HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vikten av en skivpuck, Betydelse?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jimmy_JDM
Member

141 Posts

Posted - 2011/12/21 :  20:52:38  Show Profile  Visit jimmy_JDM's Homepage Send jimmy_JDM a Private Message  Reply
Jag har idag en Project RPM 1 och har lite funderingar på att uppgradera den,

1: En Akryl tallrik
2: En liten skivpuck

har kollat runt överallt efter skivpuckar å sett att det finns allt från 170gram till ett halvt kilo, och nu undrar jag, Vad gör vikten för skillnad på det hela?

kan direkt säga att båda dom där grejjerna vill jag göra för att ja helt enkelt tycker den ser snyggare ut med dom grejjerna på. Men alltid kul om man får ut nått i musik förbättring också.

Mvh Jimmy

Välkommen till mitt hem och min trädgård
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43191

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/12/21 :  21:02:40  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Ju mer vikt, desto stabilare ligger ju skivan mot tallriken, så mer vikt är normalt bättre.
Det trista i detta fall är att du har en "billigare" skivspelare, vilka normalt sett inte har ett lager gjort för
att du ska lasta någon större vikt på spelaren.
För mycket vikt på ett enklare lager kan slita ut lagret, bästa på en spelare som inte klarar så stor vikt är nog
typ i rega-stilen då du trycker ner klampan och skruvar fast så den trycks mot tallriken.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/21 :  22:50:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag går i samma tankar som du jimmy_JDM - Akryltallrik + puck.
Fast i mitt fall blir det nog att behålla originaltallriken i alu och lägga en acrylplatta ovanpå.



www.acrylteller.com har akryltallrikar (och annat kul) till din spelare.

Jag har funderat mycket på det här med skivpuck, det som händer med en puck är att man ökar massan, kopplar skivan bättre till tallriken och har man tur så plattar man till ev. ojämnheter som skivan kan ha.
Har man en spelare med ett lager av mycket god kvalité som klarar av den ökade tyngden så borde detta vara ett bra twaek, men om man har ett lager av mer osäker kvalité så tror jag det är lämpligare att köra med en skivklämma tex. Michell:


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/12/22 :  09:07:47  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
En rolig lösning hade jag tidigare med hjälp av en vanlig hockeypuck. Jag borrade bara ett hål i pucken och fick enkelt och effektivt en trevlig tweak.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

jimmy_JDM
Member

141 Posts

Posted - 2011/12/23 :  04:39:17  Show Profile  Visit jimmy_JDM's Homepage Send jimmy_JDM a Private Message  Reply
hmmm jahapp då är ju frågan om det är stor skillnad på lager på RPM 1 vs 1,3,
eventuelt kanske det går att byta till ett bättre lager

hockey pucks varianten kanske man ska ta och prova :)

måste kolla upp detta lite närmare så man inte pungar inte tusingar i onödan

tack för svaren

Mvh Jimmy


Välkommen till mitt hem och min trädgård
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43191
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/23 :  08:36:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Clearaudio har en "spänn-fast" variant som kostar knappt 300:-
Det finns n nackdel med tunga puckar i min mening, och det är det faktum att rumble ökar och givet även lagerbelastningen.

Akryltallrik kan funka utmärkt, ger i min mening ett ganska torrt och rent ljud.
Det hänger snarare på preferenser och kringutrustning om det ger mera välljud eller bara annorlunda.

Lycka till och God Jul!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/23 :  12:27:38  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Några funderingar:

Skivpuck, varför? Dämpa resonanser i själva vinylen? Jag kör med puck, för det mesta, för jag gillar känslan. Ibland glömmer jag sätta dit den, då brukar jag lägga på den och tycker mig ana en viss skilnad. Kanske upplever jag vissa skivor som aningens lugnare. Skilnaden är så liten att den är försumbar.
Men som sagt jag gillar handhavandet.

Akryltalrik: Här lär du uppleva större skilnad, huruvida lagret kommer ge dig mer rumble vet jag ej. De flesta vettiga lager tål nog en relativt kraftig viktökning, ett sätt är att prova. Höj VTA oc lägg ett gäng vinylskivor som motsvarar den extra vikten, hör du rumble, ta bort, hör du ingen rumble, kör på! Visst slits lagret snabbare men vi snackar många år här, vid den tiden har du bytt spelare.
Jag tror att du får mer ut av att uppgradera PUn, den kan du använda på en senare, bättre rigg och jag tror att det är en mycket större ljudrbättring.
Men jag vet att det är så tråkigt att få sådana råd, så jag tror akrylmatta eller talriken är en mycket bra grej.
Men det beror på vad du är ute efter.

Olika matrial ger olika effekter.
MDF är energidränerande
Metall energigivande
Trä ger varm naturlig klang
Akryl ger en nykter klang.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/29 :  07:59:26  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag ska mer noggrant utforska "puckarnas värld" jag tror att skillnader i matrial kan vara stora. Just nu kör jag med kuzmans egen mässingspuck.
Den verkar ha en lugnade effekt, ljudet sticker inte iväg och jag tycker att jag får en mer samlad överblick, lite av luftigheten går förlorad men tyngden och pondusen ökar, likaså svärtan. Väldigt små nyansskilnader men klart hörbara.
Jag skulle verkligen vilja lyssna på kuzmas ebonyclamp, men 5000kr? Den ska fungera mer som en "tuning device" , man kan också vända den och därmed få två olika sound. Jag i undersöker just nu olika träegenskaper på gitarr-forum, finns mycket kunskap där.
Det lutar nu åt att göra lite egna resonans tuning divices.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/29 :  12:18:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Låter intressant Adagio!
Men 5000:- för en puck låter helt sinnessjukt? Tog inte Clearaudio ungefär samma pengar för sin med 'panzerholtz' eller vad det var?
Det kan inte finnas bäring för det priset, inte en chans...

