HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DAC m TDA1541A (Förr Pass B1 utan volympot)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/19 :  23:40:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Står i bom:en, ändrat från 4,7uF till 10uF....vet inte hur man räknar filter effekten, men i min CD-60 där jag bytte 100uF bipolära lytar till 4,7uF MKP's så saknas det minsan ingen bas.

Kanske kan vara idé att gå lite lägre än 10uF och satsa på kvalitet. Hur stora de är saknar lite betydelse, i värsta fall ställer jag dem upp.

2st 4,7uF Mcap Supreme mätta med <1% tolerans inkl mellan paret = runt 560kr

Hmm, PIO kanske? Dessa(får isåfall läggas ned på kortet och isolera höljet elektriskt, ansluta med tråd): 10uF 200V PIO KBG Capacitors 2pcs.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Edited by - mayday on 2012/01/19 23:51:09
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/01/20 :  00:45:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det där med kvalisort på kondingar överlåter jag till nån som är bättre bevandrad..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  02:31:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Börjar få lite bättre koll på kondingar, mkt att läsa på har det varit. Och mångas åsikter att jämföra/ta med en nypa salt.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/20 :  07:25:46  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det är oerhört lätt att räkna ut storleken på utgångskondendsatorn bara man vet Zin på lasten(Rl): C=1/2*Pi*Rl*Fu. 100uF är absurt stort. 4,7uF är vettigt, större behövs inte.

Ang Supreme så tycker jag att det är totalt overkill. Lite för mycket hype kring sådana här komponenter när man stoppar in dem i halvbra kretsar. Det är grundkonstruktionen som bestämmer hur bra det låter, börja där. När man gjort en optimal krets är det dags att börja med att testa kondensatorer.

Du har en stor låda, varför inte göra ett riktigt rör-interface med NOS och passiv U/I? Det är nog där stampa takten kommer att infinna sig.

Kolla gärna in ThorstenL#180;s posts på diyaudio. Han är TDA1541-gurun deLuxe och också mannen bakom AMR.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/01/20 08:03:53
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/01/20 :  07:35:14  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Revintage: Nu ser jag Resistorn mellan kondingarna på den icke inverterade ingången. Då får jag ihop det till att vara ett aktivt filter och inte bara ett filter med buffert bakom.

Mayday: Ta signalen direkt ifrån r19/23 istället och ta bort Resistorn. Ta bort c41/44 och ta bort 1nf som går ner till jord( den röda omringade) också så kan du sätta utgången på opsockelns utgång. Det blir inte så snabbt och smidigt att byta mellan opamp och B1( eller vad du nu vill ha).
Jumprar du mellan + och utgång på opampen så ligger filtret kvar.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  11:15:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Det är oerhört lätt att räkna ut storleken på utgångskondendsatorn bara man vet Zin på lasten(Rl): C=1/2*Pi*Rl*Fu. 100uF är absurt stort. 4,7uF är vettigt, större behövs inte.

Ang Supreme så tycker jag att det är totalt overkill. Lite för mycket hype kring sådana här komponenter när man stoppar in dem i halvbra kretsar. Det är grundkonstruktionen som bestämmer hur bra det låter, börja där. När man gjort en optimal krets är det dags att börja med att testa kondensatorer.

Du har en stor låda, varför inte göra ett riktigt rör-interface med NOS och passiv U/I? Det är nog där stampa takten kommer att infinna sig.

Kolla gärna in ThorstenL#180;s posts på diyaudio. Han är TDA1541-gurun deLuxe och också mannen bakom AMR.

Är det den enorma tråden han skrivit i? Finns nån TDA1541A tråd som är enormt långt, inte orkat traggla mig igenom.

Jag beställde 8,2uF Mundorf Mcap(standard).

NOS som i non over sampling? Grejen e att OS låter bra när SAA7220 har egen strömförsörjning. Har inte lyssnat på NOS, testar det hellre i nån av cd-spelarna innan jag kapar banor och så på dac kortet.

