HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Konsten att koppla in ett par hörlurar...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2011/12/29 :  17:02:25  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message  Reply
Så, efter det att jag hade införskaffat ett par Audio-Technica hörlurar så tog det inte lång tid innan jag började leta efter en hörlursförstärkare. Så långt allt väl (förrutom för plånboken).

Men här börjar det bli lite trixigt, hur gör man egentligen för att på smidigaste sätt koppla in den där hörlursförstärkaren utan att behöva koppla om sladdar hela tiden?

Om den har line-out på precis samma sätt som den har line-in så är det ju inga problem, men hur gör jag om den inte har det?

Förmodligen en ganska dum fråga, men frågar jag inte får jag ju inte veta. >.<

Lounge.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/12/29 :  17:14:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Har du ett försteg eller en förstärkare med tape-out e dyl så fungerar det också. Sedan kan man säkert sitta och nörda in sig på om det hörs någon skillnad direktkopplat eller via tape-out osv...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2011/12/29 :  17:25:32  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message  Reply
Min nuvarande har tape-out, men ingen av de jag funderar på att uppgradera till har.

Lounge.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/12/30 :  12:22:51  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Om du funderat på en integrerad förstärkare som saknar både pre-out och tape-out, så sluta med det.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2012/01/02 :  15:47:13  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message  Reply
Jag får nog göra det!

Lounge.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/01/02 :  18:06:01  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Förresten, om du bara spelar digitaliserad musik från CD-spelare eller dator och kan placera både den vanliga förstärkaren och hörlursförstärkaren nära varandra på ett sätt så att du lätt kan flytta flytta kabelparet från CD/DAC mellan förstärkarna.
Ännnu enklare blir det om du hela tiden har kablar i båda förstärkarna fram till CD/DAC och skiftar kabel där istället.
Då slipper du att leta efter rätt uttag för du använder samma hela tiden.

Det kan finnas många sköna tusenlappar att spara om man gör lite avkall på bekvämligheten.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000