Author |
Topic |
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 11:19:01
|
Köpte den förstärkaren som fanns här under köp och sälj, säljaren sa att den tystnat och att ett svagt brus hörs ur högtalaren. Jag har öppnat den och bytt ut 2 kondensatorer som jag såg att var trasiga och testat igen men fortfarande knäpp tyst.
Har mätt på högtalarutgången med musik igång och fick inga indikationer på att signalen kommer fram dit så antar att något annat är fel längs med vägen. Ska försöka mäta upp samtliga komponenter så fort jag hinner men samtidigt undrar jag hur man kan se om rören är dåliga? Kan rören bara dö och således inte skicka ut något till högtalarutgången? Gissar dock på att det är förstegsrören som är trasiga isf för jag har 2 andra uppsättningar av dom större slutstegs rören och jag får samma resultat med alla.
|
Edited by - Andreas A on 2012/01/30 10:44:36 |
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 11:55:11
|
Hej Andreas Rör är ofta väldigt tåliga, och att bägge kanalerna skulle ge upp samtidigt tror jag knappast Är ett rör helt dött, så brukar det gå att se med ögat. För att se en försämring av ett rör så bör du kontakta någon mer rör-provare som kan mäta upp röret
Mitt tips Försök få fatt på ett schema. Ofta finns några kontrollspäningar angivna som du kan använda för att ringa in felet
Är du ovan vid högspänning, så be om hjälp så du inte skadar dig
Mvh /Pix
[Edit. I många fall kan man byta motsv rör mellan kanalerna, och se om felet följer med bytet. Då har man ringat in felet till röret. Gör det inte det så finns felet i övriga kopplingen]
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/12/15 11:56:37 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 12:01:11
|
Rörförstärkare är lika enkla som gamla bensinmotorer. Gnista och bensin så går dom.
Överfört på rör:
1. Glöder alla rör?
2. Finns högspänning fram till rören? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 12:10:46
|
3. Finns signal fram till rören. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 12:26:14
|
Ja, det är ju gasvajern då. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/12/15 12:26:31 |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 14:35:35
|
Får testa och mäta lite, jag hade som sagt isär hela förstärkaren och bytte 2st "ploppade" kondensatorer och mätte det mesta som kunde tänkas vara trasigt men allt såg OK ut, gör om gör rätt heter det va? :) Alla rör lyser och startar som dom ska vad jag kan se. Anledningen till att ja vill mecka lite på dessa är just för att lära mig igen, var några år sedan man gick i skola trots allt och en rörförstärkare är just som en gammal bensinmotor :) |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/12/16 : 17:59:40
|
AHA! Kanske har hittat felet efter noggrann granskning, Tog en extra koll på alla säkringar och testade även att mäta på dem för att visa ifall det gick signal igenom. En av dom så vägrade multimetern pipa på så jag lödde loss den, tittar man riktigt noga under bra ljus ser man att det är lite miss färgning på själva tråden inuti, den ser dock helt OK ut annars! Måste se om ja får tag i en 250V 630ma säkring här på ön imorgon :)
Återkommer med resultat bara jag hittar en säkring :) |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/12/16 : 18:35:25
|
Fegis, sätt dit en spik |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2011/12/16 : 20:46:19
|
quote: Fegis, sätt dit en spik
En rejäl skruv fixa det också .
Jag reparerade en sånganläggning från 50talet där satt två rejäla träskruvar i stället för säkringar vid en närmare syn så hade lödfot lossnat varav att halva kretsen låg i mot chassiet och kortslöts.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 01:50:50
|
Haha :) Brukar lätt bli att man fusk lagar något bara för att testa och vips är det permanent :)
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 11:01:43
|
Var säkringen fastlödd? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/12/20 : 11:17:32
|
Japp det var den, och bytet fungerade inte kan jag meddela, om inte säkringen brann direkt då jag slog igång den igen men har inte kikat.. får felsöka lite mera grundligt bara jag hinner! |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 20:20:09
|
Funderar snart på att sätta dit en spik :) Nej men jag har haft upp och mätt lite mera idag, hittar väl egentligen inget fel förutom att säkringen gått igen! kan det vara så att det går någon form av strömpeak att den lilla säkringen på 630ma brinner då jag slår på förstärkaren? Dom 2 övriga säkringarna brinner ju inte men sen är dom på 8A också. Vad ja kan tyda på trafon så ska den ge ut 240V och jag har mätt spänningen till rören och även den var OK.
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 16:27:36
|
Jag vet inte om jag skall blanda mig in här. Men någonting drar säkringen. så hur skulle det vara om du kollade dioderna i likriktarbryggan som syns på bilden? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 18:17:34
|
Jag tänker spontant att förstärkaren kanske drar iväg i självoscillation, kolla eventuell återkopplingsslinga/tappning vid högtalarterminalerna. |
Livet är för kort för mono |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 10:44:03
|
Tänkte jag skulle uppdatera denna med att nu funkar allt som det ska igen! Tack och lov var det en riktigt enkel lösning som jag inte alls tänkte på först, visade sig att jag fått snabba säkringar och inte tröga. När väl en trög säkring var på plats så startade den upp utan krångel :)
Nu driver den sovrumsanläggningen för tillfället!
|
|
|
|
Topic |
|