Author |
Topic |
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/01/02 : 23:32:17
|
Ja, vågar man, det är frågan? Fejk eller riktig vara?
Brukar oftast handla efter devisen: Om en deal är för bra för att vara sann, då är den oftast det.
Å andra sidan har väl europeiska nät handlare ganska skapliga påslag?
Ex. Om en kondensator kostar ca 80-120:- st i sverige och europa, skulle ni då våga handla från en till synes seriös (läs bra feedback) säljare från Hong Kong för 40 kr/st? |
- |
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 07:42:57
|
Hej
Jag har handlat några kondensatorer och använt i nätagg och då har det inte varit några problem. Kan ju dock inte svära på att de var äkta.. Ser ju ut som de ska iaf :)
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 09:56:24
|
Att det är ganska mkt billigare där nere i Asien får man väl räkna med. Men saker som Black Gates osv hade jag inte köpt på ebay(om jag hade köpt det alls). Sen tvivlar jag på att komponenter tillverkade utanför Asien är billigare i Asien. Vad jag menar är att man med sunt förnuft nog får bedömma från fall till fall.
|
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 14:14:51
|
Jag brukar "ragga" lite elektronik på ebay.
Hongkong leverantörerna är mina favoriter. Kostnaden är oftast "fraktfri".
Har två beställningar på "G" 20 st kondingar och två LM3886.
Priset i handen är lite mindre än halva kostnaden men leveranstiden är "besvärande" lång.
Blåååååååst........nääää....inte än. Men utslaget på alla andra köp skulle det vara "överkomligt".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 14:32:51
|
Lite OT, men när jag letade TDA1541A IC, så hittade jag till salu med datumkod 0822, vecka 22 år 2008. Spännande med tanke på att det skulle innebära att IC'n var tillverkad runt 10år efter man slutade producera dem... Detta gjorde att jag valde att byta till mig ett cd-spelar moderkort som jag kan plocka den krets från garanterat äkta, trist att bygga något med dyra komponenter som sen kanske bokstavligen går upp i rök pga om-märkta komponenter.
Kondingar tillverkade i Asien skulle jag köpa, men såg jag t ex Mundorf M-cap supreme superbilligt så hade jag nog inte köpt. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 17:52:23
|
Man undrar hur mycket av tillverkningen europeiska elektronikbolag lagt I asien? Existerar fortfarande tillverkning i Europa mer än de allra exklusivaste serierna? Såg att finska Evox-Rifa köpt upp Engelska BHC Aerovox, som för övrigt försett Naim med kondensatorer de senaste 20 åren. Men smakar det så kostar det; 250kr per kondensator är inte kul när man behöver 10-12st.. |
- |
Edited by - coldcut on 2012/01/03 17:53:54 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 18:00:31
|
Personligen tycker jag det kan löna sig att fråga runt på forumen, oftare än man tror så har någon ett gäng över av det man behöver. Då kan man få bra pris eller så kanske man själv har något till övers som den andra behöver =) |
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 20:27:44
|
Har köpt en del Elna Silmic på Ebay och där är jag inte orolig över kvalitet eller ursprung. Däremot så köpte jag på mig en kartong Nichicon-elektrolyter som jag är mer tveksam till. Dom köpte jag inte på Ebay. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/04 : 13:14:58
|
Skulle man våga köpa OPA627 på ebay? Där är ju prisskillnaden mot t ex elfa i princip för bra för att vara sann. |
|
|
|
manw
Member
445 Posts |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 09:33:45
|
Manw: jag hoppas det där är undantaget som bekräftar regeln....poäng för uppfinningsrikedom dock.... |
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 10:42:31
|
Som jag fattat saken, är det som säljs på ebay "surplus" eller "elekrtonikskrot". Och är sådant som blivit över vid montering av kända varumärken. Att skicka från Hongkong i ett kuvert slinker nog emellan moms och tull. Här försvinner en del "pålägg".
Handlarna av detta "skrot-berg" kan i princip befinna sig (geografisk) var som helst. Men "skrot-berget" finns nog lite var som i Asien. Någon samlar ihop "skrot-berget", några säljer.
Exakt hur detta ser ut ska jag säga att inte vet. Och förmodligen varierar strukturen mellan olika säljare. |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/01/05 10:44:39 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 11:20:52
|
Ligger nog mkt i det, de Sanyo OS-com SEPC jag fick sist hade benen maskinklippta som om de skulle monteras i något. Med tanke på vad jag gav för dem, 1/3 av "hemma pris", kan jag leva med att benen inte är några cm långa :) |
|
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 12:58:28
|
Glöm inte ryska militär kondensatorer´ Jag använder K40-9 som utgångskondensator på flera av mina byggen och är mycket nöjd Priset brukar hamna på 30-40 kr styck, vilket är en struntsumma i gjämpörelse med Jentzen, Mundorf etc
Ryssarna har ju även öppnat upp för något så exotiskt som teflon-kondensatorer till caffe-pengar Motsvarande på "fina gatan" kostera 1000-lappar
Alla gillar inte PIO-kondingar, jag vet Men för dessa pengar så tycker jag man kan testa och låta öronen bestämma
Mvh /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 15:32:18
|
Har själv försökt att beställa lite speciella kondensatorer från dom vanliga leverantörerna (RS. Farnell etc) men har helt enkelt fått ge upp då minimiorder legat på ca:250st. Jag skulle inte bli allt för förvånad om europeiska leverantörer av exv Silmic's tar dom från HK (kanske tom via Ebay) och lägger på 100-200% på priset.
