Author |
Topic  |
|
Fimax
Member

530 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 16:45:39
|
jag hade tänkt att lacka mina högtalarbyggen hos en billackerare (sprutspackel, grundering och ett par lager färg) för en bra finish.
Hålen (försänkningarna) har fräst med rätt exakta mått och elementen sitter rätt tight. Nu är jag lite fundersam över hur mycket spalt man måste ha innan lackningen. Det är ju inte så roligt att lacka för att sedan inte kunna montera in elementen.
Hur stor spalt behöver man? Eller brukar ni maskera försänkningarna?
|
/filip
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 18:42:33
|
Fråga lackeraren, olika färg bygger olika tjockt. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 10:38:21
|
Om det är så tajt i elementhålen skulle jag föreslå att ni bara drar på ett lager svart i försänkningarna för att inte få några ljusa springor. Sedan maskerar ni försänkningarna och stänker på för glatta livet. |
 |
|
Fimax
Member

530 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 14:45:45
|
tackar, jag kör nog på rannagardens metod. har ingen större lust att slipa upp hålen. |
/filip
|
 |
|
Fimax
Member

530 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 14:56:51
|
quote: Fråga lackeraren, olika färg bygger olika tjockt.
joru, kan jag ju försöka med här i kina. allt en Kines kan göra fel gör han fel...
fuskade och lät tillverka lådorna eftersom jag inte har med alla mina verktyg, en mardröm. först hade de 100 frågor, alla kunde man tydligt hitta svaren på i ritningarna. Förklarade och förklarade till de hade förstått och mitt tålamod hårt prövar. Sedan lyckades de klanta till allt iallafall.
Tröttnade och köpte nödvändiga verktyg för att fixa till felen.
usch för kineser... och jag måste jobba med dem varje dag. |
/filip
|
 |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 15:22:42
|
Menar du att du ogillar alla kineser bara för att en byggt dina lådor fel Fimax? |
 |
|
Fimax
Member

530 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 02:45:28
|

Kanske uttryckte mig lite generaliserande, ogillar inte alla kineser.
Men däremot ogillar jag många av egenskaperna hos de flesta kineser som jag träffat(jag jobbar här i Kina sedan 1.5år). |
/filip
|
 |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2011/12/31 : 19:34:20
|
Det är nog inte helt enkelt för oss västerlänningar att föreställa sig Kinesisk kultur och tänkande. Sedan kulturrevulotionen och även tidigare har devisen " slå ner det spikhuvudet som sticker upp", varit rådande. Dvs oliktänkande och innovatism är lika med att avskilja sig från kollektivet och det skall snabbt kväsas. Intressant nog finns inte orden "ja" och " nej" i det kinesiska språket, åtminståne inte i den bemärkelsen vi använder dem. Inte heller pluralformer. Upplagt för missförstånd, med andra ord.
Kina är otroligt fascinerande.
Sorry för ot. |
- |
 |
|
|
Topic  |
|