Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 11:32:22
|
I den digitala nedladdningens era känns det extra viktigt att slå ett slag för albumet. I stället för att bara lyssna på eller köpa enstaka låtar via Itunes och Spotify är albumet - för mig åtminstone - fortfarande det roligaste sättet att konsumera musik. Jag tillhör dem som gillar att äga musiken fysiskt. Det ger mer, känns bättre, och det låter bättre! I år har jag t o m börjat köpa Lp-skivor igen - till viss del i varje fall. En del artister har den goda smaken att skicka med en cd-version samtidigt - vilket är ett tilltag jag välkomnar. Jag lyssnar på musik i olika rum och med olika förutsättningar, så på så vis är jag garderad. Vinyl i finrummet, cd i kök, bil och sovrum, nedladdade filer i Iphonen.... Hur som helst,här är årets bästa i min samling. Ser fram emot att höra vad ni andra har för favoriter från 2011 (ingen inbördes ordning). Nya tips är alltid välkomna! Tanken var att ha en 10-i-topp men det blev 11!
Ane Brun: It all starts with one; en sån nytändning, och en sån lysande produktion!
Tom Waits: Bad as me Har kallats en best of fast med nya låtar. Hur som helst här finns en Waits för alla stilbyten. Kabaretartisten, visionären, vagabonden;
My Morning: Jacket Circutial. Spännande musikbygge med ena benet i americana-traditionen och den andra i någon slags tyngre rock. Förmodligen världens bästa live-band just nu. Hade lyckan att se dem på Munchenbryggeriet. Makalöst bra.
Nick Lowe: The old magic. Snacka om att åldras med värdighet! Han blir bara bättre och bättre. Texterna är små sylvassa underverk och att kalla honom fullfjädrad crooner känns mer och mer relevant.
Joe Henry: Reveries. Inte bara en oerhört skicklig producent utan en personlig och begåvad artist i sin egen rätt. Jazzigt, bluesigt, egensinnigt.
Jonathan Wilson: Gentle Spirit. ;New artist of the year; enligt brittiska Uncut. Musik som inte har bråttom utan får tid att byggas upp och sväva iväg.
The Unthanks: Lost. Systrarna Unthank driver sina medmusiker och sig själva ständigt framåt. Med folkmusik som grund stöper de om både Robert Wyatt, King Crimson och Anthony & The Johnsons-låtar till något alldeles eget. Den som tror att brittisk folkmusik låter gammalt och mossigt kan börja lyssna här.
Paul Simon So beautiful or so what. Karln är ett geni, kort och gott. Pedantiskt skapad musik där kvalitet alltid gått före kvantitet. Finns det någon artist som hållit så hög klass genomgående album efter album?
Fleet Foxes Helplessness Blues. Stämsångens mästare? För alla som saknar 70-talets Crosby, Stills and Nash.
Amos Lee: Mission Bell. Smyger sig på som en prärievarg. Starka melodier väl rotade i americana-land. Superpt helt enkelt.
Sharon Jones & The Dapkings: Soul Time. Ahh! Funky retrosoul i James Browns anda - komplett med en blåssektion som kan välta hus. Man tror att det är 1968 men det är faktiskt nytt. Som det svänger!
hälsningar Gabe
|
Edited by - Gabe on 2011/12/12 17:10:40 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 12:15:27
|
Jag har bara 2 st. BRA skivor i min samling som givits ut under året. Roger Karlsson - In I Äventyrets Vilda Labyrint och Alice Cooper - Welcome 2 My Nightmare. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
rogerjons
Member
88 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 15:42:53
|
Håller med om om Waits och lägger till
Low - C'mon, stämningsfullt som bara den!
/Roger |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 12:59:46
|
Ovanligt svagt år tycker jag, med ett undantag.
1. Opeth - Heritage Vansinnigt vacker musik, Opeth närmar sig klassisk prog och visar upp sina Jan Johansson influenser. Många är besvikna, men jag älskar det och längtar redan efter nästa platta!
2. Wolf - Legions Of Bastards Som vanligt levererar Wolf klassik Heavy Metal fast med ett uppdaterat sound. I normala fall så är deras plattor sprängfyllda med "hits", men denna gång tycker jag inte de kom upp i samma klass som jag förväntade mig.
3. Mastodon - The Hunter Deras tre första plattor är så bra att man tappar andan, sedan tröttnade de tydligen på sin egen stil och bytte fot. Förra plattan var seg och trött, denna är bättre men var är de långa komplexa och episka låtarna?
4. Primordial - Redemption At The Puritans Hand Irlädska Primordial kan ibland trollbinda med sin råa och känslosamma Pagan Metal. Förra plattan var ett mästerverk, denna är tyvärr bara en svagare lillebror.
_______________________________________________________________________________________________________________________
Tyvärr kan jag inte komma på fler skivor som släppts detta år... Jo, Gösta Berlings Saga har ju en ny platta ute som jag ännu inte har kollat in - håller den samma klass som deras två första så kan den mycket väl klämma sig in på listans andraplats!
