HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Råd om hörlurar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linowe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/03/08 :  22:19:20  Show Profile Send linowe a Private Message  Reply
Är sugen på hörlurar då jag har svårt att kunna använda högtalarna som jag vill pga sovande/skiftarbetande familjemedlemmar. Här i Borlänge/Falun finns ingen handlare med lurar över 1.000 kr utan det verkar som om jag får köpa i blindo. Efter att ha läst på nätet så verkar Stax vara det alla hyllar men då är prislappen lite för hög för mig. Ser aldrig några beg till salu heller. Ultrasone Pro 900 verkar annars vara ett par lurar som får väldigt mycket berömm, 3.000 kr passar dessutom min plånbok ganska bra.
Då till mina funderinga: Är det motiverat att gå från ca tusenlappen till 3.000. Är det värt pengarna?
Mycket skriverier om hörlursförstärkare, tänkte använda en gammal Luxman L430 då min rörkombination saknar utgång. Blir jag nöjd eller "måste" jag ha en hörlursförstärkare för att känna att lurarna är värda sina pengar?
Om jag vill röra på mig lite, hur funkar Ultrasone till mp3 spelare?

Vore roligt att få lite synpunkter och tips från er.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/08 :  23:03:13  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Själv är jag grymt nöjd med mina Denon AHD-2000 för 3000:-

Polarn köpte lillebror Denon AND-1001 för 1500:-
Lite plastigare, men väldigt snarligt ljud och de är mer lämpade för bärbara spelare.

Mina AHD-2000 kör jag med Heed Audio Canamp som kostar 3800:-

Det bästa du kan göra är att släpa med dig din stärkare till en Hifiaffär (HifiKlubben t ex som har Denon) och lyssna med dina förutsättningar.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

linowe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/03/09 :  16:26:10  Show Profile Send linowe a Private Message  Reply
Tack huzze för ditt inlägg. Har varit inne på att släpa mig till Gävle för att besöka HiFi-klubben men dom 20 milen (tut&retur)har avskräckt. Tack vare ditt inlägg kollar jag lite på deras sida igen och upptäcker att dom finns i grannstaden Falun! Det blir ett besök på torsdag när dom har en träff "hemmabio för alla".



Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2010/03/09 :  19:00:33  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Har själv varit intresserad av Denonlurarna men har bara hört de dyrare syskonen, de låter dock grymt bra! Vad gäller skillnaden mellan lurar för 1000 och 3000 kronor så är min erfarenhet att det är ett ganska rejält kliv upp. Jag jämförde Sennheiser HD580 med HD650 när jag skulle köpa och kom fram till att de dyrare lurarna var värda de extra kronorna. Måste rekommendera Sennheiser HD650 också, kollar man runt på nätet kan man hitta dem till bra priser. Luren har några år på nacken men i mina öron har den fortfarande riktigt bra prestanda.

/Roger
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2010/03/10 :  12:27:07  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
Ultrasone pro 900 för 3000:- ? Dem rankas väl hyggligt prisvärda för sina 5000:- som dem normalt kostar, 3000:- låter som en bra affär..
Har själv ett par, ljudkvaliteten är imponerande, enda frågetecknet är surrounden... Har inte bestämt om den är positiv eller negativ än. Driver dem med antingen en samsung netbook där jag nog tycker dem imponerar mest.. dock blir det inga höga nivåer med den, har även en Caiman dac som visserligen har lite mer pulver under huven.. inte tillräckligt enligt mig dock.. dessa två är väl inte riktigt vad jag hoppats på ihop.. dock är det dacen som kommer få se sig ersatt när lämplig kandidat utsetts.



Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

linowe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/03/10 :  14:32:33  Show Profile Send linowe a Private Message  Reply
Roligt att höra att jonsson är nöjd med sina Ultrasone. Du tvekar om surrounden men min tanke är att använda dom som rena Hifi lurar.
Har du lyssnat på Stax? Vore roligt att höra en jämförelse mellan dom.
Vad tycker du om basen på Ultrasone? Har sett att en del tycker att dom är lite dominanta i basen.

Min budget ligger på max 5.000 kr. Vet ej om det räcker till beg Stax men just nu efter allt läsande är det nära till köp av Pro 900.

266 pund inkl frakt från England (ingen tull) är det billigaste jag hittat nya Ultrasone pro 900 lurar för och det blir i runda slängar 3.000 sek enligt forex. Två års garanti.
Go to Top of Page

linowe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/03/20 :  03:08:03  Show Profile Send linowe a Private Message  Reply
2.942 kr fattigare men väldigt mycket lyckligare. Det blev Ultrasone Pro 900 från England. Låter väldigt bra så långt. Jag är toknöjd just nu. Rejäla, välspelande lurar. Rekomenderas varmt!!!

Smärta är bara en annan form av njutning
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:56:53  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
Får man fråga ifrån vilken butik du handlade? är själv på jakt efter nya lurar.

/Daniel
Go to Top of Page

linowe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/03/20 :  14:11:53  Show Profile Send linowe a Private Message  Reply
Beställde i söndags och fick dom i torsdags.

http://www.iheadphones.co.uk/headphones/23814/Ultrasone+PRO+900.htm

Lycka till och berätta gärna vad du tycker. Bra som dåligt...

Smärta är bara en annan form av njutning
Go to Top of Page

linowe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/03/20 :  14:19:30  Show Profile Send linowe a Private Message  Reply
Jag kollade att länken fungerade och ser att dom höjt priset med £40.00. Synd, men jag hade tur som hann köpa för £259.99. Nu kostar dom 299.99 plus £14.99 för frakten.

