HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Melodifestivalen 2013?!?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/02/04 :  20:42:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Torsten Flink är bäst hitentills, men det är en kvar....

Och det var Loreen, det var riktigt bra.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/04 :  21:04:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad ska man säga?! Flinkmannens bidrag var klart intressantast men sedan kommer ingen ting och sen kommer ingenting och sen kommer ingenting och sen kommer ingenting.
Fy fan för all den där färdigtuggade struntmusiken där man spelar alla stämmor och instrument på en asdyr Yamaha-synth som man inte kan programmera utan kör på fabriksinspelningarna.
Ska man nu vara riktigt elak kan man fundera över varför Sara Dawn Finer måste ha ett glitterfodral som gör henne ännu större än hon är?!
Tur det bara var 8 låtar för flygsjukepåsarna börjar ta slut.

Ed. Justerat särskrivningar () och något grammatikfel.

Edited by - soundbrigade on 2012/02/04 21:07:46
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2012/02/04 :  21:11:32  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Har alla rätt än så länge Gillar Torsten Men Banankungen har en tajtare låt

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/02/04 :  21:23:25  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nej,jag blir bara depprimerad av det här.

Inte en låt som går att lyssna på.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/02/04 :  21:48:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jodå, det fanns några lyssningsvärda alster..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/05 :  08:50:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Inte en låt som går att lyssna på.

Jag tänker osökt på Anders Ekborgs oslagbara:
"Kärringarna i byn ordnade en skönhetstävling - INGEN VANN!"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/05 :  09:46:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Jodå, det fanns några lyssningsvärda alster..

Kan nog instämma med PG.

Det är mer "musikalisk buller" och "show" än på ABBA:s tid.

Men Carolas fläkt har dom kvar.

Nu ska vi vänta på kvällstidningarna. Äta något spännande,
samt läsa och diskutera åsikterna kring lördagens "drabbning".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/05 :  10:11:09  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Härlig entusiasm, Gubben! Jag blir smittad och får lust att titta och tjata lite själv.
Jag gillar schlagerkonceptet och är full av beundran för folk som lyckas med denna svåra konst. Av gårdagens bidrag var det inte mycket som jag gillade. Typiskt trodde jag mest på låtarna som slogs ut direkt. Tycker f.ö. det är svårt att bedöma hållbara låtar efter bara en lyssning. Vilka melodier och texter som är riktigt bra visar sig oftast först med tiden.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/05 :  11:45:44  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Typiskt trodde jag mest på låtarna som slogs ut direkt. Tycker f.ö. det är svårt att bedöma hållbara låtar efter bara en lyssning. Vilka melodier och texter som är riktigt bra visar sig oftast först med tiden.

Det är många "komponenter" som gör att en låt "vinner". Och sen kan
man alltid diskutera; "är vinnar låten" "den bästa".

Det man kan vara säker på, är att dessa låtar är dom som "man"
(dom som rösta) vill ska visas upp för det övriga Europa.
Någon slags "musikalisk super demokrati".

Men jag håller med Dig Eref, det är sällan som tre av familjens
medlemmar säger; "detta är låten". Meningarna går isär redan innan
tävlingen börjat.

Att göra schlager är inte lätt.
Att bedöma en schlager är näst intill omöjligt.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/05 :  14:13:03  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Det finns ju en del exempel på låtar som inte vunnit men blivit evergreens, "Volare", "L#180;amour est bleu" och "Eres tu" är tre sånger jag kommer på. "En gång i Stockholm" av Beppe Wolgers och Bobby Ericsson kanske också kan räknas dit. Den vann visserligen i Sverige men gjorde storfiasko i storfinalen med Monica Zetterlund. Den är otroligt bra när man lyssnar på den idag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/02/05 :  18:07:31  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag tycker att det, relativt sett, var en bra nivå på låtarna i Växjö. Dead by April var självklara till final, men sedan märks tydligt att min musiksmak inte ligger i balans med svenska folket. Tyckte Marie Serneholts låt var en helt ok radiodänga, ala Alesha Dixons "the boy does nothing", nästan som en remake. Afrodite tyckte jag var ovanligt starka, med sin 80-talsdisko.
Bortsett från Dead by April tyckte jag dom klart sämsta låtarna gick vidare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/05 :  20:29:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag fattar inte det där med andra chansen. Tänk om man körde det på idrottstävlingar. De som förlorade försöksheaten får tävla om att få ställa upp i finalheatet. Är det inte så svenskt politiskt korrekt?! Ingen får komma sist eller först heller för den delen.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/02/05 :  20:42:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Att bedöma en schlager är näst intill omöjligt.
- Inte då! Det är bara svårt att gissa vad andra tycker

