Author |
Topic |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 18:40:02
|
Min JRiver slutar fungera ibland, typisk som för en minut sedan. Det går till så här: Jag spelar som vanligt utan minsta problem, stoppar musiken en liten stund och trycker sedan på play och då får jag felmeddelande - quote: Something went wrong... Playback could no be started using the format kernel streaming using 44100khz, 24 bit, 2 channel
men det gick ju bra för bara 5 minuter sedan
Datorn är inte använd med något annat när det hela händer.
Nu funkar m.a.o. inget - ingen musik ingen.
Några tankar vad det kan vara?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2012/01/06 18:40:20 |
|
more10
Member
2112 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 19:18:22
|
Tack
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 19:22:03
|
Starade om datorn och minskade buffering till 2s och nu funkar de. Härlig
Micke |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 19:22:35
|
Har hänt mig med version 16.0.181 men då att den stoppar mitt i en uppspelning. Fungerar dock att klicka igång en ny låt. Tror inte att det är problem att spela från minnet (eftersom jag inte gör det). Skall dock testa med att minska bufferten, har den nu på max (5 sek). Vilken version kör du? |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 22:10:51
|
Solhaga
Jag kör samma version som du
Micke |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/01/07 : 09:57:05
|
Testat att använda ASIO istället? För egen del, och utan att ha gjort några vetenskapliga studier, så upplever jag ASIO ljudet som mindre "smutsigt" än via KS.
Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2012/01/07 : 18:51:38
|
Vad betyder det, Micke? "Smutsigt" alltså? Och på vad spelade du när du upplevde det?
S |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/01/07 : 21:24:18
|
Som sagt, dra inte för stora växlar på det hela, men jag körde WinAMP med KS pluginen under en relativt lång period och tyckte det lät riktigt bra. Sedan bytte jag till J River Media Jukebox 12 där jag kunde använda ASIO istället... Jag blev mycket positivt överraskad över ASIO interfacet, men vad vet man, kanske lika gärna kan vara spelaren i sig som påverkar. Under den sista perioden innan jag tröttnade ur på Windows-skräpet (*fliin*) gjorde jag en del tester och upplevde generellt ASIO som lenare, renare och helt enkelt behagligare under lyssningen. Jag har numera licens på J River Media Center som jag använder sporadiskt, där har jag kortfattat testat mellan WASAPI, ASIO och KS. De korta tester jag gjort har i mina öron bekräftat min tidigare uppfattning. Därför blev jag lite förbryllad när du skrev om KS och att den metoden egentligen ligger närmare maskinvaran. Men jag kan ev. se en förklaring: ASIO handlar ju om att dirigera en ljudström, den skall eg. Inte kräva ngn processorkraft eller handpåläggning. Kernel Streming säger ju i sig att processorn är i ngn form inblandad i dirigeringen av ljudet. I din JPlay artikel beskriver du också att den programvaran vill ha rejäl hårdvara. Det skall i min mening inte behövar i den delen av ledet enligt min övertygelse.
Jag kan mycket väl vara på cykeltur här, men jag fram emot en data-ljudsträff så man kan kika in andras lösningar! Det finns ju så otroligt många vägar fram till "det perfekta ljudet" |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2012/01/08 : 00:01:09
|
De som mätt på hur processorn arbetar när man går från t ex en buffert på 192 bitar till 1 kan meddela att processorerna får arbeta väldigt mycket mer i det senare läget (typ som jag såg en skrev, från 2% till 50%).
Så om du haft samma buffertinställningar och bara bytt mellan WASAPI och KS i ett och samma program har du inte ens börjat skrapa på ytan vad gäller vilket som kan drivas längst.
Lite cykeltur alltså, men det gör inget. :-)
Detta är väl det svåraste med musik uppspelad med hjälp av dator och mjukvara, det är egentligen inte jämförbart utan man får ta en approach och sedan försöka få den så bra som möjligt helt enkelt. Svårt att ställa upp två kompletta lösningar bredvid varandra men det är klart, det kunde göras...
S
|
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 12:44:00
|
Asio4All är avstängt i senaste version av J.River MediaJukebox. Jag kör med MediaCenter för att där kan man köra ASIO och WASAPI.
ASIO och WASAPI output mode innebär att man kortsluter windows mixer och kör direkt mot ljudkortet. Detta innebär att man inte ändrar samplingsfrekens eller på annat sätt mixtrar med ljudströmmen före ljudkortet. Volymkontrollen ska gå direkt mot ljudkortets analoga utgångskretsar (om man kör analogt, och det är rätt gjort i drivrutinen). Denna funktion är värd de hundringar som programmet kostar. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 13:05:40
|
Ja, det är det verkligen värt!
Är det nån vits med en uppgradering till MC 17 tror ni? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 13:37:42
|
Jag har uppgraderat och tycker väl inte att skillnaden är speciellt stor. Om man nu gillar upsampling finns ju en bra funktion att bestämma vilka samplingsfrekvenser som skall uppsamplas och isf till vilken frekvens. T.ex. att uppa 44.1Khz filer till 88.2Khz, men allt annat opåverkat eller hur man nu vill ha det.
Jag kör inte med uppsampling och har inte testat andra funktioner heller.
MVH /Micke |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 15:09:29
|
quote: Är det nån vits med en uppgradering till MC 17 tror ni?
Jag köpte min MC 16 i höstas, och då ingick uppgradering till 17.
Upgrade to MC17
quote: If you purchased MC16 after October 1, 2011, you received an MC17 license that works with both MC16 and MC17. You can just install MC17.
New Features in MC17
quote: AUDIO Convolution -- Fine adjustment for room size and composition
Volume leveling and other DSP effects can be applied in a sync to a handheld
Gapless iTunes encoded MP3 playback
Resample by Samplerate -- set MC17 to output any sample rate for each samplerate you have -- 88.2 for 44.1, for example
DSD bitstreaming over ASIO
Audio Path Direct -- An information window that shows what DSP effects are being applied (if any). Hover over the small DSP icon in the upper right corner while audio is playing.
Jag antar att du bara är intresserad av audio :-). Det finns en massa "förbättringar" avseende vidoe, TV och bilder också. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
|
Topic |
|