Ganska drygt att ta hem 200st av varje värde för en liten nätbutik. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 16:21:59
|
quote: Ganska drygt att ta hem 200st av varje värde för en liten nätbutik.
Men jag tror, bara tror, att Elektrokit och BHIAB m.fl har mycket "surplus".
Men att sälja från Hongkong över hela värden utan tull moms och andra pålagor är en oslagbar kommersiell kombination. Dessutom "frakt fritt"!
20pcs Philips MKT 373 FILMCAP Capacitors 1uF/100V 105 till ett pris på 11 dollar i handen. (78 kr)
2 x AUDIO POWER AMP W/MUTE IC LM3886 LM3886T Till ett pris på 12 dollar i handen. (85 kr)
Elektro-kit ska ha 2x79+30 kr frakt =>188 kronor i handen, för två LM3886t.
Industrins upphandling med "avrop" gör att det blir mycket "surplus". Jag vågar inte tänka på alla detaljer som ligger i leverantörernas hyllor av SAAB delar. Men det är en annan historia, men principen.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8599 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 16:29:15
|
Jag var med på ett GK på diyaudio som gällde fet transitorer.Det var en kille (minns inte varifrån)kanske vietanam som skulle hålla i det hela.Det blev ju ganska stora summor,när transistorerna kom upptäckte vi att det var fejk,det slutade med att killen fick ta ur egen ficka och betala tillbak,det gjorde att att han blev bakrutt.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 16:50:50
|
quote: Ryssen Posted - 2012/01/05 : 16:29:15 Jag var med på ett GK på diyaudio som gällde fet transitorer.Det var en kille (minns inte varifrån)kanske vietanam som skulle hålla i det hela.Det blev ju ganska stora summor,när transistorerna kom upptäckte vi att det var fejk,det slutade med att killen fick ta ur egen ficka och betala tillbak,det gjorde att att han blev bakrutt..
Låter som en tråkig historia. Tycker att det är lite anmärkningsvärt att sätta så hårda krav på killen. Någon hundralapp hit eller dit är väl inte hela världen. Kanske värre med känslan av att ha blivit dragen vid näsan? GK eller ej, att köpa något osett innebär alltid ett risktagande som man måste vara beredd på att ta ev. konsekvenser av. |
- |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8599 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 18:28:13
|
Grejjen var ju den att han gått (nästan)i god för att de var äkta,han handlade i en lokal affär.(vet ej om han (krävde)affärn på något. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 10:32:31
|
Var det gruppköpet med jfetar? Jag tror det kan ha varit en stor bluff alltihop. Inte för att det har med tråden att göra.
Jag är skeptisk till att köpa komponenter på ebay. Mycket är säkert riktiga komponenter men sannolikheten att få falska är högre än i butiker. Oftast är det inte så mycket dyrare att köpa från USA t.ex. Digi-key. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8599 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 18:20:33
|
Ja det var jfetar. |
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 20:46:45
|
Jag tror inte "Hongkong" tillverkar och säljer "pirat-elektronik" så vida det inte är frågan om ett patent. Elektronik berget är mycket stort på "kvalitets- elektronik", så det lönar sig inte att försöka tillverka.
När man pratar om "special-tillverkning", typ RIFA tillverkar en super-optimerad konding för ett "dyrt-högtalar-varumärke", så brukar "dyrt-högtalar-varumärke" köpa upp komponenterna hos under leverantörerna, för att undvika "surplus". Det är "bissniss" i "eftermarknaden" och surplus äter upp avanserna.
Jag har läst på något forum att man bestämt hävdat att vissa integrerade kretsar var just "pirat- tillverkat", med känt företags logga. Men om det stämmer vågar jag inte säga något om.
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 21:06:09
|
De piratar konstruktioner, vilket kan vara bra för oss som löder och vill slippa billigt undan...dvs PCB:er osv(klonar).
Sen i fallet med t ex TDA1541 i dess olika varianter tror jag knappast de gör chippen, snarare märker om ett standard TDA1541 till single eller double crown.
Har fått IC's skickade i vanlig zip-lock påse, helt utan esd-skydd, men de har som tur är varit ok iaf.
Har aldrig fått falska kondensatorer, har iofs fått en redig stöt av en 10000uF/63V som skulle vara ny??
Vad gäller HK/kina så tror jag det är dels mkt surplus dels tar nog en och annan arbetar med sig prylar hem(de tjänar väl inte allt för fett).
Har för flera år sedan köpt laddbara AA batterier, de där gröna som bara är märkta med tryck, en del var bra, en uppsättning 2700mah jag köpte fick jag i 300mah när jag laddade med en avancerad laddare jag hade när jag körde radiostyrt.
Men tillbaka topic, förutom den där laddade kondensatorn som skulle varit ny, så har jag fått det jag beställt från ebay. Kan vara med benen maskinklippta osv, men det spelar inte mig nån roll. |
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 15:47:18
|
Min beställning på plats.
14 kalenderdagar tog det......trots storhelg. Fast det kanske inte är någon "stor helg" i "tjing-tjong" (ska läsas med tj-ljud). |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 16:06:24
|
Har med fått en del de sista dagarna som kom förvånansvärt fort trots helger.
Har beställt från tyska och engelska ebay idag. |
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2012/01/09 : 18:06:57
|
Har fått massvis med förfalskade kondensatorer pga sin snålhet och blåögdhet när man beställt på ebay.
Men köps det endast kondensatorer från http://stores.ebay.com/pcmotherboardcapacitorsstore Äkta vara hittils. Bra priser och billigare frakt än att beställa från Malmlö etc.
my 5 centare. |
|
|
Topic |
|