Smärta är bara en annan form av njutning
Go to Top of Page

linowe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/05/08 :  04:07:13  Show Profile Send linowe a Private Message  Reply
Ser att dom har sänkt priset till £269.99

Är fortfarande väldigt nöjd!!

Smärta är bara en annan form av njutning
Go to Top of Page

ckghagen
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/05/08 :  21:00:38  Show Profile  Visit ckghagen's Homepage Send ckghagen a Private Message  Reply
Om priset är kvar när man får lön så kanske man beställer
Få se hur pundet rör sig
Man har ju precis införskaffat Hörlursförstärkare så denna borde passa fint

Tillagt
Hur pass pris värda är Ultrasone PRO 900 för ca 3250kr
dom kostar ju 5k i sv

Viken mening är sannast:
För 5k är dem för dyra men för 3250kr är det okej
Det är fotfarande inte prisvärt för drygt 3k
Det är ett fynd för 3250kr


Stationär Silverstone TJ06,Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, ASUS M3N-HT Mempipe, AMD 965BE(3900), RAM 4GB 800mhz, 8800GT 1GB OC, Dell 24" 2405FPW, X-FI ex music, Bärbar Acer AS4315-051G08Mi, Vista32, RAM 1,5GB, HDD 250GB, Ljud Anläggning QLN 604MK2, QLN SUB 82, XTZ Class-A100DII Silver, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta

Edited by - ckghagen on 2010/05/10 20:51:41
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/12/07 :  10:39:36  Show Profile Send Anjin a Private Message  Reply
Hej,
tänkte att jag väcker den här tråden istället för att starta en ny.
Jag sitter i ett kontorslandskap på jobbet och använder mina in-ear för att lyssna på musik.

Nu vill jag ju självklart uppgradera och göra musiken lite roligare att lyssna på.
Jag har tänkt att köpa ett Asus xonar stx till mig själv i julklapp, så då får jag loss en hörlursförstärkare i form av en Caiman TC-7520. Så den är kirrad.

Det som behövs är då hörlurar.
Någon som sitter i samma sits som har något råd att komma med?
Slutna lurar väl att föredra skulle jag nog säga då min musik inte alltid är "snäll".

De i tråden tidigare hyllade lurarna Ultrasone Pro 900 har stigit till £330 och ligger en bit över min budget.
Jag har tänkt max 2kkr.

Tack på förhand för alla råd!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/08 :  11:36:19  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Denon AH-D1100 för 1300:- ?
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/12/08 :  12:16:12  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Angående det där med hörlursförstärkare: jag köpte ett Rotel försteg för 400 spänn och sen gjorde jag en egen adapter och det funkade hur bra som helst. Dessutom kunde jag använda den som ingångsexpander.


Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/12/08 :  13:17:36  Show Profile Send Anjin a Private Message  Reply
Huzze: Denon-luren verkar ju väldigt intressant! Får svänga förbi hifiklubben för en provlyssning.

Nibbler: Jag har Spotify Premium som enda musikkälla på jobbet. Därför är det bra med en dac som jag kan använda genom usb-porten.
Annars var det ett bra förslag måste jag säga.


Jag såg att Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm finns för ett överkomligt pris också.
Måste fråga ang. beyerdynamics modeller förresten, de har ju samma modeller fast med 250/80 Ohm.. Kan någon säga vad det betyder (på svenska )?

Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/12/08 :  13:40:30  Show Profile Send Anjin a Private Message  Reply
Bah, nu läste jag om Audio Technica ATH-M50 och de ska tydligen vara en himla höjdare.
Någon som har erfarenhet av dem?
(Jag har tänkt provlyssna på kandidaterna, men det kan ju bli lättare med lite intryck från andra)
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2011/11/07 :  22:10:01  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
Hej, någon mer som kan uttala sig om Ultrasone Pro-900? De ligger i den prisklass jag tänkt mig, ser trevliga ut men blir orolig om de spelar för mycket bas vilket några recensioner indikerar

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/11/09 :  19:54:40  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Smaken är som baken :) Jag tror du själv måste testa för att få dig en rättvis bedömning!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2011/11/18 :  09:44:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ultrasone är nog bland det jag blivit mest besviken på. Har lyssnat på dem hos ljudmakarn på egen x5 och gillade inte vad jag hörde.
Tunnt och "sibilant" ljud i mellanregister och diskant, ljudbilden hänger inte ihop. De lät konstigt, alla deras ultrasone.

Denon, 2000 och 5000 lyssnat på samma x5, 2000 låter ok, men det släpper inte riktigt från lurarna, 5000 låter klart bra, klart bättre än 2000, men kostar också 5000.

Jag letade efter en lur som skulle hålla för portabelt bruk till och från jobbet, samt på jobbet då.
På jobbet har jag en argon ha2 till datorn.
Jag kör med ATH-M50.
Ljudbilden släpper fint, den är väl sammanhållen, inget sticker ut.
För den pengen, cirka 1,7k, är den ett kap. Den håller bra också, stått ut med två års portabelt bruk och den ser som ny ut.
Spiralsladden är riktigt bra, trodde jag skulle hata den. :)

I mitt lyssnade på lurar upp till 5k i stockholm så var den enda slutna luren som spöade den d5000, men den är för ömtålig för det jag skulle ha den till.
Men, hemma skulle jag nog satsa på en öppen lur om det går för din del.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000