Author |
Topic |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/12/10 : 16:13:18
|
Spillde en skvätt öl på en tredjedel av tangentbordet. Vände snabbt så det mesta, antar jag, rann av. Det verkar fungera på alla knappar. Vågar man spola av eller ska man leva med "doften". |
Mera bilder åt folket |
|
Klas
Member
188 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/11 : 09:02:36
|
Spola det en direkt under kranen. Du bör montera isär det ifall du är tänkt att spola, det sitter ett mjuk kretskort med öppna kontaktytor vid varenda knapp. Spolar du kan du få onödig oxidering av kontaktytorna med icke-fungerande knappar som slutresultat, likaså kan du få kortslutningar vilket istället brukar innebära att någon knapp blir konstant intryckt..
Det är oftast ganska lätt att plocka isär ett tangentbord, det du ska tänka på att att ha det liggande upp och ner då du tar isär det då det många gånger ligger lösa gummiknappar under plastknapparna och dessa vill du gärna ha kvar på plats..
Lycka till! |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/12/11 : 14:36:07
|
Är det ett nytt tangentbord är det ofta "kaffespilståligt" och bara att spola av, är det gammalt måste det vara torrt innan du ansluter det, har du destvatten använd de. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/11 : 18:41:28
|
Skiter det sig fullständigt går det alltid att köpa på Tradera eller "beggat" för någon tia.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2011/12/11 : 21:08:51
|
Många tangentbord är "spillsäkra" och det gäller ju då vatten, har du något med sockerinnehåll såsom läsk eller klibbig öl så tvärnitar tangenterna efter ett tag ändå.
jag har det senaste året sabbat fyra tangentbord med drickor av olika slag så istället för att ge fan i att dricka saft och glögg vid datorn så köpte jag en trave av mina favorittangentbord, nu skall jag ha så jag klarar mig över julen |
Livet är för kort för mono |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 10:39:40
|
Tänk om det är ett IBM Model M.
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 21:31:21
|
Spola av, jag har gjort det med flera tangentbord med öl och lärpa i. Lägg det på ett element som är lite varmt en vecka så torkar det ut helt. När komponenter löds, så spolas det rent med med något rengöringsmedel, så de tål att spolas av. Bara det inte är spänning på. :) Så, spola under kranen, det går bra. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
|
Topic |
|