HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Är du en skivsamlare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/09 :  14:34:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Finns det några hängivna samlare på detta eminenta forum?

När det digitala eländet sprider sig som en löpeld och "dagens ungdom" knappt vet vad en skiva är så är det argument nog för en motvalskärring och bakåtsträvare som mig att satsa mer och mer på vinylen och skivsamlandet än någonsin

Jag samlar främst på Opeth och Katatonia (och relaterade band som Bloodbath, Diabolical Masquerade och October Tide).
Samlandet innebär för mig att jag måste ha allt, vinyl, CD, kassetter, bootlegs, singlar, promos, olika utgåvor och importer - ALLT!
jag samlar även halvhjärtat på Bob Marley, Iron Maiden, Wolf, Mastodon, Therion, Ozzy, Morifade mfl.

På forumet recordnerds.se samlas vi samlarnördar och snackar skivor (oavsett musiksmak), delar av min samling är presenterad i denna tråd:
http://www.recordnerds.se/opethic-s-samlingar-i-samlingen-t355.html

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2012/01/09 :  14:54:21  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Svar på topic: JAAAAAA

Kanske inte på samma nivå som du, dock LP/CD, 7 tums singlar och 12 tummare i en salig blandning.
Samlar mest på soul & funk och det är original USLP som gäller

Började köpa singlar för ca 7-8 år sen, främst det nya som släpps och reissues på gamla "rare grooves".
Har även köpt en del original singlar från 70 talet, men det blir förbannat dyrt i längden

Ebay är källan till allt det goda - och även det onda tyvärr
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/01/10 :  09:01:04  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Det bor en skivfetischist i mig. Speciellt vinylskivor där mitt hjärta alltid kommer att finnas. Tyvärr är jag en smula slarvig som samlare och kan beundra er som samlar speciella utgåvor osv. Min samling är helt styrd av den musik jag älskar plus att jag har kommit över det billigt. En del av det jag införskaffat är riktiga dyrgripar men jag har aldrig gått in för det på det sättet. En period samlade jag på New Orleans r&b c:a 1945 och framåt. Musik som jag fortfarande gillar skarpt men har slutat samla på. Men jag vill behålla det jag har. Varje skiva blir ett personligt minne för mig.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2012/01/10 :  09:55:04  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Ja!
Samlar på Vinyl och främst på LP, men en del Singlar från Beatles och Roling Stones finns också. Mycket 60 tals Hollies i alla utgåvor och Roling Stones från 60 o 70 tal. Annars en salig blanding av musikstilar.
Problemet är bara att jag har flyttat många gånger under de senaste 20 åren, så det tar en del tid å sortera upp skivorna, och nu har jag inte heller platts å ställa upp alla skivorna. :-( Det har blivit några tusen i loppet av åren.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2012/01/10 :  19:21:57  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
samlade en del förut, men nu köper jag mest det jag är sugen på. inte det där galna letandet efter felpressar och annat spännande.

kan tipsa om http://www.discogs.com grymt bra sida där man lätt kan lägga in sina plattor för att få en bra överblick vad man har.
deras "disko-tek" är helt SJUKT stort.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/01/10 :  23:01:54  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag kallar mig inte skivsamlare. Min uppfattning är att en skivsamlare är någon som beslutat för att skaffa sig "allt" av något, t.ex. en artist, eller musikstycke. När jag senast talade med Josef Svalander om ditt och datt hade han mer än 410 olika utgåvor av Vivaldis "Fyra årstider" om jag minns rätt.
Min musiksmak är väldigt diversifierad eller hur jag ska uttrycka det, och jag köper bara de skivor jag tycker är intressantast av en artist eller kompositör.
Det är de enda kriterierna för var en skiva ska sorteras in alfabetiskt i mina hyllor. Det leder till intressanta tvära kast när jag har likasinnade musikälskare på besök (ganska ofta) då associationerna flödar (och ölet) med spännande kontraster.

Vissa genrer har jsg sorgfälligt undvikit, som svensk dansbandsmusik och operett, men till och med sådant kan jag acceptera ibland.
Strax före jul rotade jag i backar med begagnat klassiskt för 3-5 kr/st. Goda sångare uppskattar jag och hittade ett antal skivor med Nicolai Gedda (som jag körat bakom i Tosca och Aida konsertant under Sixten Ehrlings ledning), varav ett par med utdrag från operetter. Både fysiskt skick, ljudtekniskt och musikaliskt (tvingades jag motvilligt erkänna) var de alldeles utmärkta!

LP-omslag är trevliga att se på, så mot en vägg från vilken inga reflexioner når lyssningsplatsen har jag dolt skivryggarna.

När jag designade min apparat- och skivhylla för över 30 år sedan tyckte jag att det var jättesmart med skivryggarna i ögonhöjd, men nu med progressiva glasögon på näsan är det helfel, och rullbanden ovanför (det är fullt hela vägen, men det står DVD och VHS-kassetter framför.Sedan dess har jag byggt upp den på lite olika vis i 6 olika bostäder, men nu har jag inte flyttat på 15 år.