Hur skulle man göra ett rör-interface? Lämpligt PCB för rör-utgång?(tycker rörbygge e för läskigt för point to point än så länge )

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  11:24:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Mayday: Ta signalen direkt ifrån r19/23 istället och ta bort Resistorn. Ta bort c41/44 och ta bort 1nf som går ner till jord( den röda omringade) också så kan du sätta utgången på opsockelns utgång. Det blir inte så snabbt och smidigt att byta mellan opamp och B1( eller vad du nu vill ha).
Jumprar du mellan + och utgång på opampen så ligger filtret kvar.

Börjar bli förvirrad, funkar B1 bra i denna applikation om man gör som du skriver ovan?

Jag antar att det är negativt för ljudet att ha kvar filtret utan opamp?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/20 :  11:28:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Är det den enorma tråden han skrivit i

Vad tror du om att använda diyaudios "Search" eller Google?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  11:34:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Vad tror du om att använda diyaudios "Search" eller Google

Bara 61 sidor resultat när jag sökte poster med sökord ThorstenL....phew, blir mkt att läsa

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/20 :  11:41:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Du bör nog förfina sökningen aningen.

Så här enkel såg ThorstenL´s NOS-DAC ut. Rörinterfacet är dock lite outdated enl. honom själv.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/01/20 12:08:42
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  11:42:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Bilden verkar inte funka...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  12:51:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Så här enkel såg ThorstenL#180;s NOS-DAC ut

Enkel? Ja allt är ju relativt

Jag menar bara att gå från mitt pcb till det känns inte lätt...har iofs inte studerat schemat noga(låg upplösning med, kan du maila bättre?)

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/20 :  13:30:12  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tycker den ser ut som din med hälften bortplockat ;-). Mao så kan du göra en sån här på ditt kort genom några byglingar. Skriv ut och lägg båda scheman bredvid varandra så klarnar det.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/01/20 13:32:37
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  13:40:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Schema sparat

Problemet är att jag vet att det finns fel i Analog Metrics schema...men kanske inte där...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/01/20 :  13:41:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad används trafon till?Eller är rördelen endast en buffert?

Learning by burning..
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/20 :  13:46:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Resistiv U/I, sedan en upptransformering följd a passivt filter och med SRPPn som förstärkaer sisådär 20dB. Men den är outdated även om vissa beståndsdelar är gångbara.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  13:47:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ett till alternativ?

Trafo ut efter I/V-steget? Dyrt? Vilka trafos passar?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/01/20 :  20:24:44  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Trafo efter i-v steget känns konstigt? Vad skulle det gynna?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  20:27:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
hmmm, det kanske är som I/V man använder trafo. Pix bl a har ju trafo på utgången på cd-spelare

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/20 :  22:46:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Pix kör en PP som balanserar strömmarna genom trafon. Hur gör ni med SE dac?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/20 :  23:01:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Pix kör en PP som balanserar strömmarna genom trafon. Hur gör ni med SE dac?

Vet ej, var bara en tanke. Sett allt från cd-spelare till försteg med trafos, vetif*n hur det funkar dock

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/21 :  10:40:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Genom att beställa en custom Slagle går det att fixa, men det kostar. Med balanserade spännings- eller ström-dacar är det hur enkelt som helst. I det här fallet delar I/U-motståndet och primärlindningen på strömmen och då kan det bli knivigare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/01/21 :  11:26:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Genom att beställa en custom Slagle går det att fixa, men det kostar

Vet ej vad det är,men det kanske är värt det för att slippa opamparna..

Rdit;Jag tror en trafo färgar ljudet mindre än opamp.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2012/01/21 11:41:16
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/21 :  12:10:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Dave Slagle är trafoguru. Hans forum är intressant.

http://www.intactaudio.com/forum

Har inte läst på om TDA1541 så jag har ingen exakt koll på vad som gäller.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/01/21 12:12:18
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/01/21 :  12:25:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Utgångs kondingarna kostar ju en del oxå.
Om du är intresserad av det,mayday kan du fråga på Diyaudio.
För jag är inte tillräcklit insatt i att dimensionera en trafo.
Men jag använder hellre trafo som jag gör hellre än opapar.
Det har jag testat båda på min DAC CS4398.

Learning by burning..
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000