Men jag ser definitivt fram emot dina intryck!
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/30 :  00:49:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har hittat en leverantör som kan erbjuda ett flertal intressanta svarvämnen i ett flertal spännande trä. Jag skulle vilja göra några i olika träslag, för olika klang.
Jag kommer få ut 6 puckar från varje ämne, då kan jag sälja puckar till alla som vill ha.
Vi får se vad dom hamnar på, jag vet ännu inte vad matrial+arbete kommer kosta.
Det kanske går att beställa mindre ämnen, jag får se efter nyår. Jag tänkte ha en ebenholtz och en i alrot, sen finns det spännande stabiliserade trässorter också.
Jag har just suttit o slöjdat under julhelgen, inte puck utan fossingar till min kuzma.
Utan rönn, faktiskt ett av de hårdaste, sprödaste och styvaste träslagen som finns. Fantastisk skilnad mot de första försöksfossingarna av rundstav.
http://www.guyguitars.com/sv/handbok/traslag.html
Lite spännande läsning om träslag och dess ljudkaraktär.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/30 :  22:34:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Idag fick jag hem en Michell klämma (som jag köpt av Ninja här på forumet) jag har bara provat den lite som hastigast, men den verkar helrätt!
Jag inbillar mig att ljudet blir aningen mer detaljerat, svårt att säga då vinylspelaren för tillfället är inkopplad på fulstereon i vardagsrummet och inte på finstereon i stugan.
Den väger "inget" och greppar fint tag om centrumpinnen och håller skivan i ett järngrepp, provade med en skev LP det blev bättre men inte perfekt.
Det verkar inte som att mer rumble genereras med denna klämma, något jag tycket känns skönt då jag gillar att spela ganska högt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2011/12/31 :  10:41:52  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
@ opethic

Kör med en också och hemma får jag mer slag och driv. Känns som transienter blir mer markerade. Skulle tro att skivpuck resp klämma verkar delvis samma, men sedan finns en annan sak med klämman som jag tror är bra, skivan ligger ordentligt still på tallriken. Vad hjälper det om man har en tung tallrik som håller tröghetsmassa om skivan kan glida på tallriken. Detta blir ju naturligtvis som mest påvisbart om man har en slipmat, eller motsvarande. Nålen bromsar skivan i dynamiska partier som glider på underlaget. Tappar tempot och blir slött. Samma med motorstyrning. Är ju ofta en trevlig uppgradering, med ett styrsystem som verkligen håller hastigheten rock solid. Men det motverkas också om skivan kan glida, så att man inte får den affekt som tänkt.
Ur ett rent fyikaliskt perspektiv på detta med avspelning av vinyl, känns klämman vettigast om man har en högmasse-spelare, medan den extra vikten kan hjälpa en lågmasse dito. Skall massan hjälpa varvtalsstabiliteten och inte bara pressa ned skivan mot tallriken/tallriken i lagret, skall pucken ha en utbreddning från centrumpinnen, då tröghetsmassaa är proportionellt mot radien i kvadrat eller om det till och med var upphöjt i tre. En vikt koncentrerad runt pinnen, gör med andra ord mycket liten nytta för tröghetsmomentet, trots att den kan vara ganska tung.

Kort sagt, jag trivs mycket bra med min Michell-klämma (skrivklådan... :-)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/31 :  11:15:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Om man vill platta till buckliga skivor borde en ring som man sätter längst ut vara den bästa lösningen, det finns ju sådana bla VPI.
Då får man samtidigt en rejäl vikt längst ut i förhållande till centrumpinnen.
Klart intressant, den borde inte vara jobbigare att lägga dit än en puck iofs.
Men pucken kan ha en annan funktion, eftersom hela vinylmediet bygger på mekaniska resonanser och vibrationer, nämligen att ta up/suga upp vibrationer/resonanser, vilka man inte vill ha i själva skivan.
Jag tror att bla Kuzmas Ebonyclamp fungerar just så, trä verkar överlag ha en mycket fin effekt, att disponera resonanser. Utsåningarna i denna clamp gör att den fungerar som en omvänd stämgaffel.
Utsågningarna är olika långa på ovan och undersidan vilket i sin tur gör att man kan tuna ljudet efter behag genom att vända.
Min mässingspuck fungerar nog endast som en fastlåsningsvikt för att koppla fast skivan samt döda elaka resonanser.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2011/12/31 :  11:54:29  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
@agadio
Dämpning av resonanserär ju önskvärt, vissa till och med tillverkade i ... vinyl. Skivan är ganska bra egendämpad. En skiva i tjockt entusiastutförande brukar hemma hos meig få ett mycket tight ljud. En sak som är kul att gör, tag av den tung tallriksdelen från lagringscentrum, häng över ett finger och slå an med an penna eller likande. Verkligt glockenspiel... Skulle vilja testa en tunn svarvad kopparskiva i diameter strax under skivan. Finns sådana. Skall tydligen ge ett mycket torrt och stumt anslag med litet översväng.
Men det kommer väl... vilket år som helst... eller i ett annat liv... *flinar*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000