Jag har en god vän som behöver ett snickeriprojekt att sätta i händerna på sin rastlöse far. Det han ska få i uppgift att bygga är en sub till familjens hembiosystem. Den tilltänkta snickaren är både duktigt och finurlig som få så ju mer utmanande konstruktion snickeritekniskt desto bättre.
Jag är inte säker men jag tror inte deras hembioreciever ger dem möjlighet att sätta delay på surrondsystemet men jag kan ha fel. Ska kolla det.
Litenhet är tyvärr också ett önskemål men jag tror att det kan vara förhandlingsbart.
Kan ni hjälpa mig med bra tips på konstruktioner som kan tänkas passa till ovanstående rastlöse hobbysnickare?
/mvhff
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!
Tack Petter. Det är nog ett utmärkt alternativ men minussidan är att den blir väldigt lättbyggd. Det är inte ofta man hör det som ett negativt argument när det handlar om högtalarkonstruktion.
Ett tappat horn av något slag ger lite mer utmaning byggmässigt men kräver delay på topparna, som min vän saknar, om jag fattat det rätt.
/mvhff
- Jag vet inte om det är sant eller inte. Det är något jag tror utifrån vad jag läst mig till men jag har inget bevis eller egna erfarenheter. Ingen är gladare än jag om jag har fel. Det ger helt andra möjligheter om delayen inte är ett absolut krav.
/mvhff
quote:Kan ni hjälpa mig med bra tips på konstruktioner som kan tänkas passa till ovanstående rastlöse hobbysnickare?
Måste det vara en beprövad konstruktion eller kan ni tänka er en del av utvecklingen själva? Det kan ju isåfall kosta en prototyplåda samt några timmar med mätmicken. Om du väljer det senare så kan jag kanske ha en kul utmaning i bakfickan...
Jag tänker på en traditionell Transmissionline, vilket du redan har stora kunskaper i. Med små element i relativt liten låda kan man åstadkomma riktigt djup basåtergivning. Elementet i änden på linen gör att du får ett snyggt impulsvar. Delayen blir heller inga större problem i denna princip. Det är ju detta med pipans övertonresonanser som är lite av problemet.
Det jag själv har testat lite tidigare och kommer när tid finns att labba vidare med är Helmholz resonatorer, eller kanske bara en likt denna i länken http://www.atlantictechnology.com/default.asp?NodeId=158 Jag tror nämligen att man kan göra lite kortare pipa i praktiken om man kopplar på en HH för att nå djupare i frekvens. Den i länken ser ju inte heller längre ut än kring metern kanske, och enligt uppgift så skulle den spela ner till 29Hz om jag minns rätt. Du slipper också peta in lika mycket dämpmaterial i tunneln för att få bukt på resonanserna, vilket gör att du får ut mer energi i grundresonansen.
Det går säkert att göra en billig och klurig prototyp för att testa lite olika längder och volymer på pipan och HH kammaren innan man bygger en skarp version, det var väl att snickra ni ville?