Author |
Topic |
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 19:21:39
|
Hur förklarar ni som inte gillar schlager- tävlingen, tittar siffrorna? Kan man tolka dom på annat sätt än att programmet är poppulärt? Och att det är denna typ av underhållning ca: 40% av oss vill ha?
Finns det andra program oavsett typ som har samma uppslutning av tittare?
Nä, nä, inta tomater på mig, jag frågar bara och förväntar mig att Ni svarar.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 19:57:27
|
Gubben, har jag möjlighet, då kollar jag nästa Lördag också....... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/13 : 09:10:21
|
Det låter bra PG, då är vi i alla fall två i 'skyttegraven'.
Jag läste någonstans att på tre månader var det 475 st olika forumister som skrivit på någon tråd. 40% av dessa blir 190 st. Om vi är representativa skulle 190 st ha kollat.
En annan fråga är vad slags människor är det som utgör publiken? Är hysteriska tonårstjejer över representerade?
Personligen tror jag att man ska göra något trevligt av/kring schlager-SM. Om man inte har familj kan man kanske göra något trevligt med sina vänner under sena eftermiddagen och avsluta med en 'enkel matsedel' och schlager-SM.
Musik är ett av Sveriges stora exportvaraor. Schlager SM är vårt skyltfönster mot omvärlden. Det är väl mycket positivt att ett land exporterar mer musik än vapen.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2013/02/13 : 18:08:44
|
Varför tittar folk??? Tja, de är för det första uppfödda på billig dussinmusik och har aldrig lärt sig lyssna på annan musik. Titta sedan på TV-tablån en lördag! TV2 visar riksdagens ekonomiska debatt, TV3 visar ett avsnitt av någon amerikansk komediserie man fått gratis, TV4 visar postkodmiljonären och TV5 visar en repris av Big Brother från 2003 ....
Att många människor tittar på ett program betyder inte per automatik är det som sänds är av någon kvalitet. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/13 : 20:31:52
|
För min del tror jag att 3,6 millioner svenskar gjorde ett aktivt val just denna kväll.
Det finns mycket annat kul att göra än att sitta framför TV. (Bygga HiFi tex)
Men just denna kvällen var det schlager SM och de vill man inte missa.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 19:35:31
|
Hej alla som trivs med vår svenska schlager kultur.....ja, ja, hej ni andra också.
Kollade runt bland kultur journalisterna för att få lite tipps om en "het" låt. Dom flesta verkar gilla Amanda Fondell.
EDIT: Jag fyller på med till "het" låt/artist som det skrivs en del om, Janet Leon.
Vad tror Ni?
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2013/02/14 21:28:03 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/15 : 09:38:39
|
Fredag, dagen för den stora dagen!
Vilka går vidare? Vilka ska lira i division "G-", andra chansen? Blir det tittarrekord, eller är den stigande trenden bruten? Inga riktiga skandaler så här långt, blir det någon i kväll? Hur ladda vi?
Själv komer jag att vara "köksbefriad". Min fru tycker att jag "bullar upp" för mycket "onyttigt".
Hon har lovat något "asiatiskt" till middag. Och fruktsallad i TV soffan.
Har Ni några favoriter? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2013/02/15 : 12:51:06
|
quote: Har Ni några favoriter?
Det blir väl Åsa-Nisse då ... |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/16 : 21:31:17
|
Men de var väl inte rätt låtar som gick till final, eller?
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2013/02/16 : 21:45:21
|
Vilken färg hade hon på gummistövlarna i år? |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2013/02/16 : 22:31:00
|
Oj det var riktigt bra denna gången. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 19:16:51
|
Jo detta var en konstig delfinal på flera sätt.
Två otippadet låtar gick vidare och en av dom "heta" till andar snurran.
Inget publiktekord denna gången (tror jag)
En intressant förklaring till Körberg och grabbarna är att många vill ha musik som man blir glad åt. Altså inte bara en bra schlager som slår i Europa. Dom ryska gummorna är ett bra exempel.
Ja vi får se hur långt Körberg o bojs kommer, men svära sådär i TV får man väl inte göra. Dom borde tänka lite på alla tittare som inte fyllt 18.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 20:48:49
|
Nä, det här var ingen bra omgång...
