systemstart) Click on "Advanced Options" and uncheck the box for "Maximum Memory" |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 15:25:16
|
Kolla om du kan ställa in i bios nån inställning i stil med fast boot eller fast memcheck. Tidigare så kollade datorer igenom ramminnen två eller tre gånger för att se om det var nåt fel. Det brukar finnas en inställning för det så ser du om bios också rapporterar 4gb efter det. |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 16:55:02
|
Vid en snabb googling så visar det sig att du inte är ensam med fenomenet. Kan vara Intel chipset som är lite kinking och ballar ur vid max memory. Kör man 32bits så får man detta problem men du nämde att du körde 64bits. Vad händer om du plockar ut grafikkortet? |
|
|
Topic |
|