HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Melodifestivalen 2013?!?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2013/03/09 :  22:35:47  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hade vi inte haft internationella jurygrupper utan enbart svenska folkets röster hade Yohio vunnit överlägset.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/03/09 23:18:15
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/03/09 :  22:40:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Walk-over kan vara ett alternativ nu när det blev som det blev, tvivlar på att vi klarar topp 20 med den låten, dussinlåt i mitt tycke.

Gillade Ralfs bidrag däremot.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/10 :  08:36:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jaha .... det enda som värt något var väll Rackabajsarnas dävla schlager. Resten var bleka kopior på urusel dussinmusik som spelas i radion till förbannelse idag.
Det var tragiskt att se/höra spejsade "artister" åma sig på scen och låtsas att de kunde sjunga fast det sällan kom en ren ton ur deras strupar. Tjottahejti kunde fan inte sjunga men han hade väl suttit 35 timmar hos någon överbetald sminkör.

Gina Dravel hade man sminkat upp så hon såg ut som en gammal kärring och den som stajlat Carola (Korova på ryska) måste antingen ha extrema fetischistiska böjelser eller vara misogyn av tredje graden.

Att uppleva den här smörjan är bara pinsamt. Det är som att åka Ålandsfärjan när PRO har medlemskryssning och välja ut den läckraste 80-åringen på dansgolvet ....

Och varför i helvete var man tvungen att lägga in reklam i Midsommermorden för att därvid av ren nyfikenhet se vad som försiggick på TV1.
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2013/03/10 :  09:05:52  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
"Jaha .... det enda som värt något var väll Rackabajsarnas dävla schlager. Resten var bleka kopior på urusel dussinmusik som spelas i radion till förbannelse idag.
Det var tragiskt att se/höra spejsade "artister" åma sig på scen och låtsas att de kunde sjunga fast det sällan kom en ren ton ur deras strupar. Tjottahejti kunde fan inte sjunga men han hade väl suttit 35 timmar hos någon överbetald sminkör.

Gina Dravel hade man sminkat upp så hon såg ut som en gammal kärring och den som stajlat Carola (Korova på ryska) måste antingen ha extrema fetischistiska böjelser eller vara misogyn av tredje graden.

Att uppleva den här smörjan är bara pinsamt. Det är som att åka Ålandsfärjan när PRO har medlemskryssning och välja ut den läckraste 80-åringen på dansgolvet ....

Och varför i helvete var man tvungen att lägga in reklam i Midsommermorden för att därvid av ren nyfikenhet se vad som försiggick på TV1.
Magnus

Moderator på Faktiskt.se"

Det märkliga med melodifestivalen är att även de som inte tycker om vare sig tävlingen, artisterna eller ens låtarna trots allt tittar.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/03/10 :  09:19:33  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:

Ursäkta OT, men jag måste bara få uttrycka vad min svärmor 91 år skulle sagt om detta.

Bjud upp mig du - så ska du få se på andra bullar din fördomsfulla "gubbe"

Jag vet - för jag dansade med henne för inte så länge sedan och det var en ren fröjd, hon har dansat i hela sitt liv och det märktes, inte minst på hennes teknik och timing och på mitt flås efter bara två danser

/byZan

Edit: såg att det var frågan om 80-åring

Edited by - byZan on 2013/03/10 09:21:36
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/03/10 :  09:35:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Även om schlager är schlager och kommer så förbli är produktionen i mitt tycke ganska bra underhållning. Lättsmält, bred och i vissa avseenden grund men jag tittar. Inte utan att jag behöver en skämskudde när Danny stakar sig på orden och måste läsa innantill eller när Carolas stylist har haft en härdsmälta. Men jag sätter mig i soffan och jag har ganska trevligt.

Louise Hoffsten är en hjälte och i mitt tycke skrivit en låt som håller utanför Schlagergenren.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/10 :  09:43:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är ju lite som att passera en plats där något räligt hänt - man måste liksom bara få en glimt av blodstänk eller krossat glas eller vad det nu rör sig om.
Den svenska uttagningen till eurovisionsschlagerfestivalen är ju också en "inälvshög på en brottsplats" och man måste ju bara få en liten skymt av tarmarna som ligger där och luktar illa.