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/02/05 :  20:48:34  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ä, kolla på (Så Ska det låta). Ett riktigt bra program.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1788 Posts

Posted - 2012/02/05 :  22:38:19  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
...men ljud och bild var i toppklass! Synd bara att låtarna fattades
Bra jobbat ljud och bildfolket. Tack!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/06 :  08:41:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
....andra chansen. Tänk om man körde det på idrottstävlingar.

Det kommer snart...när os-arangörerna upptäcker att men kan få
lite extra pengar. Men det tar bara lite tid för dom att fatta.

quote:
Så Ska det låta. Ett riktigt bra program.

"Kalle" är ju en ovanligt "go kille".

Vi har en musiktradision i vår land som saknar motstycke.
Våra musik-tv-program har dom högsta tittarsiffrorna. "Så ska
det låta" och sändningen av "Benny Anderssons orkester" är
vad svensken vill se och höra. Melodifestivalen är inget
undantag.
Och allt sammans är "hatat och älskat".

Svreige tillhör toppskitet när det gäller musikexport.
Videon med alla inslagen skickas säkert till producenter runt
om i värden.

En annan grej som roat mig mycket. Det är att höra andras versioner
av "festivalbidragen".
Afrodites föra bidrag var sanslöst bra i jazz stuk tex.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/02/06 :  08:58:40  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Deltävling 1 i Växjö den 4 februari
1. Sean Banan #8211; "Sean Den Förste Banan", Ja vad säger man...kan knappast bli bättre än såhär
2. Abalone Dots #8211; "På väg" Helt rätt titel borde varit "på väg ut härifrån", att sjunga om brusten kärlek och elände på bästa sändningstid gick helt rätt ner i runda arkivet.
3. The Moniker #8211; "I Want To Be Chris Isaak ...", Hade han bara klätt sig i annat än jutesäck så kanske han hade haft chans, till ett andra liv "alt-F5"
4. Afro-Dite #8211; "The Boy Can Dance", fyttirackarn vad bra, så välpolerat så att det stack i öronen, kvällens proffsigaste och kvällens tråkigaste...
5. Dead by April #8211; "Mystery", drog associationer till filmen Mad Max och den goa läderkillen i kedjor som släpps lös når någon skall tas omhand.
6. Marie Serneholt #8211; "Salt And Pepper", ojojoj sicket junk, borde slutat när A-teens lämnade in, dvs på topp.
7. Thorsten Flinck & Rev... #8211; "Jag reser mig igen", suck!!
8. Loreen #8211; "Euphoria", Absolut bästa låten, tuggummipop i sin bästa skepnad, kommer att spelas på vartenda disco i Kemer, klar vinstchans av hela spektaklet.

Underbart program, väntar med spänning till nästa deltävling.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/10 :  09:13:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Japp, uppladdning!

Deltävling 2 i Göteborg den 11 februari
1. Ulrik Munther #8211; "Soldiers"
2. Top Cats #8211; "Baby Doll"
3. Sonja Aldén #8211; "I din himmel"
4. Andreas Lundstedt #8211; "Aldrig aldrig"
5. Timoteij #8211; "Stormande hav"
6. David Lindgren #8211; "Shout It Out"
7. Mimi Oh #8211; "Det går för långsamt"
8. Thomas Di Leva #8211; "Ge aldrig upp"

Skandaler:
Andreas Lundstedts skamgrepp på scen
Michael Jackson gjorde det. Eric Saade gjorde det. Nu är det Andreas Lundstedts tur #8211; att ta det klassiska skrevgreppet på scen.

