HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nästa steg på pickuptrappan är taget!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/12/26 :  17:25:50  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag står beredd att ta nästa steg uppåt på pickuptrappan mot "nirvana".
Förra steget var Denon DL-103 och det trappsteget jag står på nu är Denon DL-103R.
Så vad rekommenderar ni att nästa steg blir? Att det blir MC har jag redan bestämt för där trivs mina öron bäst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2012/01/09 19:48:31

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2011/12/26 :  18:10:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
När jag skulle köpa MC-puppa föll jag för ZYX R100H
Den tycker jag du skall prova i din anläggning
Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/26 :  18:11:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan du inte försöka beskriva den skillnad du upplever mellar de båda du nämner?
Och vad är det du vill uppnå med att byta PU?

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2011/12/27 :  00:22:03  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Pix har klart för sig. Denna ZYX passar bra till Opus3 Continuo/Cantus och rekommenderades och såldes av Bo Hansson "på sin tid" (tragiskt begrepp ) . Själv ramlade jag över en begagnad Lyra och blev mycket nöjd...

Skulle jag köpt ny hade det nog blivit ZYX:en...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/12/27 :  09:34:07  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Och vad är det du vill uppnå med att byta PU?

Jag vill ha mer av allt och gräva fram allt som finns dolt i det svarta guldet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/27 :  12:51:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mina tassanden i vinylträsket har lett mig mot Benz Micro pickuper i lite billigare prisklasser, dvs upp till och med Glider L2. Jag tycker om deras ljudsignatur, lite mera sväng och ös än många andra MC i liknande prisklasser. Du kommer att få mera finess ( och förhoppningsvis mindre slitage) med de flesta, då merparten hr ngn fom av elliptisk nål och lägre nåltryck.

Men, mera information är inte för mig absolut nödvändigt Iikvärdigt med mera musikglädje.
DL-103 är för mig en sund konstruktion med många positiva egenskaper, dess egenheter är ganska diskreta och resultatet är mycke musik för pengen.

Därv min undran hur R-versionen låter i jämförelse?


Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/12/27 12:53:11
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/12/27 :  14:33:34  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag har haft möjlighet att jämföra 103 & 103R utan att bli imponerad av R-modellen. Jag monterade de båda fram och tillbaka, med samma resultat. Mer hifi men mindre musik. Då blev jag mer imponerade på 103SA http://www.lpgear.com/product/DENONDL103SA.html. Och på Clearaudio Talismann som är en pimpad Denon 103. Vet dock inte hur det är med den mkII-modell som de har i sortimentet nu.

I samma prisklass finns ju Benz Ace L som är mycket intressant.

Min finpickup idag är en Miyajima Shilabe, men då är vi inne på helt andra priser.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/27 :  15:50:06  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Io, vart köper man Miyajima Shilabe?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/12/27 :  19:20:28  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vad kostar en ZYX R100H och var kan jag köpa den?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2011/12/27 :  19:50:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag köpte min via Bosse Hanson (Rauna), men jag är osäker vem som tar hem dessa numera

Det handlar ju om hel del pengar, så jag tycker inte du skall köpa den enbart på mina rekomendationer, utan att prova och bilda dig en egen uppfattning först

Lita inte på någon annan när det gäller ljud

Mvh
/Pix

[Edit, Jag såg att Akkelis har ZYX i sitt stall numera.
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=1785&grp=465090
Hittar dock inte den som Bosse rekomenderade ZYX R100 på hemsidan
R100 finns i två versioner:
R100H där "H" står för high output dvs 0,48mV
R100 (utan H) har en utspänning på 0,24mV
Det närmaste är R100 Fuji FX (15550kr) eller R100 Yatra (9550Kr)

Jag har sett tidiga ZYX R100H med svart hus.
Dock tror jag numera de ser ut så här:






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/27 20:14:17
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/27 :  21:04:30  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
http://www.sorasound.com/products/zyx/specifications/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/12/27 :  21:04:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
så jag tycker inte du skall köpa den enbart på mina rekomendationer