Jag tyckte att OM man skulel tvingats till att välja mellan alla dessa låtar (låt oss kalla dem för låtar ändå), skulle det valet vara så oändligt svårt. Hade man plockat fram en CD med Kate Bush, en med King Crimson, en med Leonard Cohen, en med Banco för att välja vilken man skulle spela hade det valet varit svårt, men oavsett utfall hade tillfredsställelsen varit stor. Hade man tvingats välja mellan bidragen i melodifestivalsuttagningen hade man det valit varit svårare eftersom alla alternativ var maximalt ogynnsamma; lite som att välja sängkamrat mellan ett antal synnerligen fula och ofräscha människor (av med- eller motsatt kön, beroende på egen läggning). Eller suttit hos Syriens säkerhetspolis och fått välja om man skulle rycka ut naglarna med början på vänster eller höger fot eller hand ...

KORT: jag tycker den musik som spelades var så fruktansvärt dålig på alla sätt och vis och dessutom särdeles dåligt framförd. Att jag mot mina "heliga" principer kastar ett åga på spektaklet med jämna mellanrum gör ju inte musiken bättre. Eller hur?!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/03/10 :  09:50:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tillhör du en äldre generation kanske? Kanske 80-åringarna är läckra ändå...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/03/10 :  10:44:23  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Tillhör du en äldre generation kanske? Kanske 80-åringarna är läckra ändå...

Om det är mig du syftar på så är svaret, ja!

Jag tror att vi alla har något som attraherar (menar inte sexuellt nu) och det oavsett ålder eller kön.

Själv har jag alltid tyckt om att få ta del av äldre människors erfarenheter, livsöden, skrönor o s v, det har berikat mitt liv och jag skulle kunna skriva om massor av sådana möten som skulle få människor med empati att storskratta och gråta floder. Men än så länge så har dom historierna endast fått se dagens ljus inom familjen. De har uppskattats genom åren och barnen återkommer till en del av dem fortfarande trots att en del av dessa historier berättades för massor av år sedan.

Nog av OT

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/03/10 :  10:49:08  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Jag tycker det var en bra show, bra bild och ljud, flera låtar kommer jag säkert lyssna på igen, Hoffsten gör en bra show, Ralf oxå men den låten håller inte över tid.
Rätt låt vann absolut, den var helt ok.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2013/03/10 :  16:39:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag instämmer nog med Sopwith!

Dessutom var det en trevlig familjekväll
med god mat och stämningen på topp.

Personligen har jag svårt att förstå kritiska
kommentarer av showen.
Tävlingen var ovanligt spännande i år.
Carola och Loren gjorde en fin insatts,
precis som programledarna.

Bidragen hade sina olika kvalitéer. Vilket
i sin tur gjorde det svårförutsebart.
Vist man gillar inte alla sorters musik, det
köper jag. Men att misskreditera genren
är nog att ta i. All musik har sina kreativa
uttryck som man kan ta till sig av. Det
handlar bara om att stanna upp och aktivt
lyssna.
Detta 'aktiva lyssnande' berikar oss musikaliskt.

Nä nu ser vi framåt mot den 14 maj då det
blir 'ECS semi 1'.
Det ska bli kul att få lyssna på dom andra
ländernas olika bidrag.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2013/03/10 :  17:36:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
OT.
Fick ögonen på 'ålders diskusionen'.

Vi blir alla äldre och mer eller mindre
handikappade.
Men vi har alla en sak gemensamt; vi vill
bli respekterade och värdigt bemötta.
Därför förväntar jag mig att vi talar värdigt
och med respekt om äldre människor.