Visserligen var jag i en influensecoma....
Återkommer nästa helg.. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 22:13:13
|
melodifestivalen är lite som en stor olycka , man vill bara titta bort men man måste bara se lite vad som hänt.. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
|
sopwith
Member
595 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 21:11:04
|
Jahapp!
Då har det varit gen-rep eller kostym-rep i Götet under eftermiddagen. Vad tyckte journalisterna?
Andra chansen kandidater: Behrang Miri, Army of lovers, Robin Stjernberg
Direkt till final: Ralf och Ulrik
Direkt till final var det ganska eniga om.
Och naken chock utlovas av Army of lovets. Klass 3 varning är utfärdad och alla under 18 år uppmanas titta på MTV i stället.
Huuuu, så hemsk familje underhållningen har blivit sen The Beatles sluta spela. Man vet inte om man hålla för öronen eller ögonen på våra stackar barn.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2013/02/21 21:13:59 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 18:52:50
|
Har ni smygtittat på genrepet?
Jag kan inte se vilka som kommer att gå till final. Det var en väldig soppa av låtar och agerande på scen. Allt mellan Army of lovers till Sylvia V. Men "gay-klubbarna" i Götet ryka gilla "mello-tävlingen". Dom laddar för fulla segel och hänger på hysterin. Om dom ska rösta vet jag inte, men om dom jör de, röstar dom nog på artisten. Tror ni inte de? Eller är det bar mina fördomar och förutfattade mening som spöka i hjärnan.
Hur laddar vi då?
På bordet ska vi ha 50-tals mat. Skinkstek kokta morötter och en sås kryddad med ingefära och katrinplommon. Och en kall mörk öl att dricka.
I TV soffan blir det vaniljglass med ett rån. Sprite att dricka under kvällen.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 19:28:45
|
Är det Army of Lovers som "sjunger" först? Det ska tydligen bli nakenchock .... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 20:24:51
|
Förra showen var pekanini , visserligen låg jag med 40 graders feber, hade jag varit frisk hade jag nog längtat bort till First Aid Kit på Grammisgalan, men det visste jag inte då...
Får väl se fram mot morgondagen, eller kvällen. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 20:29:20
|
Det ryckas om att dom bara mimar. Ingen sång där inte! Dom klär av sig i stället för att sjunga (ny grepp).
Det blir kalsong party.
Föresten så klädde Per Oskarsson av sig i kallingarna, i Hylands Hörna Och de var på 60 talet. Inget nytt och originellt att klä av sig på scen. Och tjejerna har gjort de sen urminnes tider för att roa herrarna.
Något nytt smakfullt artistisk efterlyses!
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 21:00:22
|
På tal om mimar, de där rockabillymänniskorna som deltog häromåret körde tom singback - TVÅ GÅNGER!!!. På sin skiva har man bara studiomusiker. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2013/02/23 : 09:29:05
|
Jo det är nog så "soundis". Dom visa lite "bakom kulisserna" här om ledes. När en artist ska in och sjunga, så har producenten att välja om artistens "live sång" eller ett studio inspelat sång pålägg ska gå ut. Ibland hör man att dom växlar över till den inspelade versionen och ibland inte.
Det är ofta när dom ska in en andra gång, alltså låtar som gått till final som "artisten" inte riktigt kan fokusera på sin egen sång.
Men jag tycker de e bra, att denna backup finns med en begåvad producent. För det är ingen "vanlig tillställning" detta med schlager SM.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/02/23 : 10:07:47
|
Ralf Gyllenhammar på tunn is...
Förvirring, ångest och rädsla. Vad gör min tidiga idol här? Shlager i all ära men i detta sammanhang är det just det som är svårt för en sotig, rökosande hårdrockare att komma undan med i behåll - äran.
Kära Ralf, du måste förstå att du gör oss oroliga. Vad har du här och göra. Lämna Schlagern till schlagerproffsen och underhåll oss istället med blytunga, hamrande riffbaserat tungung på klassiskt hårdrocksmanér.
mvh Orolig förälder på stan
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Topic |
|