Tack Pix för informationen. Om Bosse rekommenderade den måste den vara mycket bra för han var inte den som "hausade" upp några produkter. Och med tanke på att jag har både skivspelare, tonarm och högtalare som är tillverkade av honom pch verkligen spelar musik litar jag på hans/dina pickuprekommendationer.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/27 :  21:45:51  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
http://www.rauna.forum24.se/rauna-about50.html
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2011/12/28 :  00:45:55  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Miyajimas pickuper säljs numera av mirre på veteranhifi.Han har tagit över agenturen efter Göran på Runt Ljud i samförstånd med Göran.Det är en produkt som passar bättre hos Mirre med sina djupa kunskaper på vinyl.Mirre håller även på med en uppgraderad cantusarm som kommer finnas i början på 2012.Miyajma shilabe är en väldigt neutral högupplöst pickup med våldsam dynamik som kan rekommenderas om man har ca 30000kr över.M.V.H.Preben.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2011/12/28 :  08:53:14  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Shilaben kostar numera 26.000. Den har m a o blivit ca 20 LP-skivor billigare. Typ.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/28 :  09:26:24  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
OK, tack.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/12/30 :  12:16:03  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Tyckte jag såg kommmentarer om inbrända avlagringar och rekommendation om täta nålbyten i något inlägg i morse och tänkte att jag får leta upp min bild innan jag svarar, är det raderat? Sådan miss-hushållning/-skötsel är oförsvarlig med dyra MC-pickuper.
Jag polerar nålen regelbundet med min Goldring Electronic Stylus Cleaner.

Audio Technica hade en liknande, men mindre effektiv variant.
Vet någon vad som finns att köpa idag?

Min pickup på bilden, Lyra Dorian kan jag varmt rekommendera, men Dorian är utgången och ersatt av Delos som Lyras billigaste modell. Tyvärr har den hamnat på fel sida om 10' SEK.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/30 :  12:53:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja fy för den lede, se till att håla nålen och skivorna rena. Jag köpte clearaudios nålrengöringsmedel elexir of life eller vad den heter. Använder den före varje skiva numera. Jag spelade utan den i ett år och nålen var rejält skitig då, sen var det bara några ordentliga rengöringar som gällde, skulle numera aldrig misshandla en nål mer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/30 :  12:55:55  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Benz ACE L är väl en bra rekommendation annars kan du ju göra så här.[urlhttp://www.tnt-audio.com/sorgenti/uwebody_e.html][/url]

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/30 :  13:26:27  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
quote:
Benz ACE L är väl en bra rekommendation annars kan du ju göra så här.uwebody_


Min 103R är moddad på liknade sätt fast med Midas body.

Har hört att Expert Stylus Company är också väldigt bra. Väntetiden är flera månader och kontakt endast via telefon.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/30 :  13:29:29  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
ebay kille, 2juki och 2jukicartridge (samma person)har bra priser på diverse grejer (ZYX, Dynavector, Denon, Benz, Jelco, ...)

Edited by - ninja on 2011/12/30 13:33:18
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/12/30 :  14:46:16  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
ebay kille, 2juki och 2jukicartridge (samma person)har bra priser på diverse grejer (ZYX, Dynavector, Denon, Benz, Jelco, ...)

Han har många roliga prylar till salu. Tror det var av honom jag köpte min vinyltvätt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/12/30 :  17:43:01  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Då får väl jag komma med säljartips också:

Upptäckte just att Divine Audio har kvar Lyra Dorian till kanonpris 6.452 SEK inklusive VAT och frakt till Sverige.
http://www.divineaudio.co.uk/hi-fi/cartridges/lyra-dorian-moving-coil-cartridge/prod_277.html

En liten reservation som gäller alla Lyra-pickuper;
i en (över-)analytisk anläggning kan de leverera lite för mycket av det goda. För övrigt är det idel superlativer, googla på "Lyra Dorian review".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2011/12/31 :  12:12:05  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Vad du ska ha för puppa vet jag inte eftersom smaken är så olika, men jag vill ändå flagga för en viktig parameter när du nu frågar om "nästa steg på trappan". Glöm för allt i världen inte bort nålslipningen! Det snackas mycket om MC-principens överlägsenhet men enligt min erfarenhet är det mest marknadsföring. MC-principen är dyrare i sig, vilket gör att det finns mindre pengar kvar till en fin slipning vid samma slutpris s.a.s. Ska man ha både fin slipning och MC blir det alltså ofta dyrt. Kikar man sen på mätkurvorna på många MC-puppor så ser man en kraftig topp i det övre registret, ett lätt sätt att få medioker upplösning att låta som hög upplösning. Köp alltså en puppa med fin slipning, om det sedan är en MC-puppa dessutom så blir det säkert jättebra.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/12/31 :  14:26:03  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Nu är steget taget. Ny puppa beställd så nu är det bara att vänta........
Vad det blev får ni reda på senare.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/31 :  14:56:24  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Gissar på ZYX
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000