Author |
Topic |
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 17:41:49
|
E det starter, som följer med vissa netbooks, så fixar det max 2Gb. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 21:30:47
|
Jo men då skulle det inte rapportera 2,75gb Jag tror fortfarande på att minnesmodulerna krånglar. Att bios säger 4gb utan att testa igenom det ger inte så mycket. Testa en bootskiva med nåt annat os t.ex. linux så vet du säkert att det inte är windows som spökar. Det borde rapporteras kring 3.8gb minne om det fungerar med ett 32 bit os beroende på mängden minne på grafikkortet mm. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/25 : 22:14:05
|
Du har rätt Lovan...tänkte inte på det. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 00:29:22
|
Svar på några frågor:
Det är 64 bitars OS. Formatering innan ominstallation. Win 7 Home premium. Jag har labbat med "maximum memory" i msconfig. Inga inställningar i bios finns angående minne. Har inte testat att plocka ur grafikkortet, kanske värt att testa.
En jobbarkompis testade minnena hos sig, han får 4096Mb så dom lirar ihop. Jag skall testa en 4Gb modul som jag får låna av honom. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 00:56:08
|
Prova: Click Start, type msconfig in the Search programs and files box, and then click msconfig in the Programs list. In the System Configuration window, click Advanced options on the Boot tab. Click to clear the Maximum memory check box, and then click OK. Restart the computer.
Från denna länken: http://support.microsoft.com/kb/978610 |
Halmstad |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 09:13:36
|
Jag tror spontant att du inte kommer få det fungera. Det kan vara så att just dessa moduler inte passar ditt moderkort. Tyvärr är det rätt vanligt att det krånglar når märkesdatorer har egna bios. Du kanske kan testa din arbetskamrats minnen istället? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 09:29:27
|
quote: Jag skall testa en 4Gb modul som jag får låna av honom.
quote: Jag har labbat med "maximum memory" i msconfig.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
Edited by - cittroman on 2012/01/26 09:31:09 |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 17:01:02
|
Har du något PCI-kort i? Det kan i så fall vara orsaken om det inte är 2.1-kompatibelt.
M |
Halmstad |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 19:45:16
|
1st 4gb modul testad med samma resultat.
quote: Har du något PCI-kort i?
Jag har ett grafikkort på PCI-e plats.
quote: om det inte är 2.1-kompatibelt
Vad menas med 2.1- kompatibelt?
Skall testa med att ta bort Grafikkortet och bara köra onboard grafik. Får bli när jag orkar ta bort VGA kabeln från datorn jag kör på nu då jag bara har dvi nu. |
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 20:42:56
|
Som sagt är du inte ensam om det problemet om man googlar det. Tror inte det är fel på minnena utan bara HP datorn som vägrar acceptera 4 gb minne. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 21:27:44
|
Jag misstänker ju att det helt enkelt är så att datorn körs utan att flytta minnesadresserna uppåt (memory hole-prylen) och att det är detta som skapar problemet (minnesadresser krockar och interminnet får stryka på foten). Tydligen fanns ingen inställning för detta om det inte är så att HP döpt om den till något annat. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 21:36:26
|
quote: Det borde rapporteras kring 3.8gb minne om det fungerar med ett 32 bit os beroende på mängden minne på grafikkortet mm.
Det vill nog till att ha ett grafikkort från 1999 i så fall... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 22:22:04
|
Plockade ur Grafikkortet och körde onboard grafiken. Tillgängligt minne är nu 3314mb.
Åsikter? |
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 22:41:55
|
Hittade denna info:
quote: the recognized memory may be reduced to 3.5Gb or less
quote: memory type 240 Pin DDR2 PC2-5300 667MHz slots / banks 2 standard memory 256Mb, 512Mb or 1Gb removable maximum memory 4Gb important information If 4Gb is installed, the recognized memory may be reduced to 3.5Gb or less. If you would like to purchase a 'kit of 2' modules as a guaranteed MATCHED PAIR, click the 'Add to Basket' button and change the quantity to TWO.
|
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 22:47:05
|
quote: Åsikter?
Att du har det problem jag tror. Minnesadresserna under 4 GB förbrukas av annat i datorn, varav grafikkortet är en sådan sak, och de kolliderar. En inte särskilt vågad gissning är att du har 512 MB minne på ditt lösa grafikkort. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 23:01:55
|
Kortet har 1Gb.
Detta är kortet: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3913#ov
|
|
Edited by - cittroman on 2012/01/26 23:05:14 |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 23:12:23
|
Det är alltså den versionen? 210:an finns både med 512 MB och 1 GB minne vad jag vet. Nu kan det vara andra saker som gör att det inte blir en så stor ökning av tillgängligt minne ändå, fast jag hade väntat mig lite mer om det hade 1 GB.
Egentligen spelar det ingen roll för min grundläggande misstanke. Jag är rätt övertygad om att problemet är att du inte kan mappa om minnesadresserna så att de inte krockar. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 23:31:21
|
Japp det är det med 1gb.
Då får man väl leva med det och som sagt det finns inget i bios man kan ställa om förutom när man kör onboard grafiken 64,128 och 256mb.
Surt. |
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2012/01/27 : 10:14:51
|
Byter han moderkort är risken stor att han också måste byta chassie, eventuellt nätdel också eftersom dom brukar göra allt "custom" :) |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/27 : 12:25:12
|
Samma här, bygger själv med de komponenter jag önskar. Givetvis stationärt då. |
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2012/01/27 : 12:31:49
|
+1 |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/01/27 : 20:09:48
|
Är det ett atx-chassi brukar det fungera. Haft två hp-datorer som jag bytt ut moderkort i. Förvisso bytte jag minne,grafikkortet, processorn och nätagg men det var standard atx på allt. Iof top of the line och inte burkarna som säljs i vanliga affärerna. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2012/01/28 : 13:58:10
|
Köpte detta chassie av en jobbarpolare tyvärr utan att veta denna begränsning. "Learning by doing" eller vad man säger.
Inget standardchassie men tror att det bara är bakplåten som behöver moddas om man skall stoppa in annat moderkort. Får se vad man gör.
Intressant budget alternativ kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660392
|
|
Edited by - cittroman on 2012/01/28 13:58:49 |
|
|
Topic |
|