HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på DIY-sub till enkel hembio?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/12/30 :  20:15:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har en god vän som behöver ett snickeriprojekt att sätta i händerna på sin rastlöse far. Det han ska få i uppgift att bygga är en sub till familjens hembiosystem. Den tilltänkta snickaren är både duktigt och finurlig som få så ju mer utmanande konstruktion snickeritekniskt desto bättre.

Jag är inte säker men jag tror inte deras hembioreciever ger dem möjlighet att sätta delay på surrondsystemet men jag kan ha fel. Ska kolla det.

Litenhet är tyvärr också ett önskemål men jag tror att det kan vara förhandlingsbart.

Kan ni hjälpa mig med bra tips på konstruktioner som kan tänkas passa till ovanstående rastlöse hobbysnickare?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/12/30 :  21:11:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=11264

50 liter slutet med 2 element i lådan. Montera dem rygg
mot rygg och lite eq i botten så är ni hemma

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/12/31 :  10:20:30  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack Petter. Det är nog ett utmärkt alternativ men minussidan är att den blir väldigt lättbyggd. Det är inte ofta man hör det som ett negativt argument när det handlar om högtalarkonstruktion.

Ett tappat horn av något slag ger lite mer utmaning byggmässigt men kräver delay på topparna, som min vän saknar, om jag fattat det rätt.

/mvhff

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/31 :  10:49:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Ett tappat horn av något slag ger lite mer utmaning byggmässigt men kräver delay på topparna
Är detta verkligen sant?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/12/31 :  12:12:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Jag vet inte om det är sant eller inte. Det är något jag tror utifrån vad jag läst mig till men jag har inget bevis eller egna erfarenheter. Ingen är gladare än jag om jag har fel. Det ger helt andra möjligheter om delayen inte är ett absolut krav.

/mvhff

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/12/31 :  12:38:04  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Kan ni hjälpa mig med bra tips på konstruktioner som kan tänkas passa till ovanstående rastlöse hobbysnickare?
Måste det vara en beprövad konstruktion eller kan ni tänka er en del av utvecklingen själva? Det kan ju isåfall kosta en prototyplåda samt några timmar med mätmicken. Om du väljer det senare så kan jag kanske ha en kul utmaning i bakfickan...

Edited by - asto on 2011/12/31 12:38:45
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/01/01 :  11:20:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Jag som hade tänkt mig att detta skulle bli "copy paste"... Men det är svårt att motstå en sådan invit Asto! Vad har du i tankarna?

Jag måste bara vara lite försiktig innan jag tar på mig ett projekt till även om det kliar i fingrarna.

Gott nytt år

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/01/01 :  18:19:04  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag tänker på en traditionell Transmissionline, vilket du redan har stora kunskaper i. Med små element i relativt liten låda kan man åstadkomma riktigt djup basåtergivning. Elementet i änden på linen gör att du får ett snyggt impulsvar. Delayen blir heller inga större problem i denna princip. Det är ju detta med pipans övertonresonanser som är lite av problemet.

Det jag själv har testat lite tidigare och kommer när tid finns att labba vidare med är Helmholz resonatorer, eller kanske bara en likt denna i länken http://www.atlantictechnology.com/default.asp?NodeId=158
Jag tror nämligen att man kan göra lite kortare pipa i praktiken om man kopplar på en HH för att nå djupare i frekvens. Den i länken ser ju inte heller längre ut än kring metern kanske, och enligt uppgift så skulle den spela ner till 29Hz om jag minns rätt. Du slipper också peta in lika mycket dämpmaterial i tunneln för att få bukt på resonanserna, vilket gör att du får ut mer energi i grundresonansen.

Det går säkert att göra en billig och klurig prototyp för att testa lite olika längder och volymer på pipan och HH kammaren innan man bygger en skarp version, det var väl att snickra ni ville?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000