Veckans provokation:
Thomas Di Leva ger aldrig upp
Efter flera övertalningsförsök gör Thomas Di Leva slutligen debut i Melodifestivalen. "Ge aldrig upp", som han har skrivit själv, är en typisk Di Leva-låt som handlar om att man ska ta vara på livet.

(Tänk om hanuppträder i slips och kostym )

RETRO:
Mimi Oh tar med publiken på en nostalgitripp
Att Mimi Oh inspireras av 80-talet syns tydligt i såväl scenshow som koreografi och kläder. "Det går för långsamt" är en poplåt på svenska med tydliga 80-talsreferenser.

Jag detta blir säkert en brokig underhållning.

Vi laddar för kvällen med lite kroppkakor till middag.
Och fruktsallad till eftersnacket.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

iMac
Member

479 Posts

Posted - 2012/02/10 :  09:55:09  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Som Amatören sa:
quote:
...men ljud och bild var i toppklass! Synd bara att låtarna fattades
Bra jobbat ljud och bildfolket. Tack!

Håller med att ljud o bild är bra, lyssnade i 5.1 via Boxer o det funkade riktigt bra, provade stereo oxå men det blev plattare o "publiken" satt inte jämte mig
Men Melodifestivalen är inte bara låtarna utan allt imellan som gör att man sitter med vänner o ser på (skiten) underhållningen..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/10 :  10:24:41  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det höll jag på att glömma.

sopwith:s recension ser jag/vi fram emot, självklart!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/10 :  20:44:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jaha, imorgon är det dags igen. Alla övriga TV-kanaler visar väl repris av någon skitserie som Vänner eller Sex And The City för 77:e gången och man får väl uppleva 8 amatörer sjunga covers på massa skitlåtar från 80-talet samt se DiLeva klämma Dirawi på bröna ...SUCK, DUBBELSUCK och STÖÖÖÖÖÖN!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/11 :  09:15:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
.....man får väl uppleva 8 amatörer sjunga covers på massa skitlåtar från 80-talet samt se DiLeva klämma Dirawi på bröna ...SUCK, DUBBELSUCK och STÖÖÖÖÖÖN!

JaaaMeeen........Nu överdriver Du väl i alla fall!?!?

DiLeva är ju "konstnär", "bohem" och "filosof".
Den kan väl vara kul och se och lyssna till en lite "udda existens"?
Ugglas gick ju riktigt bra för....

Detta blir säker kul.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/11 :  09:30:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Filosof??!!! Hörde ni det uppe i er himmel, Aristoteles, Descartes, Kant, Kierkegaard, Nietzsche ....???!!!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/02/11 :  13:03:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

I Östran rankas låtarna enligt nedan:

1. Ulrik Munther; "Soldiers"
2. Timoteij; "Stormande hav"
3. Top Cats; "Baby Doll"
4. Sonja Aldén; "I din himmel"
5. Thomas Di Leva; "Ge aldrig upp"
6. David Lindgren; "Shout It Out"
7. Andreas Lundstedt; "Aldrig aldrig"
8. Mimi Oh; "Det går för långsamt"

Om vi ska "spela" på låtarna gäller
följande odds:
1:an ger 1,6 gånger pengarna.
8:an ger 31 gånger.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/11 :  15:30:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hmmmm ...

Det började illa. Presentatörerna bläddrade i "fejkade" tidningar där man kunde läsa: VART ÄR GRABBARNA? Men vad i hela XXXXX, måste man inte kunna svenska för att sno ihop material till TV-sändningar??? Det heter VAR är, inte VART är!!!!!

Annars kan man ju tycka att Rockabillysnubbarna var sådär. Så måste jag givetvis tycka som precis fått ihop en Rockabillyfest på Dalaborgsparken i Vänersborg.

Vad ska man tycka? Lite udda tävling där man göra covers av 20 år gamla schlagers men ger dem nytt namn.

Kan någon förklara vad de två andra tjejerna heter i Tim o Tej??

Edited by - soundbrigade on 2012/02/11 21:00:56
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000