Edit: Glömde Primordial... Nya Gösta Berlings Saga är beställd nu, på vinyl
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2011/12/14 13:58:01 |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 17:29:22
|
Det ser inget vidare ut för skivbranschen. Vi tycks ju bara var en 3-4 per på hela Hififorum som köper skivor....;-). För övrigt tackar jag för två tips som nu beställts: Opeth och Charles Bradly. Ser med spänning fram emot leverans i mellandagarna. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 18:21:10
|
Manligt Buddy Miller The Majestic Silver Strings Kvinnligt Anna Ternheim The Night Visitor
Jag kan stoltsera med att jag aldrig har laddat ner en enda skiva |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 21:03:28
|
Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver Grails - Deep Politics PJ Harvey - Let England Shake Feist - Metals Deportees - Islands & Shores Mogwai - Hardcore will never die but you will.
Har varit dåligt med bra hårdare skivor iår, finns ingen med i listan! |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
Edited by - RobertH on 2011/12/29 20:28:58 |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 11:34:56
|
Jag tycker det varit ett riktigt bra skivår, många bra album och det är riktigt svår att välja album till listan. Många album som håller bra klass, men för att hitta sig på listan här behövs något extra!
I bokstavsordning: Adept - Death Dealers The Devil Wears Prada -Dead Throne Falconer - Armod Five Finger Death Punch - American Capitalist Protest the Hero - Scurrilous Septic Flesh - The Great Mass Silverstein - Rescue Unexpect - Fables of the Sleepless Empire Vildhjarta - Måsstaden Within Temptation - The Unforgiving
Sådära, en topp 10-lista för året. Skall nämnas att jag har minst dubbelt så många att kunna välja på listan. Satt upp en längre lista på bloggen om årets bra album, ska senare skriva en mer utförlig lista med rangordning på album...
|
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
Edited by - Hornta on 2011/12/17 11:36:05 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 16:10:44
|
quote: Septic Flesh - The Great Mass
Hoppla! den missade jag på min topplista Ruggigt bra platta, bra ljud åxå, rekommenderas! Troligen årets bästa Metalplatta (Heritage räknar jag inte som en Metalplatta) En skiva som jag upptäckte tack vare ett tips från Hornta |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 16:16:27
|
Detta är väl det som gav mig mest glädje av nyutgivet. Jag köpte den ihop med Opeths Heritage. Samma genre, men jag tycker nog att AoM skåpar ut Opeths platta ganska rejält. Mer liv i musiken och större variation. Roligare att lyssna på, helt enkelt. Men jag är ju också ett stort fan av Roine Stolt, som jag tycker är mästaren inom denna genre.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
mikaels
Member
160 Posts |
Posted - 2011/12/20 : 10:25:47
|
Ett av de bättre åren på länge, tycker jag.
Lustans Lakejer - Elixir Peter Gabriel - New Blood, både studio och live (gamla låtar i nytolkning med full orkester) Freddie Wadling - With A View To A Kill (Bondteman i ny tappning) Tori Amos - Night of Hunters Lord of the Rings symphony - äntligen hela symfonin på en dubbel-CD John Foxx - Interplay (och Shapes of Things), syntgurun visar att gammal är äldst Black Country Communion - Live over Europe, 70-talet är inte dött Saint Jude - Diary of a Soul Fiend, OK, den kom sent 2010, men kom igen 2011 som cover-CD på Classic Rock, och visar ånyo att 70-talet inte är dött Kate Bush - Director's Cut och 50 Words for Snow, en legend återvänder, med två skivor
Som sagt, mycket starkt år :-) |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/12/25 : 13:25:53
|
Mina favoriter 2011: Opeth - Heritage. Årets överaskning! En grupp jag tidigare aldrig lyssnat på gör en riktig guldskiva. Alice Cooper - Welcome 2 my nightmare. Äntligen en RIKTIG Alice Cooper, med många flirtar till den första WtNM-plattan. Njutbart. Magenta - Chameleon. Jag blir aldrig beviken på Magenta, och kan inte sluta älska Christina Booths röst.
edit: 2011 skulle det ju vara. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
Edited by - miaber on 2011/12/25 20:22:35 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/12/25 : 14:00:32
|
Den här tråden ger en del bra tips, Agents Of Mercy och Magenta ska jag kolla upp!
Jag vill puscha för Noise Of Errors demo-CD som är så fruktansvärt bra, den klämmer lätt in sig på min topp-5 lista!
Senaste plattan från Gösta Berlings Saga var dock en enorm besvikelse, 99% av det som var bra med deras två första album är borta, kvar är bara en seg intetsägande sörja, synd... |
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2011/12/29 : 22:05:27
|
Tonbruket - Dig it to the end Syket - With love PJ Harvey - Let England shake J Mascis - Several shades of why
Fyra riktigt bra CD. /Micke |
|
|
Mikaelboy
Member
65 Posts |
Posted - 2012/01/04 : 11:11:54
|
Heritage är en fantastisk skiva, men årets skiva för mig är Grace for drowning som är gjord av Steven Wilson. En helt magisk skiva. |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2012/01/12 : 18:36:52
|
Jag listar två st album som dök upp på nytt under 2011
ABBA - Super Trouper (deluxe edition) En remaster där man inte fokuserat på att det måste låta högt, utan tänkt på kvalitet.
Jethro Tull - Aqualung (40th Anniversary Special Edition) Under 2011 blev inte detta album bara remastrat, utan även remixat från orginal multikanalbanden! Äntligen låter denna platta bra. |
|
|
|
Topic |
|