Edit:
Jo, jag höll på att glömma nämna att Discogs inte är något för mig.
Inte trodde jag att jag hade sååå obskyr smak, men när jag började registrera saknades 10-20 % av mina skivor och jag tyckte att det var för jobbigt att hacka in fullständig och korrekt information
om så många skivor. Det är trist när folk laddar upp ofullständig och felstavad information i databasen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/01/10 23:17:06
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/11 :  08:01:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Härligt, den här tråden börjar röra på sig
quote:
Kanske inte på samma nivå som du, dock LP/CD, 7 tums singlar och 12 tummare i en salig blandning.
Samlar mest på soul & funk och det är original USLP som gäller

quote:
Min uppfattning är att en skivsamlare är någon som beslutat för att skaffa sig "allt" av något, t.ex. en artist, eller musikstycke.

Man samlar som man själv vill, det är det som är så bra med den här hobbyn.
Vissa samlar på singlar från japan, andra på Bootlegs med en utvald artist eller på skivor från ett speciellt bolag, osv...
Eller, så samlar man bara på musik man gillar helt enkelt - allt är "tillåtet" och man bestämmer ju själv när och om man vill kalla sig samlare.
quote:
Ebay är källan till allt det goda - och även det onda tyvärr

Jag har ju sådan tur att jag får rabbatt när jag handlar från vissa skivbolag och distributörer, skulle jag bara handla från ebay och Tradera så skulle jag bli urfattig på nolltid.
Min "skivhandlarbusiness" började med att jag handlade massor från ett bolag och fick någon slags mängdrabbatt, jag köpte på mig lite dubletter (vinyl) och sålde enkelt dessa för typ dubbla priset
Sedan har det bara rullat på, och nu har det gått helt överstyr

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2012/01/11 :  20:49:59  Show Profile Send Gabe a Private Message  Reply
Funderade på frågeställningen ett tag, och inser att javisst. Jag är en skivsamlare. Men inte lika extrem som jag var förr om åren. Då kunde jag inte låta bli att först och främst se till att ha alla skivor en artist gjort, och därefter komplettera med udda versioner med extraspår och allt sådant som fick hjärtat att klappa fortare. Men det kostade mycket pengar, tog mycket tid och kräver en hel del utrymme. SÅ idag har jag ca 2000 vinyl i lådor i källaren. Alla i bokstavsordning, plastfodral och oklanderligt skick. En gång i månaden ungefär går jag ner och rotar i lådorna och kommer upp med en handfull skivor jag vill höra eller kanske bara titta på.... Samtidigt ställer jag tillbaka förra omgångens vinyler.
Jag köper även nya vinylplattor då och då, och de stannar kvar i bostaden - så jag brer ut mig mer och mer.... till min hustrus förtjusning (skulle inte tro det....;-))). Även nya cd:n inhandlas med jämna mellanrum. Det blir nog i snitt en i veckan. String pocket är utmärkta för cd-skivor och min wall of music växer även den. Men so sagt, har slutat jaga alla udda versioner även om en och annan finns i samlingen både som vinyl och CD. I går inhandaldes t ex My Morning Jacket på vinyl (jag hade den redan på cd). En dubbel-lp som spelas på 45 rpm. Superbra ljud!
hälsn
Gabe
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/11 :  21:29:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vet inte vilken kategori jag hamnar i. Det är nog bara så enkelt att jag gillar BRA musik av BRA musiker/artister och köper skivor (CD) av dessa. Eftersom jag dels är ganska bekväm av mig letar jag inte direkt aktivt efter nya artister som passar min smala smak utan håller mig till ganska få. Om jag ramlar över något nytt och spännande innebär det att jag köper så mycket jag kan av denna artist.
Idag står ca 80% i en stringhylla som ska ersättas av en ny golvhylla jag ska skruva ihop av MDF jag köpt tillsågad.
I övrig kan jag nog nämna att jag inte gillar att lyssna på streaamt, inte har ett sådant där konto på skybar eller vad fasen musiktjänsten på nätet heter - tveksamt om där finns min musik.

Grupper/artister jag samlar/samlat på:
Ryska
Nautilus Pompilius (numera upplösta), DDT, Splin men kommer att börja plocka upp ChaiF.
Icke-ryska:
King Crimson, Renaissance, Elkie Brooks, Pearls Before Swine, Kate Bush, Banco del Mutuo Soccorso.
Sedan följer artister som hoppar av grupper i hopp och tro att musiken från originalgruppen delvis följer med.
Jag handlar aldrig ihjäl mig utan gör inköpen efter moget övervägande eller efter ett tillfälligt ryck, t ex om jag misstänker att en skiva bara tillfälligt är tillgänglig.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2012/01/12 :  19:02:20  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Samlar och samlar?? Nja, men ibland händer det att man får lite ryck och köper på sig en del.

Jag har fyra olika CD utgåvor av Pink Floyd - The Wall. Hmmm, kanske några för många??

Har i begagnathandeln letat upp CD med Rolling Stones som kom i mitten på 80-talet. ABKCO utgåvorna. Kanske inte bästa ljudet, men intressanta pga sättet de kom till. Skall tillägga att jag menar Europa utgåvorna. Ibland kanske de benämns som "London CDs".

Förra året köpte jag tre album från Japan i formatet SHM-SACD. Inte så märkvärdigt tycker säkert ni. Men grejen är att jag inte har nån SACD spelare så jag har inte kunnat lyssna på dessa skivor ännu

Sedan 2009 så är jag prenumerant på alla CD som ges ut av bolaget Audio Fidelity. Dessa görs endast i 5000 ex per titel.

Edited by - jonas_gbg on 2012/01/12 19:16:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000