Kanske finns det någon här på forumet
som är aktiv i PRO och gör ett fint jobb.
PRO är en bra organisation, med bra
människor, som har ett bra perspektiv
på livet.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/10 :  19:28:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är så kul när man med metaforer försöker visa hur man tänker och känner. Människor har en rätt rolig men synnerligen besvärande för måga att haka upp sig på metaforen och struntar hög aktnings fullt i det man egentligen vill ha sagt.
Grejen hade inte med gamla skrynkliga tanter att göra utan så som Anders Ek Borg en gång sade i en mono log om lapp djävlar och gamla kärringar: "Kärringarna i by an ordnade en skön hets tävling - ingen vann!"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2013/03/12 :  12:05:10  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Herregud vad det gnälls i den här tråden! Man får ta det för vad det är - ett jättespektakel utan dess like, en väldigt välproducerad och -skriven tv-underhållning, som ska passa allt från 5 till 95 -åringar. Jag tycker det är trevligt att titta på! Musiken kan man ju tycka vad man vill om, men jag tycker det finns många stabila bidrag, Ralfs kanske det starkast lysande exemplet. Tycker inte vinnarlåten är alltför tokig den heller, men är det bara jag som tänker jojk när jag hör "you -io -iouiou"..??

Största behållningen är ändå Gina, denna fantastiskt självsäkra och avspända tös från Sundsvall. Mitt under tävligens mest spännande moment, när hon ska avslöja vem som vunnit, börjar hon skämta om att hennes snor rinner, inför 4.2 miljoner tittare. Respect.

Edited by - svanbo on 2013/03/12 12:06:54
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/03/12 :  13:13:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
+1

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/03/12 :  18:44:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Största behållningen är ändå Gina, denna fantastiskt självsäkra och avspända tös från Sundsvall. Mitt under tävligens mest spännande moment, när hon ska avslöja vem som vunnit, börjar hon skämta om att hennes snor rinner, inför 4.2 miljoner tittare. Respect.

Hon gör ett riktigt bra jobb .......

Jag förstår inte heller gnällandet över showen, för den är var det är, musik och låtar kan man alltid diskutera, men att såga allt som framförs är ju lite magstarkt.

Har låtar i min skivhylla........ som är sämre än det mesta som framförts i melodifestivalen .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/12 :  18:52:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gnäll och gnäll. Om man inte har en positiv uppfattning behöver man väl inte vara gnällig. Den (negativa) uppfattningen har väl samma värde som hyllningskörens uppfattning. Samhället skulle väl se väldigt besynnerligt ut om man bara släppte fram "positivisterna": "Vi stänger en skola till så vi kan bygga en hockeyarena!" "Jabba!!! Fy fan så bra beslut!".

Jag uppskattade varken musiken eller tyckte programledarna var speciellt märkvärdiga och kameraåkningarna gjorde mig sjösjuk. Lägg därtill att släpper in avdankade artister som ska förströ befolkningen. Och nej, jag har själv ingen musik som är sämre än det vi hörde.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/03/12 :  20:23:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
SB, vad gillar du egentligen?

Mello är lika med noll. av vad jag förstår.

Vad beror ditt engagemang på mello egentligen, du bara klagar på alla tillkortakommanden, och de finns, men så jävla dåligt är det inte.

Väx upp.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2013/03/13 :  13:06:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag måste hålla med PG här; det är ett evigt klagande på Melodifestivalen. Jag tycker inte heller att det är en särskilt bra tillställning, även om någon enstaka låt här och var kan vara av åtminstone något värde. Ibland har jag gjort en poäng av att gå och handla under finalen, eftersom butiken brukar vara helt övergiven. Det har jag också framfört vid något tillfälle, men det finns ingen anledning att hålla på och tjata om det hela tiden. Att sprida en massa negativ energi om nu några på forumet råkar gilla Melodifestivalen är bara onödigt. Låt bli att läsa om det är störande att några inte tycker att det är pest och kolera. TV:n går det förresten att byta kanal på eller stänga av...

Sedan tycker jag också att Gina ofta gör en rätt habil insats, särskilt med tanke på att hon ändå inte hållt på så fasligt länge. Så jäkla lätt är det inte att tampas med formatet och en direktsändning. Danny har jag mindre till övers för i detta sammanhang däremot.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/03/13 :  20:47:45  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Kritisk eller positiv - vem kan förneka att mello är ett ypperligt samtalsämne.

Min tes är att när vi diskuterar ämnet så diskuterar vi samtidigt samhället i stort.

Fundera.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000